Metropol i Bredäng

Startat av Gunnar D, 09 december 2011, 13:38:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Nyboda-(och f.d. Brännkyrka) Metropol har stannat till vid hpl Nybygget (nuv Ålgrytevägen) en vårdag 1965.

Mvh Gunnar

HJP

Härligt! Jag började få lite abstinens   :)
Opel Rekorden i bakgrunden, solar sig väl i glansen av reklamen på bussen  ;)  ;)

HJP

Lasse hsand

Eller tidig produkt placering :)

Mr G

Stilig bild som vanligt. Sen kan jag inte låta bli att undra över hållplatsnamnet. Att döpa en hållplats till Nybygget, när hela Bredäng var ett nybygge var svårt att begripa. Kanske finns det någon bra förklaring på detta?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 10 december 2011, 10:54:04 AM
Sen kan jag inte låta bli att undra över hållplatsnamnet. Att döpa en hållplats till Nybygget, när hela Bredäng var ett nybygge var svårt att begripa. Kanske finns det någon bra förklaring på detta?

År 1964 hade namnet ändå en relevans och även charm kan man tycka. Men det finns även kvar på SL-kartan 1975-76! En av SS/SL-gåtorna/missarna.

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr G skrivet 10 december 2011, 10:54:04 AM
Stilig bild som vanligt. Sen kan jag inte låta bli att undra över hållplatsnamnet. Att döpa en hållplats till Nybygget, när hela Bredäng var ett nybygge var svårt att begripa. Kanske finns det någon bra förklaring på detta?
Innan detta nya Bredäng byggdes, åkte jag skidor från Mälarhöjden, till Mälarhöjdsbadet, varje vinter. Vi åkte Bredängsvägen (som endast var en stenig namnlös grusväg), ner mot Ålgrytevägen (som inte fanns då). Ungefär halvvägs upp i backen på Bredängsvägen, gick en stig in i skogen ovanpå T-banetunneln. Där låg ett litet torp, med namnet Nybygget. Bussen står inte alls där, så varför hållplatsnamnet blev Nybygget, vet jag inte, men torpet Nybygget fanns iallafall, en bit därifrån.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 10 december 2011, 20:21:57 PM
Innan detta nya Bredäng byggdes, åkte jag skidor från Mälarhöjden, till Mälarhöjdsbadet, varje vinter. Vi åkte Bredängsvägen (som endast var en stenig namnlös grusväg), ner mot Ålgrytevägen (som inte fanns då). Ungefär halvvägs upp i backen på Bredängsvägen, gick en stig in i skogen ovanpå T-banetunneln. Där låg ett litet torp, med namnet Nybygget. Bussen står inte alls där, så varför hållplatsnamnet blev Nybygget, vet jag inte, men torpet Nybygget fanns iallafall, en bit därifrån.

HJP

Jag åkte skidor från linje 16 ändstn Mälarhöjden till Sätrastugan på vintern ibland.
Men bra att det finns folk med lokalkännedom som kan bekräftas av äldre kartor: Nybygget var ett torp som förmodligen gav namn till hållplatsen.

/Gunnar

Mr G

Intressant information om torpet Nybygget. Jag kollar i Hans Harléns bok, Stockholm från A till Ö, som i princip har med information om varenda gatsten inom kommungränsen, men torpet Nybygget på den platsen har han missat helt. Kan torpet även ha gått under annat namn tro? Jag letar vidare ...
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 12 december 2011, 09:47:47 AM
Intressant information om torpet Nybygget. Jag kollar i Hans Harléns bok, Stockholm från A till Ö, som i princip har med information om varenda gatsten inom kommungränsen, men torpet Nybygget på den platsen har han missat helt. Kan torpet även ha gått under annat namn tro? Jag letar vidare ...
Det enda jag vet om Nybygget, är att vi "ungar" kallade det så. Vi måste ju ha fått det någonstans ifrån, men hur officiellt namnet var, vet jag inte.
Det fanns säkert många liknande torp m.m. i Stockholm, på den tiden. Det är inte så konstigt om Hans harlén skulle ha missat något.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 12 december 2011, 12:50:03 PM
Det enda jag vet om Nybygget, är att vi "ungar" kallade det så. Vi måste ju ha fått det någonstans ifrån, men hur officiellt namnet var, vet jag inte.
Det fanns säkert många liknande torp m.m. i Stockholm, på den tiden. Det är inte så konstigt om Hans harlén skulle ha missat något.

HJP

Jag tar fram mitt ex av "Mälarhöjden med omnejd" av Bo G Hall (2:a uppl 1987) som bör finnas i allas bokhylla. På främre insidan finns en karta från 1886 och på bakre insidan en karta från c:a 1950. På båda dessa kartor finns detta torp "Nybygget" utsatt som bör ha givit namn åt hållplatsen på bilden ovan.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 12 december 2011, 17:09:03 PM
Jag tar fram mitt ex av "Mälarhöjden med omnejd" av Bo G Hall (2:a uppl 1987) som bör finnas i allas bokhylla. På främre insidan finns en karta från 1886 och på bakre insidan en karta från c:a 1950. På båda dessa kartor finns detta torp "Nybygget" utsatt som bör ha givit namn åt hållplatsen på bilden ovan.

Mvh Gunnar
Mycket bra idé, den hade jag aldrig kommit på själv.
Nybygget ligger där jag beskrev det. Möjligen ligger torpet något längre söderut, från "Bredängsvägen", än vad jag minns. Svårt att avgöra.
Kul att du kom på detta.

HJP

PS
Visst borde boken finnas i allas bokhylla. Själv har jag både första och andra upplagan,
och har gett den till mina båda döttrar.
I den senare, figurerar jag på den allra sista bilden, från skolans bibliotek  ;)
DS