Köra buss utan YKB

Startat av Qmulus, 02 december 2011, 08:53:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Qmulus

Hej,

Jag har precis tagit D-kortet (privat) med syftet att kunna "hyra" buss för att åka iväg med några familjer till t.ex fjällen eller på andra utflykter. Som jag förstått det hela så är YKB inget krav när det gäller "icke-kommersiella" transporter.
Däremot verkar det finnas krav på uthyrarna att man ska ha YKB trots att syftet är icke-kommersiellt.

Finns det någon "uthyrare" där YKB kravet inte ställs, eller är man helt enkelt tvungen att köpa sig en buss för att kunna få köra utan YKB?

Någon som vet?

Bussföraren

Undantaget gäller enbart för egna fordon i icke förvärvssyfte.

Detta har tillkommit just för att stävja uthyrningar och har b.la sin grund i olyckan i Norge.

jocke

Borde inte detta då lika bra kunna läggas in under D-korts utbildningen. Om du ändå inte i princip inte får köra fordonet på bara D-berhörighet. Iaf inte i den form det faktiskt är tänkt att användas.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 04 december 2011, 13:03:00 PM
Borde inte detta då lika bra kunna läggas in under D-korts utbildningen. Om du ändå inte i princip inte får köra fordonet på bara D-berhörighet. Iaf inte i den form det faktiskt är tänkt att användas.

Då blir ju D-kortet mycket dyrare och det lär ju ändå finnas någon som vill köpa egen buss och inte behöver YKB då. Den personen vill ju inte betala ännu mera pengar för nåt h*n inte behöver.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

chanel

Skulle det inte bli obligatoriskt i samband körkortet när övergångsdispansen slutar gälla? Kan inte vara länge kvar nu.
Om jag läser reglerna rätt så får jag inte ens köra "för eget bruk" pga enskild firma då det blir näringsverksamhet i allafall.

Björn Ax

Citat från: chanel skrivet 04 december 2011, 14:58:14 PM
Skulle det inte bli obligatoriskt i samband körkortet när övergångsdispansen slutar gälla? Kan inte vara länge kvar nu.
Om jag läser reglerna rätt så får jag inte ens köra "för eget bruk" pga enskild firma då det blir näringsverksamhet i allafall.

Nu har jag inte läst allt om nya ykb men skulle vara konstigt om det bör så.

Du kan ju som privatperson köpa buss och nyttja den privat eller bygga om den till husbuss. Då är det ju inte näringsverksamhet och då borde man ju inte behöva ykb.

JDS

Följande undantag finns från kravet på YKB (förare med hävdvunnen rätt jämställs med förare som innehar YKB):

Citat från: Lag (2007:1157) om yrkesförarkompetens4 § Denna lag ska inte tillämpas på förare av fordon
1. vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 45 kilometer i timmen,
2. som används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, räddningstjänsten eller polisen,
3. som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll,
4. som är nya eller ombyggda och ännu inte har tagits i drift i transportverksamhet,
5. som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser,
6. som används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis enligt denna lag,
7. som används för icke-kommersiell persontransport eller för godstransport för privat bruk, eller
8. som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.

Jag är inte helt klar över vad som gäller för den som har enskild firma, men rimligen är det så att om transporterna i sig utgör en näringsverksamhet så gäller kravet på YKB redan nu (men naturligtvis med det undantaget att den som har hävdvunnen rätt kan köra vidare obekymrat så länge den hävdvunna rätten gäller, d v s till 2015/2016).

chanel

Allt jag kör med personbil, lastbil och buss räknas som näringsverksamhet. Har även fått påpekande av polisen att alla fordonskombinationer över 3,5 ton ska ha färdskrivare.

Jonas

Citat från: chanel skrivet 05 december 2011, 18:42:55 PM
Har även fått påpekande av polisen att alla fordonskombinationer över 3,5 ton ska ha färdskrivare.

Så den polisen menar att om man kör en personbil med tungt släp så att kombinationen väger mer an 3,5 ton ska man ha en färdskrivare?

Var hade de tänkt att man skulle sätta den?

Björn Ax

Citat från: chanel skrivet 05 december 2011, 18:42:55 PM
Allt jag kör med personbil, lastbil och buss räknas som näringsverksamhet. Har även fått påpekande av polisen att alla fordonskombinationer över 3,5 ton ska ha färdskrivare.

Dock har du ju punkt 8 i undantagen som kan gälla då. Är det inte ditt huvudsakliga arbete att köra buss eller lastbil så slipper du ju ykb.

