Två bilder från Muskö och Lisö

Startat av Niclas Wennerlid, 07 december 2011, 17:36:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Dagens arbetsfordon, Keolis 3285.
En mycket trevlig bekantskap.

Muskö Kyrka

Strax innan Lindholmen

// Niclas

Stefan P

Hej

Åker ni färja till Muskö eller åker ni i tunneln?

mvh Stefan P

bisquit

Jasså kan man växla färg på den Led-skylten?

Tommy E

Trevligt med bilder på platser man inte ser bilder från så ofta!

Citat från: bisquit skrivet 07 december 2011, 19:02:45 PM
Jasså kan man växla färg på den Led-skylten?

Jag trodde det var två olika bussar tills jag såg ditt inlägg, men det är ju samma som sagt. :P
På första bilden syns det ju att bussen har matrisskylt. Andra bilden verkar vara tagen med blixt, så det är nog därför texten ser orange ut. Lustigt fenomen i alla fall, det ser verkligen ut som en LED-skylt. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ulf Berlin

Citat från: Stefan P skrivet 07 december 2011, 17:41:59 PM
Hej

Åker ni färja till Muskö eller åker ni i tunneln?

mvh Stefan P
Färjan från Söderby lades ner i samband med att tunneln byggdes(1971?).
Leta gärna efter exakta uppgifter på t ex Wikipedia./Ulf

Mikael T Nilsson

Tack för dessa fina miljöbilder! Bilder på syskonvagnarna 3284 och 3286 finns i detta inlägg:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49549.0
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 december 2011, 19:37:18 PM
Färjan från Söderby lades ner i samband med att tunneln byggdes(1971?).
Leta gärna efter exakta uppgifter på t ex Wikipedia./Ulf

från wikipedia
CitatVägen från fastlandet till Muskö går under vattnet genom den 3 km långa Muskötunneln som invigdes 1964. Muskö trafikeras av Storstockholms lokaltrafik, SL. Redan före tunneln fanns busstrafik på ön, vars vägnät vid den tiden var tämligen primitivt. Dess gula bussar var extra smala och därmed speciellt lämpade för de smala grusvägarna på ön.

kanske någon som vet vad de var för gula bussar?

Matte

Citat från: homer skrivet 07 december 2011, 21:06:00 PM

från wikipedia
kanske någon som vet vad de var för gula bussar?

Har hört någon prata på garaget om Scania CF. Föraren va ibland och körde på öar men hade sin placering på fastlandet. Såg också på gamla forumet en bild på en av ö bussarna. Men kan ha vart Ornö det va ifrån.

Björn Forslund

Citat från: Matte skrivet 12 december 2011, 09:03:13 AM
Har hört någon prata på garaget om Scania CF. Föraren va ibland och körde på öar men hade sin placering på fastlandet. Såg också på gamla forumet en bild på en av ö bussarna. Men kan ha vart Ornö det va ifrån.

Det bör väl ha varit gamla CF från BSS, de som var 2,35 breda. En 190-vagn fanns på Ornö tror jag. Ornö Trafikförening köpte några gamla bussar från BSS.
Vad gäller Muskö så var det, vad jag vet, Trafik AB Stockholm- Nynäs som körde där, till SJ tog över, så de "gula" bussarna bör då ha varit från SJ på 60-talet.

Matte

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 december 2011, 09:43:15 AM
Det bör väl ha varit gamla CF från BSS, de som var 2,35 breda. En 190-vagn fanns på Ornö tror jag. Ornö Trafikförening köpte några gamla bussar från BSS.
Vad gäller Muskö så var det, vad jag vet, Trafik AB Stockholm- Nynäs som körde där, till SJ tog över, så de "gula" bussarna bör då ha varit från SJ på 60-talet.

Ja det där kan du säkert mycket mycket bättre än mig. Föraren är idag pensioerad så det är inte så lätt att fråga då jag inte träffar personen längre. Men han jobbade på SJ iallafall i sin ungdom.

Björn Forslund

Citat från: Matte skrivet 12 december 2011, 09:58:51 AM
Ja det där kan du säkert mycket mycket bättre än mig. Föraren är idag pensioerad så det är inte så lätt att fråga då jag inte träffar personen längre. Men han jobbade på SJ iallafall i sin ungdom.

Ingwar, som körde på Ösmo vid den tiden vet säkert mer om detta, få se om han kommer med mera info när han hittat tråden!