Bra beläggning i Säffle

Startat av Clabbe, 03 december 2011, 14:38:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niclas Rosenius



  Trevligt, då vet man att det blir en del Volvon till Nobina Uppland.

  //Niclas

yngrot

Trevligt ??  Tja enligt de som kör nya Säffle är de inte så nöjda massa skrammel .. och en trång förarplats med grind som är låg och inte heller täcker trappsteget till förarplatsen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 03 december 2011, 17:32:42 PM
Trevligt ??  Tja enligt de som kör nya Säffle är de inte så nöjda massa skrammel .. och en trång förarplats med grind som är låg och inte heller täcker trappsteget till förarplatsen..

  Hade det varit bättre med Neoplan då  ;)

  //Niclas

yngrot

Nepp  det är än värre..  ;D  tyvärr finns väl inget som motsvarar en hederlig Wiima i dagens utbud .. och med en Scania som driver fram så är det toppen .. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

17 bussar till Sandarna Västtrafik står det i artikeln. Vad kan detta tänkas vara? Blå låter det väldigt konstigt till eftersom det är mer än vad som rullar där idag...

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 03 december 2011, 18:38:40 PM
Nepp  det är än värre..  ;D  tyvärr finns väl inget som motsvarar en hederlig Wiima i dagens utbud .. och med en Scania som driver fram så är det toppen .. :D

Att dra ner på den finska produktionen, sälja ut Carrus, sikta på att tillverka alla 9700:or i Polen, men storsatsa på Säfflefabriken är en tråkig utveckling för kunderna. Visst är det bra från en ren nationell synvinkel att industrijobb stannar i Sverige. Men om man ser det hela rent kvalitetsmässigt hade man gott kunnat lägga ner Säfflefabriken i januari 2002, eller ställt om deras produktion till att även tillverka 8700 och 9700 i Sverige. Detta medan 8500:an aldrig hade behövt komma ut på marknaden. B9S hade man kunnat bygga på 8700 istället.

yngrot

Var på tapeten att lägga ner Säffle inför denna nya 8900  men  så vart det inte .. Detta vet  jag från en säker källa som jobbar på Volvo bussar.  och anledningen till att lägga ner var just dålig kvalitet på 8500 samt att Polen har kapacitet för att bygga alla vagnar som säljs .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Citat från: CS skrivet 04 december 2011, 05:02:12 AM
17 bussar till Sandarna Västtrafik står det i artikeln. Vad kan detta tänkas vara? Blå låter det väldigt konstigt till eftersom det är mer än vad som rullar där idag...

Såg det också, kan Sandarna ha vunnit något kontrakt hos Buss i Väst där de numera är delägare?

CS

Citat från: Mats B skrivet 04 december 2011, 12:32:40 PM
Såg det också, kan Sandarna ha vunnit något kontrakt hos Buss i Väst där de numera är delägare?

Härryda (610-620) var ju ute för upphandling i somras, men jag har aldrig hört hur det gick i den upphandlingen?

Patrik Henriksson

Citat från: CS skrivet 04 december 2011, 12:51:03 PM
Härryda (610-620) var ju ute för upphandling i somras, men jag har aldrig hört hur det gick i den upphandlingen?

Den behöll Buss i Väst, och den ska mycket riktigt köras av Sandarna.

CS

Citat från: Patrik Henriksson skrivet 04 december 2011, 14:57:56 PM
Den behöll Buss i Väst, och den ska mycket riktigt köras av Sandarna.
Kom det någonsin ut något meddelande om detta? Jag vet att jag letade efter någon press-release eller liknande för något vecka sedan utan att lyckas.