Nästa generations betalsystem klart för Länstrafiken Västerbotten

Startat av RoggaBoy, 02 december 2011, 15:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Nästa generations betalsystem förstärker säkerheten för Länstrafiken i Västerbotten.
Nya busskort införs och betalande med bank- eller kreditkort får använda chip och pinkod.
- Uppgraderingen ger en förstärkt säkerhet i flera steg, säger Tom Westerberg, ekonomichef Länstrafiken Västerbotten.

http://www.tabussen.nu/nyheteraktuellt/2011/naesta-generations-betalsystem-klart-foer-laenstrafiken.aspx

Samma system kommer samtidigt att införas hos Länstrafiken Norrbotten och Västernorrland och Jämtland fick det 1 November 2011.

Bussnissen

Låt oss alla inblandade hoppas att enkelbiljettpriset och sms-priset blir väsentligt högre än busskortpriserna per resa
nu när det blir byte av biljettsystem.
Det är en förutsättning för att bytet ska bli helt lyckat. Vi har alldeles för hög andel av framförallt enkelbiljetter i Umeå.
Personligen skulle jag gärna se att sms-biljetten försvann helt och hållet, den har inte tillfört något positivt.
Utan den har bara försinkat busstrafiken i Umeå till mångas förtret.

Jona

Just när det gäller priserna så håller jag nog med er alla här.

Om en kontantbiljett för vuxen inom en zon/stad kostar säg 25:- kontant, så borde dom kosta 18:- vid förköp i pressbyrå, affär, länstrafikens informationen eller internet, och 12,50:- med värdekort.

Zon 2 (kan motsvara från kilometer 11 - 20 t.ex)
Låt oss säga kontantbiljett där kostar 40:- och förköp 32:- och med värdekort 25:-, då skulle jag vinna mycket på att antingen förköpa biljetterna eller resa på ett värdekort laddat med pengar istället.

Men som det är idag får man inga rabatt på förköpta biljetter, och åker jag sträckan ofta kan jag ladda med resor för en viss relation och då få ca 20% rabatt.
Detta gör man oftast inte för man åker så sällan och man vill inte ha pengarna låsta.

Då hade det varit bättre och ha värdekort som Västernorrlands län har som man laddar med jämna hundringar och sedan kan betala vilken resa och relation som helst.

Så jag hoppas dom nya maskinerna skulle ge den möjligheten.

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Nya korten kommer att få reskassa, som Länstrafiken sa skulle komma i slutet av 2008 när Swebus (nu Nobina) tig över lokaltrafiken i Umeå.

Jag är nöjd bara maskinerna fungerar som dom ska göra, och att länskortet blir kvar!

Ersa

Jag vill främst att rabattkort som motsvarar SL:s remsor, dvs de man laddar med pengar/resor och reser sällan med, ska bli fria att användas på alla typer av linjer. Dvs att de inte är låsta mellan två specifika taxepunkter.
Så har Jämtland och Västernorrland haft sedan 1 januari 2001, trots att de haft exakt samma biljettsystem som Västerbotten sedan detta datum. I Västerbotten har dock korten varit låsta mellan en enda rutt. Alla andra rutter måste man betala en enkelbiljett för. Eller köpa en hel hög med rabattkort. Eller ett tidsbegränsat områdesobegränsat kort som t.ex ett länskort.

För att ni Stockholms län ska förstå, så fungerar Västerbottens låsta rabattkort idag som att en SL-remsa skulle vara giltig mellan t.ex Rimbo och Danderyds sjukhus. Du skulle således få köpa flera olika separata remsor om du vill resa mellan olika sträckor, t.ex olika kort/remsor för Rimbo-Uppsala, Rimbo-Stockholm, Rimbo-Norrtälje, Norrtälje-Uppsala eller Danderyd-Centralen med tunnelbanans röda linje. Alternativen ovan kräver 6 st separata rabattkort totalt. Eller enkelbiljetter köpta ombord.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 03 december 2011, 17:32:13 PM
Låt oss alla inblandade hoppas att enkelbiljettpriset och sms-priset blir väsentligt högre än busskortpriserna per resa
nu när det blir byte av biljettsystem.
Det är en förutsättning för att bytet ska bli helt lyckat. Vi har alldeles för hög andel av framförallt enkelbiljetter i Umeå.
Personligen skulle jag gärna se att sms-biljetten försvann helt och hållet, den har inte tillfört något positivt.
Utan den har bara försinkat busstrafiken i Umeå till mångas förtret.

