SJ 0982

Startat av Peter Öden, 07 december 2011, 17:02:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Peter Öden

Hej igen !

Var en liten feltryckning. Bussen 0982 är fotograferad i Gävle på Norra Gatan,
där SJ Buss tidigare höll till. Jag är inte riktigt säker när bussen kom till Gävle,
men före det, när är ett ? byttes hela inredningen ut till vanliga stolar. Den
hade från början höga stolsryggar !

Mvh Peter Ö

Jacob

Gamla ledbussar är något som verkligen intresserar mig. De ser ju så härliga ut!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bilomnibussen

De här var ju bland de första och hade sina sidor. Där vägen lutade fick man passa sig och inte röra i onödan på ratten, i annat fall gick bakvagnen holmgång som en fellastad husvagn.
Mvh Jan G

Autotransit

Det är fyrtio år sedan jag arbetade (mitt första efter verkstadsskolan) på SJ bussverkstad i Uddevalla, och då servade de ett par ledbussar som jag har för mig var stationerade i Stenungsund, men  tillhörde Göteborg. Minnet sviktar lite med åren men jag har för mig att det var några av de första ledbussarna SJ hade, och det skulle vara kul att kanske få reda på vilka bussar det var. Att de var slängiga fick jag erfara under en provtur till Ellenö och tillbaka, och gissa vem som satt längst bak under den provturen :)

/Stellan

bilomnibussen

Dessutom hade de full bredd ända bak, i princip samma akter som de vanliga tvåaxliga Hägglundarna. Det gav med tiden bestämda avtryck i bakhörnen efter närkontakt med massiva stationära föremål men kanske även andra fordon ute i trafiken.
Mvh Jan G

Christian Ljunggren

Citat från: Peter Öden skrivet 07 december 2011, 17:06:18 PM
Hej igen !

Var en liten feltryckning. Bussen 0982 är fotograferad i Gävle på Norra Gatan,
där SJ Buss tidigare höll till. Jag är inte riktigt säker när bussen kom till Gävle,
men före det, när är ett ? byttes hela inredningen ut till vanliga stolar. Den
hade från början höga stolsryggar !

Mvh Peter Ö

Hej!

Kan inte motstå att komplettera med de uppg, som du sökte, även om jag i princip har slutat att skriva här.
När det gäller dina SJ-buss bilder, så kan man bara säga tack .

0982  kom till Gävle med då angiven plac Söderhamn och X906 (fd H246) 70-12-31.
Den ombes i Shm 70-11-11. Det lär ju vara efter byte av inredning.

Mvh

Christian 

Bengt H

Citat från: Stellan skrivet 07 december 2011, 23:52:02 PM
Det är fyrtio år sedan jag arbetade (mitt första efter verkstadsskolan) på SJ bussverkstad i Uddevalla, och då servade de ett par ledbussar som jag har för mig var stationerade i Stenungsund, men  tillhörde Göteborg. Minnet sviktar lite med åren men jag har för mig att det var några av de första ledbussarna SJ hade, och det skulle vara kul att kanske få reda på vilka bussar det var. Att de var slängiga fick jag erfara under en provtur till Ellenö och tillbaka, och gissa vem som satt längst bak under den provturen :)

/Stellan

Någon gång under våren 1975 körde jag Stenungsundsbaserade buss 0961 vid en utfärd med Svenska spårvägssällskapet. Stenungsund tillhörde då Uddevalla busslinjegrupp. Jag hittade ett par bilder från utfärden och först en från bussbyte från spårvägens 627 till SJ-bussen i Kungälv. Kanske finns det någon här som känner igen sig? Därefter en bild på 0961 i väntan på Kornhalls färja.

lycbr

Fint kort! Kungälvs bussations känns väl igen med centrumhuset till höger. Från denna hållplats gick alla bussar till Kärna/Marstrand/Stenungsund och Lilla Edet fram till -94. 12 aug 1994 invigdes dagens Kungälvsbusstation som ser helt intakt ut.
Saknar lite ledbuss-kort på stenungsundsbussarna som flitigt trafikerade Stenungsund-Göteborg 1983-1992. Jag tror inv nr var 2119,2120 ???

Göran O

Det var 0961 och 0962 som fanns i Stenungsund.
Minns även 1948, 2116 och 2266 tillsammans med 2119 och 2120 som mestadels trafikerade linjen Stenungsund-Kungälv-Göteborg.

Autotransit

Gubbarna i verkstaden var inte glada när stenungsundsbussarna skulle servas. De gjorde framändan först, sedan fick de backa ut och ta ett varv runt kvarteret innan de kunde backa in och serva bakdelen.

Vid ett tillfälle så gick en av de två bussarna en extratur till Fagerfjälls festplats (tror jag att det hette), och kom tillbaka med i stort sett varenda fönsterruta sönderslagen. Det var ett par dagars arbete med att skyffla glas innan de ny rutorna kunde sättas i. Är det någon som vet något mer om den olycksaliga resan?

/Stellan