SJ Ikarus 1023 i Agnesberg

Startat av Bengt H, 10 december 2011, 11:58:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Någon tidig vårdag 1975 körde jag tågersättning Agnesberg – Göteborg. Det var i samband med något banarbete och trots att det då var länge sedan tågen gjorde planenliga uppehåll på stationen, fanns plattformarna kvar.

I väntan på tåget vid Agnesbergs station tog jag dessa båda bilder:




Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för denna bild.
Jag har ett minne av att jag väldigt tidig såg en buss, 1026, som var fellackerad och nästintill chokladbrun
i stället för den oranga färgen, gällde det alla 1022-1026 ?

Mvh Peter Ö

Håkan 62

Vi hade SJ 1017 och 1018 i Malmö och Trelleborg.
Dessa bussar blev ombyggda i Säffle och fick Säffle bakparti, mittdörr, låga säten typ hel soffa i från dom skrotade "Mopederna",
samt Wilson låda ifrån ML:s skrotade V1:or.

SJ Buss

1026 fanns en tid i Västerås (1021 i Ör?). Jag kan inte minnas att den hade någon annan färg, karossen var inte riktigt lika 1023.

S Svensson

Tack Bengt för bild på 1023.GAA215 var väl regnr och troligen hade 1023 haft regnr från Malmöhus län tidigare (Malmö eller Helsingborg). 1023 byggdes senare om. Toaletten togs bort och bakom bakre axeln installerades en dörr. Det blev också vill jag minnas en ny framdörr. 1023 hade den lägre effekten,210 hkr. 1300 tror jag var Göteborg trogen hela tiden och denna torde varit ombyggd några månader tidigare än 1023 i Halmstad. 1300 hade den högre effekten på motorn (250 hkr).I övrigt samma utförande och ombyggnad. Denna gjordes fö hos Bröderna Johansson i Halmstad.
I övrigt har Mats K skrivit ett häfte om Ikarus. Ikarus SJ 1017-1021 saknar toalett och hade fö fel färg vid leverans. 1022-1026 hade toalett. 1298-1302 var lika (från leverans)1023 (1022-1026)i karosshänseende. I övrig fick några Säfflebakdel,några fick nya framdörrar, alla (?) fick dörr bakaxeln).
SJ anskaffade senare 1303,1450-1465,+ några till av nya Ikarustypen. Dessa byggdes om vid renovering. Borås 1481 behöll toaletten medan troligan alla övriga i serien fick den borttagen. 1463 och ev någon till hade K19 vxl medan ganska många hade Wilson. Vi får se om fotograferna var många av Ikarus. Tilläggas kan att SL utförandet var fasta säten men SJ:s ombyggda Ikarus liknade SL utförandena. mvh Sören S

SJ Buss

1026 saknade toalett och bakdörr. Ej Wilson.

Jonas Gustafsson

Hur länge fanns denna kvar i Göteborg? Har ett vagt minne av att den fanns kvar runt 1983-84 då jag började intressera mig för SJ Buss vagnpark i Göteborg och kika in genom staketet på Kruthusgatan...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Håkan 62

Jag vill minnas att jag körde en 14 serie med 5vxl Wilson till och från en utbildning när jag började på SJ- Buss 1984 efter 1,5 år på ML.

j-a

Citat från: Håkan 62 skrivet 10 december 2011, 13:07:59 PM
Vi hade SJ 1017 och 1018 i Malmö och Trelleborg.
Dessa bussar blev ombyggda i Säffle och fick Säffle bakparti, mittdörr, låga säten typ hel soffa i från dom skrotade "Mopederna",
samt Wilson låda ifrån ML:s skrotade V1:or.
Här kommer en bild på SJ 1017,1018 på skidresa vid Idrefjäll 1974,min far och en kolega som jobbade på GDG i Malung löste av Sj förare från Lund i Malung och körde upp till Idre och lämnade turister,bussarna blev kvar i Malung under en vecka sedan fick dom åka upp och hämta turisterna till helgen därpå,Sj förarna åkte tåg hem till skåne och återkom nästa helg igen,dessa 2 bussar var upp 2 år i följd.

SJ buss 1017,1018 vid Idrefjäll våren 1974

S Svensson

Citat från: SJ Buss skrivet 10 december 2011, 17:34:03 PM
1026 saknade toalett och bakdörr. Ej Wilson.
Toaletten bör vara urtagen.Enligt ganska trovärdig uppgift levererades denna med toalett (1022-1026).42 sittplatser
Kan det vara så att alla 1017-1026 fick K19-2 växellåda (Volvos egen).

S Svensson

#10
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 december 2011, 20:38:40 PM
Hur länge fanns denna kvar i Göteborg? Har ett vagt minne av att den fanns kvar runt 1983-84 då jag började intressera mig för SJ Buss vagnpark i Göteborg och kika in genom staketet på Kruthusgatan...
//Jonas G
Hej! I en sammanställning från jan 1985 har jag uppgifter.1023 GAA215 efter ombyggnad 47 sittpl och 14 ståpl . Den hade då Wilson och den var påverkstad för ombyggnad 78 och 82.De var kvar troligen ända till 1986-87.
1300 samma uppgift. Skall rätta mig själv. Båda hade effekt 210 hkr. Även 1300 hade Wilson 1978.
Tilläggas kan att på det ursprungliga datablad står K19-2 växellåda. Byttes växellådor ut mot Malmö:s Wilson på alla 10 ? Bilden på 1023 visar K19 låda.

Håkan 62

Vill minnas att dom här Ikarus bussarna var väldigt tungstyrda och osmidiga.
Vi brukade låna både 1017 och 1018 i Trelleborg, när våra egna vagnar var på service.
Minns även vagnarna i orginal utförande, när jag gick i skolan.  :)