Chip och pinkod i Umeå stadstrafik? Oj vad glad jag är att jag slipper köra och åka Ultrabussen förbi Ålidhem framöver! Här kan man om man inte sätter priserna rätt, nu lätt utöka lastningstiden från dagens 4-5 minuter till 10 minuter för den enda hållplatsen "Ålidhems centrum".

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2011, 00:37:43 AM
Nya korten kommer att få reskassa, som Länstrafiken sa skulle komma i slutet av 2008 när Swebus (nu Nobina) tig över lokaltrafiken i Umeå.
Jag är nöjd bara maskinerna fungerar som dom ska göra, och att länskortet blir kvar!

Som de flesta av mina f.d. kollegor i Umeå tätortstrafik struntar jag i reskassor och länskort, då sådant är rätt irrelevant för tätortsbussarna. Prio 1 är att få ner enkelbiljetterna till ett minimum, genom att se till att alla ungdomar och studenter har färdigladdade busskort redo i handen när de kliver på Ultrabussarna. Enkelbiljettspriset måste upp! Rejält! Minst 40 kr/enkelbiljett för alla åldrar och bort med alla byten/övergångar på alla enkelbiljetter, är mitt råd. Samt inför 24- och 48-timmars dagsbiljetter för c:a 60 resp 80 kr, vilka säljs på butiker och andra ställen, men inte ombord på bussen.

yngrot

Där slog du huvet på spiken Ersa men den dagen lär vi inte få uppleva nånstans är jag rädd för..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussgrabben

När jag, i slutet av 90-talet, varje dag åkte buss till gymnasiet hade nästan alla "plingkort" och folk blev smått irriterade på folk som köpte enkelbiljetter. Nu är det raka motsatsen. Nästan ingen har busskort. Något har gått hemskt fel.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2011, 01:31:10 AM
Chip och pinkod i Umeå stadstrafik? Oj vad glad jag är att jag slipper köra och åka Ultrabussen förbi Ålidhem framöver! Här kan man om man inte sätter priserna rätt, nu lätt utöka lastningstiden från dagens 4-5 minuter till 10 minuter för den enda hållplatsen "Ålidhems centrum".

Som de flesta av mina f.d. kollegor i Umeå tätortstrafik struntar jag i reskassor och länskort, då sådant är rätt irrelevant för tätortsbussarna. Prio 1 är att få ner enkelbiljetterna till ett minimum, genom att se till att alla ungdomar och studenter har färdigladdade busskort redo i handen när de kliver på Ultrabussarna. Enkelbiljettspriset måste upp! Rejält! Minst 40 kr/enkelbiljett för alla åldrar och bort med alla byten/övergångar på alla enkelbiljetter, är mitt råd. Samt inför 24- och 48-timmars dagsbiljetter för c:a 60 resp 80 kr, vilka säljs på butiker och andra ställen, men inte ombord på bussen.
Jag kan bara hålla med i det du skriver. Enkelbiljettpriset är bevisligen alldeles för lågt när andelen av dessa
är så hög i Umeå. När till och med mindre barn åker på enkel i stor utsträckning måste något vara riktigt fel i prissättning.
Hpl Ålidhem Centrum är det nog många som bävar inför om inte Länstrafiken Västerbotten vaknar upp till verkligheten.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2011, 01:31:10 AM

Dygnskort finns för Umeå Lokaltrafik sedan något år tillbaka Ersa, 24 timmarskort kostar 50kr, och 72 timmars för 115kr som säljs på Sjukhuset, Busstationen och Vasaplan så kanske dags att uppdatera dig lite om vad som faktiskt sker i Umeå! Så att kunna använda ett länskort anser man inte vara bra för oss som pendlar långt på dagarna då, eller? Reskassa är väl ändå bra för då kan du tex ha ett rabattkort för lokaltrafiken, och ska du till Holmsund så kan du använda reskassan och behöver bara använda ett busskort, och inte som nu flera. Studenter kommer till skillnad från nu då man måste besöka Vasaplan, Sjukhuset eller Busstationen för att ladda på sitt ungdomskort, dvs min sambo får en gång i månaden promenera in till stan för att fylla på det, eftersom man idag inte kan göra det på bussen då det inte ryms i Buss-PC:n.