Bussföraren

Grundregler:Av de två EG-förordningarna 561/2006 och 3821/85 framgår
att kör- och vilotidsreglerna, och därmed kravet att använda
en godkänd färdskrivare, gäller för vägtransporter av gods,
om fordonens högsta vikt (totalvikt som finns angiven
i registreringsbeviset) inklusive släpvagn eller påhängsvagn,
överstiger 3,5 ton, eller passagerare med fordon som är konstruerade
eller permanent inrättade för transport av mer än nio
personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.
Observera att detta gäller oavsett om man kör yrkesmässigt
(tillståndspliktigt), i sin förvärvsverksamhet (annan trafik än
tillståndspliktig) eller privat.

Undantag:Speciellt för fordon från 3,5 ton till 7,5 ton gäller
följande.
För fordon i detta viktsegment är det avgörande om transporten
betraktas som kommersiell eller inte. Transporten
betraktas som kommersiell när föraren framför fordonet i
sin förvärvsverksamhet, oavsett om detta sker i tillståndspliktig
trafik, så kallad yrkesmässig trafik, eller inte.
Transport med ett fordon i detta viktsegment som inte är
en del i förarens förvärvsverksamhet utan sker på förarens
lediga fritid, anses inte vara kommersiell.
Är transporten kommersiell omfattas den av kör- och vilotidsreglerna
och krav på att använda godkänd färdskrivare.
Är transporten inte kommersiell omfattas den inte av kör- och
vilotidsreglerna och därmed kravet att använda färdskrivaren.
Fordonets ägarförhållande har ingen betydelse för om transporten
är kommersiell eller inte.

Av detta följer att en kombination av bil o husvagn som väger över 3,5 ton inte faller inom ramen för regelverket eftersom släpet inte är avsett för vare sig transport av gods eller passagerare.

Nationellt undantag:
Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåten vikt som inte överstiger 7,5 ton och som inom en radie av 50 km från den plats där företaget är beläget transporterar material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete, förutsatt att körningen av fordonet inte utgör förarens huvudsakliga uppgift.

Husbilar
Begreppet "husbil" kan bestå av följande fordonsslag (se registreringsbeviset), personbil = PB, lastbil = LB och buss = BUSS.
En person- eller lastbilsregistrerad "husbil" omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte och att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet, eller för fordonskombinationen, vid tillkopplat släp.
En person- eller lastbilsregistrerad "husbil" omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet, eller fordonskombinationen, vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
En bussregistrerad "husbil"
Sverige, se vidare pos. 7 under rubriken Nationella undantag. omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Är transporten icke kommersiell, och bussen har färre än 17 sittplatser inklusive föraren, omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna i
Begreppet kommersiell kopplat till ovanstående fordonsslag:
Om en transport med dessa fordon anses vara kommersiell eller inte torde ytterst få avgöras av allmän domstol i varje enskilt fall. Men förekommer det att "godset" som transporteras, (kan till exempel vara hästar eller tävlingsredskap såsom bilar och motorcyklar), bedrivs/ägs genom ett bolag/företag eller att priser/prispengar som inte anses vara av ringa betydelse förekommer i verksamheten torde det inrymmas inom begreppet kommersiell. Likaså om sponsorer på olika sätt bidrar till verksamhetens kostnadstäckning.
Djurskyddslagstiftningens regler om till exempel hästtransport innebär att de som bedriver sin verksamhet som hobby måste registrera sig som transportörer. Det innebär inte att transporten är kommersiell enbart av den anledningen.

JDS

Tack Bussföraren för en nyttig sammanfattning av kravet på färdskrivare, men vilken är källan?

bjorn_k

EU-förordningarna samt Vägarbetstidslagen skulle jag kunna tro?

JDS

Citat från: bjorn_k skrivet 05 december 2011, 22:01:17 PM
EU-förordningarna samt Vägarbetstidslagen skulle jag kunna tro?

Jo, det hade jag redan förstått, men jag undrade varifrån Bussföraren närmast hämtat materialet.

Verkar komma härifrån:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Yrkestrafik/Promemoria_kor-_och_vilotider_februari_2009.pdf?epslanguage=sv

Mittlinje

Citat
Citat från: Björn Ax skrivet 05 december 2011, 19:23:12 PM
Dock har du ju punkt 8 i undantagen som kan gälla då. Är det inte ditt huvudsakliga arbete att köra buss eller lastbil så slipper du ju ykb.

Hårfint - är transporten ett led i den huvudsakliga sysselsättningen räknas sysselsättningen som komersiell. Risken är då att transporten har ett vinstsyfte och finns ett vinstsyfte krävs YKB. Dock inte prövat än men tillhör gråzonen.