Par i gult

Startat av Hasse L, 09 december 2011, 11:43:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

BB 160 & BB 156 - Scania Vabis CF 7661 - 1967.  SL H65B.

7056 slopades redan 1978, men 7060 skulle komma att bli en av de fyra sista gula CF:arna i trafik.
Linje 11 gick till Tollare.

HJP

Mycket snygg bild!
Tack för den  :)

HJP

Peter Öden

Hej !

Mycket härlig bild.
När slutade man destinationsskyltning och övergick till enbart linjenummer ?

Mvh Peter Ö

Lasse hsand

Vilket fint par!! Tänk om dom stod utanför mitt köksfönster ;).

Camilla

Citat från: Peter Öden skrivet 09 december 2011, 17:55:47 PM
Hej !

Mycket härlig bild.
När slutade man destinationsskyltning och övergick till enbart linjenummer ?

Mvh Peter Ö

Det var när SL tog över all trafik på Nacka Värmdö för då blev 400 nummer på linjerna

Camilla

Tack för den fina bilden

Peter Rost

Mycket fin bild! Bara någon månad kvar, sen flyttas ändhållplatsen ner till Slussen. Den 23/8 1971 flyttas ändhållplatsen till Slussen, med bekväm anslutning till tunnelbanan. Var det inte i samband med flytten som Nacka/Värmdös busstrafik började skyltas med 400 - linjer?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 09 december 2011, 23:05:25 PM
Mycket fin bild! Bara någon månad kvar, sen flyttas ändhållplatsen ner till Slussen. Den 23/8 1971 flyttas ändhållplatsen till Slussen, med bekväm anslutning till tunnelbanan. Var det inte i samband med flytten som Nacka/Värmdös busstrafik började skyltas med 400 - linjer?

/Peter

Jo, så var det nog. Bytet i skyltskåpen pågår ju uppenbarligen. Undrar vart alla BSBV destrullar tog vägen?

John

Ja du Björn det kan jag tala om för dig utanför varje verkstad står en stor skrot container. Där hamnade med all säkerhet dessa rulla :'( som inte en och annan entusiast räddade.

MVH John

Björn Forslund

Citat från: John skrivet 12 december 2011, 22:30:28 PM
Ja du Björn det kan jag tala om för dig utanför varje verkstad står en stor skrot container. Där hamnade med all säkerhet dessa rulla :'( som inte en och annan entusiast räddade.

MVH John

Ja, som tur är har både SvOf:s 28 och min egen 13 riktiga rullar som räddats innan de hamnade i  containern. Vad jag skulle vilja ha vore ett BSS nummerband med BSS-loggan till BSS 16. Tyvärr hade dessa H41-H42 litet skyltskåp och hade aldrig destrullen med namngivna destinationer.

John

Även 27an i sitt bedrövliga skick där den står idag har sin orginal rulle i skåpet!

MVH John.

robergh

Har vi koll på 27:an om den går till skrot så att vi kan plocka reservdelar i så fall till 28:an? Kanske det finns en och annan originaldyna kvar i bussen som väl skulle vara bra att få plocka? En del dynor i 28:an är ganska så ankomna.
Dest.rullen var det ju också då ja plus kanske insprutningspump, servo, dörrmaskiner, generator etc., etc. Just name it!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 13 december 2011, 22:38:18 PM
Har vi koll på 27:an om den går till skrot så att vi kan plocka reservdelar i så fall till 28:an? Kanske det finns en och annan originaldyna kvar i bussen som väl skulle vara bra att få plocka? En del dynor i 28:an är ganska så ankomna.
Dest.rullen var det ju också då ja plus kanske insprutningspump, servo, dörrmaskiner, generator etc., etc. Just name it!

Mr H

Vi var i kontakt med ägaren till 27 för flera år sedan, och då lät det som om han ville behålla bussen av nostalgiska skäl t v.
Ägaren har ju haft bussen i väldigt många år, med ett några års mellanspel hos en annan BSBV-diggare.
Den är dock ombyggd till husbil så det mesta av inredning saknas nog.