Huvudmeny

En himla massa höghus!

Startat av Joakim Wahlberg, 05 december 2011, 19:32:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Eller vad kan man kalla dubbeldäckare för? :)

Nobina 7401, 7420, 7402, 7417, 7424, 74XX och en till okänd.

//Jocke
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussmicke

Så många nerre i stan mitt på dagen? Kan vara värt att ta en tur förbi ibland när man är i stan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael Ringmarck

Häftig bild, skulle vara maffigt om de kom körande på rad allihopa  :) Undrar om människorna i husen till vänster ondgör sig över sämre utsikt nu när bussarna är högre  :P Å andra sidan är det väl inte så kul att titta ut över en bilparkering heller.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 december 2011, 01:20:18 AM
Så många nerre i stan mitt på dagen? Kan vara värt att ta en tur förbi ibland när man är i stan

Dessbättre för dina chanser är denna syn numera ingen ovanlighet dagtid. :)

Björn Forslund

Citat från: Mrbuss skrivet 07 december 2011, 11:53:08 AM
Häftig bild, skulle vara maffigt om de kom körande på rad allihopa  :) Undrar om människorna i husen till vänster ondgör sig över sämre utsikt nu när bussarna är högre  :P Å andra sidan är det väl inte så kul att titta ut över en bilparkering heller.

Förr i tiden lär damerna på Östermalm ha ogillat SL:s dubbeldäckare. Enligt sägnen gillades det inte att passagerarna på övervåningen kunde kika in i lägenheterna :)

Jonas Strömblad

Björn, på Östermalm heter det våning och inte lägenhet...  :D
/J

Mikael T Nilsson

Kul bild! Det stämmer att detta inte är en ovanlig syn numera. Nobina Norrtälje använder även Danderyds sjukhus som uppställningsplats för två dubbeldäckare dagtid må-fr. Utöver det brukar det stå en och annan Volvo B9S-vagn från Nobina uppställd vid rampen/Danderyds sjh dagtid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Ringmarck

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2011, 12:07:55 PM
Förr i tiden lär damerna på Östermalm ha ogillat SL:s dubbeldäckare. Enligt sägnen gillades det inte att passagerarna på övervåningen kunde kika in i lägenheterna :)

Haha...det kan jag förstå om de "fina damerna" hade synpunkter på  :D

Bussmupp

j***ar, haha. Kunde man inte gjort något annat med bussarna än att ställa upp dem? Hmm, dubbeldäckare på 4an. ;D

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 07 december 2011, 16:43:19 PM
j***ar, haha. Kunde man inte gjort något annat med bussarna än att ställa upp dem? Hmm, dubbeldäckare på 4an. ;D

Nej, det är idag svårt att merutnyttja fordon mitt på dagarna. Det var enklare förr när man t.ex:
  • Slapp blå lack, då alla bussar var röda.
  • Slapp hundraprocentiga lågentrékrav som leder till dyra specialbyggen.
  • Hade samma operatör i Täby och Norrtälje.
Då kunde man köra lokallinjer med Norrtäljebussarna runtom i Norrort dagtid. Det kunde bli många varv på 604V, 604H, 611 och 613 mellan 639:orna och 625:orna (och ännu tidigare röda 640).

Idag utnyttjas endast några få Hallstavikbussar på någon Tyresölinje. Men dubbeldäckarna samt de Rimbobaserade bussarna till 639:an tomkörs idag hem till Norrtälje/Rimbo, och tomkörs sedan ner igen inför eftermiddagen. Eller lämnas några timmar på TEH eller DAS som på bilden ovan.

bjorn_k

Inte att förglömma 686 - 518 - 547. Norrtäljebussar som rullar i Kallhälls område mellan Kistakörningarna.