Keolis 46xx-vagnar i Södertörn (Handen & Ösmo/Nynäshamn)

Startat av Mikael T Nilsson, 03 december 2011, 08:27:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Under 2011 har en del 46xx-vagnar hos Keolis flyttats både från och till Södertörn. Från Råsta flyttades 4612-4618 till Ösmo.
Här ser vi f.d. Råstavagn 4617 på Ösmolinje 858 i Nynäshamn.

Vagn 4620 har hittills varit Ösmo trogen och har alltså inte bytt garage sedan leverans.
Notera att de ursprungliga Råstavagnarna inte har vit maskering runt linje-/destinationsskåpet i fronten.

Hur vanligt är det förresten med kortvagn på linje 783 mellan Nynäs och Södertälje? Jag tycker att man numera mest ser boggievagnar och en och annan ledvagn på denna linje.

Enligt mina anteckningar ska 4624 vara den sista kvarvarande 46xx-vagnen hos Keolis Handen. För övrigt ska väl detta vara en av två kvarvarande Volvokortvagnar i Handen just nu?

Totalt finns, enligt mina anteckningar, följande 46xx-vagnar hos Keolis Södertörn:
- 4612-4620 (Ösmo)
- 4624 (Handen)

4621-4623 & 4625-4631 är stationerade norr om stan: Täby/Norrort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DEB

Har sett relativt ofta att det förekommer kortvagnar på 783. Ofta någon vagn i just 46xx-serien, men tyvärr även 44xx- och inlånade omnilinkar från Handen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael T Nilsson

Citat från: D_E_B skrivet 03 december 2011, 08:38:31 AM
Har sett relativt ofta att det förekommer kortvagnar på 783. Ofta någon vagn i just 46xx-serien, men tyvärr även 44xx- och inlånade omnilinkar från Handen.

Tack för uppgiften. Det kanske mest är i morgon- och eftermiddagsrusning som längre bussar trafikerar linjen.
Tyvärr har jag inte sett någon av de från Handen inlånade Omnilink-vagnarna i Ösmotrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

P.Ek

Jaha så nu är inte Keolis 4624 längre stationerad i Nynäs, som den var den 31:a december 2010, vid Nynäshamns station på en tur på linje 854.

Notera alla höga snövallar på sidorna om bussgatan, kommer de bli så även i år? Troligen inte... :(

DEB

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 december 2011, 09:57:18 AM
Tack för uppgiften. Det kanske mest är i morgon- och eftermiddagsrusning som längre bussar trafikerar linjen.
Tyvärr har jag inte sett någon av de från Handen inlånade Omnilink-vagnarna i Ösmotrafiken.

Förra helgen gick 5297 på linje 783, och idag såg jag 5291 på 854an. :) Tråkigt nog fick jag inte bild vid något av tillfällena...
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

P.Ek

Citat från: D_E_B skrivet 03 december 2011, 21:03:53 PM
Förra helgen gick 5297 på linje 783, och idag såg jag 5291 på 854an. :) Tråkigt nog fick jag inte bild vid något av tillfällena...

Bjuder på Keolis 5285 och 5297 vid ungefär samma tillfälle som tidigare bild, handlar detta också om tillfälligt lån från Handen?

Mikael T Nilsson

Citat från: D_E_B skrivet 03 december 2011, 21:03:53 PM

Tack för rapporteringen. Förr eller senare får jag säkert tag i Omnilinkvagnar på Ösmolinjerna.
¨
Citat från: P.Ek skrivet 03 december 2011, 21:20:40 PM
Bjuder på Keolis 5285 och 5297 vid ungefär samma tillfälle som tidigare bild, handlar detta också om tillfälligt lån från Handen?

Tusen tack för dina fina vinterbilder på Omnilinkvagnar i Nynäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Matte

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 december 2011, 08:27:57 AM

Enligt mina anteckningar ska 4624 vara den sista kvarvarande 46xx-vagnen hos Keolis Handen. För övrigt ska väl detta vara en av två kvarvarande Volvokortvagnar i Handen just nu?

Totalt finns, enligt mina anteckningar, följande 46xx-vagnar hos Keolis Södertörn:
- 4612-4620 (Ösmo)
- 4624 (Handen)

4624 fanns i Handen/Jordbro något år bara. Eller kanske lite mer. Men har vart i Ösmo/Nynäshamn ganska länge nu.

Sen att det förekommer bussar från "Handen" är inte så konstigt. Huvudgaraget är Handen och är det vagns brist i Ösmo/Nynäshamn så skickas det ner rätt antal dit. Och så får man använda det man har i Handen istället.

Sen är det säkert så att det rullar bussar från "Handen" pga att flera bussar ska byggas om eller har byggds om till RME drift från Diesel.

Mikael T Nilsson

Citat från: Matte skrivet 05 december 2011, 11:47:11 AM
4624 fanns i Handen/Jordbro något år bara. Eller kanske lite mer. Men har vart i Ösmo/Nynäshamn ganska länge nu.

Sen att det förekommer bussar från "Handen" är inte så konstigt. Huvudgaraget är Handen och är det vagns brist i Ösmo/Nynäshamn så skickas det ner rätt antal dit. Och så får man använda det man har i Handen istället.

Sen är det säkert så att det rullar bussar från "Handen" pga att flera bussar ska byggas om eller har byggds om till RME drift från Diesel.

Tack för uppgifterna! Då är 4624 alltså en Ösmovagn. Utgick ifrån att den tillhörde Handen då den trafikerade linje 832.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Matte

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 december 2011, 21:25:46 PM
Tack för uppgifterna! Då är 4624 alltså en Ösmovagn. Utgick ifrån att den tillhörde Handen då den trafikerade linje 832.

Ja Ösmo/Nynäshams vagnar som är tur satta där kan man hitta lite överallt inom Södertörns trafikområden. Tror dom är med och kör på dom flesta linjer som är Handen/Jordbro linjer.
Vet att dom kör blandannat 806, 807, 809, 810, 818, 832, 837, 841, 845 & 846 är de linjer jag vet som Ösmo/Nynäshamn kör eller har kört förut.
Men däremot så hittar man inte så många tur satta Handen/Jordbro vagnar på Ösmo linjer förutom linje 843 som är en Ösmo linje. Sen kanske det är någon enstaka vagn från Handen eller Jordbro som kör 847 & 848 på natt mot Lördag & Söndag. Eller i alla fall kördes förut av Handen/Jordbro.

Mikael T Nilsson

Citat från: Matte skrivet 06 december 2011, 10:13:07 AM
Ja Ösmo/Nynäshams vagnar som är tur satta där kan man hitta lite överallt inom Södertörns trafikområden. Tror dom är med och kör på dom flesta linjer som är Handen/Jordbro linjer.
Vet att dom kör blandannat 806, 807, 809, 810, 818, 832, 837, 841, 845 & 846 är de linjer jag vet som Ösmo/Nynäshamn kör eller har kört förut.
Men däremot så hittar man inte så många tur satta Handen/Jordbro vagnar på Ösmo linjer förutom linje 843 som är en Ösmo linje. Sen kanske det är någon enstaka vagn från Handen eller Jordbro som kör 847 & 848 på natt mot Lördag & Söndag. Eller i alla fall kördes förut av Handen/Jordbro.

Tack för dessa utförliga uppgifter. Ja, man ser ofta Ösmovagnar på Handenlinjerna som utgår från Gullmarsplan.
Vänliga hälsningar,

Mikael