Gällande enkelbiljetter så visst håller jag med, men kanske ska man då först utöka antalet återförsäljare. På södra sidan älven har vi Charlies Kiosk på teg, ICA Röbäck som tex, dvs inte så lätt att fixa det och internet finns, men alla har inte dator, eller kan inte med dom!

Ålidhem Centrum har en återförsäljare så kanske kan man sätta upp information på hållplatsen om det?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 december 2011, 17:18:20 PM
Dygnskort finns för Umeå Lokaltrafik sedan något år tillbaka Ersa, 24 timmarskort kostar 50kr, och 72 timmars för 115kr som säljs på Sjukhuset, Busstationen och Vasaplan så kanske dags att uppdatera dig lite om vad som faktiskt sker i Umeå!

Alltid lika trevlig attityd på detta forum, där det ska märkas ord och detaljer. Du hade väl kunnat ta upp det i något informativt inlägg under året, hellre än att t.ex gnälla på Veolia i flera inlägg?

Så att kunna använda ett länskort anser man inte vara bra för oss som pendlar långt på dagarna då, eller?

Att du och kanske 1-2% av Ultraresenärerna åker på länskort påverkar trafiken ytterst lite. Jag förstår inte alls hur det är relevant. Men visst får du berätta att du har ett länskort. Om någon nu missat det.

Reskassa är väl ändå bra för då kan du tex ha ett rabattkort för lokaltrafiken, och ska du till Holmsund så kan du använda reskassan och behöver bara använda ett busskort, och inte som nu flera. Studenter kommer till skillnad från nu då man måste besöka Vasaplan, Sjukhuset eller Busstationen för att ladda på sitt ungdomskort, dvs min sambo får en gång i månaden promenera in till stan för att fylla på det, eftersom man idag inte kan göra det på bussen då det inte ryms i Buss-PC:n.

"Udda resa" som vi körde med i Jämtland förstår jag. Där säger passageraren t.ex "Udda resa Brunflo" om denne ska resa till Brunflo med ett kort som har Lit-Östersund som förprogrammerad resa. Varvid föraren väljer "Udda resa" samt trycker in 3026 som slutdestination, innan passageraren lägger på kortet och ett kvitto kommer ut. Ska passagerarna nu säga "Reskassa" till föraren?

Gällande enkelbiljetter så visst håller jag med, men kanske ska man då först utöka antalet återförsäljare. På södra sidan älven har vi Charlies Kiosk på teg, ICA Röbäck som tex, dvs inte så lätt att fixa det och internet finns, men alla har inte dator, eller kan inte med dom!

Ålidhem Centrum har en återförsäljare så kanske kan man sätta upp information på hållplatsen om det?

Skyltar räcker inte. Av vana vet jag att den lilla information som man försökt få ut till resenärerna i Umeå aldrig har fungerat tillfredsställande. Det tog tre månader för resenärer i Östersunds tätort och närförorter att lära sig biljettsystemet 2001, medan samma slags resenärer i Umeå fortfarande två år efter bytet till samma biljettsystem inte hade lärt hur det fungerade.

Det enda som hjälper är tyvärr rejält dyra biljetter ombord. Om man nu ens måste ha ombordförsäljning. I Stockholms län förekommer ingen ombordförsäljning på någon av SL:s 1900 bussar, och i Roslagen och på Södertörn kan det vara 1-2 mil mellan affärerna där man kan köpa SL-biljetter. Ändå fungerar det. Men i Umeå säger folk att de hellre går till och från jobbet om de inte får lov att resa med två st enkelbiljetter per arbetsdag...