Huvudmeny

OmniExpress.

Startat av Möllers, 01 december 2011, 01:20:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Hoppas att dom staffar fler OmniExpressar till Skåne, hilma trevligt busstyp har åkt med den ochså  :)




Jacob

Mycket snygg bild på en mycket snygg buss! Denna har man åkt med och den är underbar! Såna skulle jag vilja se i Uppland....

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Möllers

Har du åkt Swebus OmniExpress Jacob? är det nåt skillad på denna Bussen och Swebus?
Kan bara hoppas jag får åka med Swebus OmniExpress till Sommaren ner jag ska till Göteborg..

Jacob

Ja jag har åkt med dem och det är skillnad. Swebus OmniExpresser är högre än denna, vilket man kan se på silverranden efter förarfönstret/framdörren och utrymmet ovanför skyltskåpet. Swebus är längre också och saknar barnvagnsplats eftersom de är rena expressbussar. De har även toalett bak och bakdörren BAK och inte i mitten som denna. Jämför med bilderna:





Här ser du även bakdörren:


Jag tycker Swebus är bekvämare, samt har ett lite härligare motorljud, även om det är i princip samma ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

OmniExpressen är rätt okej, men inte direkt imponerande. Läslamporna tål inte mycket användning innan de försvinner upp i taket då folk försöker vinkla dem, och luftmunstyckena vrids sönder lika snabbt. Inredningen i passagerarkupén känns rent allmänt lite "asiatiskt" plastig och billig. Förarplatsen är som alla Scania oavsett karossmärke varit de senaste 10 åren, dvs att ratten ligger för långt ner, och går inte att få upp tillräckligt högt. Detta medan stolen alltid är för högt upp och är i ett "okej" läge först efter att man tömt den på all luft.
Sikten i backspeglarna är aldrig tillräckligt bra, detta då väggarna på den främre delen av karossen är inåtvinklade, av modell strömlinjeform. Vinkeln finns således där den matta grå "silverranden" är.

Men den får många poäng för hur tyst den är. Även för resenärer som åker längst bak. Och den "lilla" motorn på 400 hk tillsammans med den 8-stegade OptiCruise-växellådan räcker mer än väl för att hålla 90 km/t uppför backarna med 61 pers inkl bagage och gods. Ännu några poäng blir det för att det är lätt att byta lampor fram. Äntligen en ny kaross där en vanlig förare försedd med en 14 mm-nyckel kan byta lampa på en 10-minutersrast.

Några minuspoäng för standardfelet på alla nya fordon: Att halvljuslamporna inte slocknar i helljusläget, vilket saboterar ljusbilden rejält.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 01 december 2011, 03:33:09 AM
Några minuspoäng för standardfelet på alla nya fordon: Att halvljuslamporna inte slocknar i helljusläget, vilket saboterar ljusbilden rejält.

Det blir ju så på separata Xenonlampor.

Någon lustig har kopplat om Nobina 5744 så att halvljuset slocknar vid helljus.
När du då tänder helljus blir det kolsvart en stund, sedan jätteblått, sedan mer och mer vitt och ljust.
När du bländar av till halvljus blir det än en gång kolsvart, sedan alldeles blått, sedan mer ljust och vitt.
Otroligt äckligt att köra med. Därför måste man planera sin avbländning i god tid genom att hålla inne spaken så att halvljuset tänds upp i några sekunder innan man släpper den så helljuset slocknar. Otroligt frustrerande!

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 01 december 2011, 13:16:51 PM
Det blir ju så på separata Xenonlampor.

Någon lustig har kopplat om Nobina 5744 så att halvljuset slocknar vid helljus.
När du då tänder helljus blir det kolsvart en stund, sedan jätteblått, sedan mer och mer vitt och ljust.
När du bländar av till halvljus blir det än en gång kolsvart, sedan alldeles blått, sedan mer ljust och vitt.
Otroligt äckligt att köra med. Därför måste man planera sin avbländning i god tid genom att hålla inne spaken så att halvljuset tänds upp i några sekunder innan man släpper den så helljuset slocknar. Otroligt frustrerande!

Men det finns även tusentals fordon med H7-halogenlampor som har denna störande funktion med tända halvljus i helljusläget. Volvo började ju med det redan på Säffle 2000NL. Detta 10 år innan xenonlamporna började bli vanliga.

Vad gäller xenonljusen är det mer förståeligt, men det finns ju smidiga lösningar. T.ex "bi-xenon" där samma fysiska lampa används för hel och halv, men där ljusbilden ändras så att man slipper det enerverande halvljuset nära fordonet i helljusläget. Finns bl.a i Volvo S60. Men de förutsätter väl att man har stora rejäla stålkastare istället för de runda små leksaksstrålkastarna med linser (som på bilderna ovan).

Tonniiie


Jan

Inga kommer nog till Skånetrafiken på ett tag. Sk6 blir vanlig regionlinje inom 2 år. Just nu ligger Sk7 Kristianstad-Älmhult ute på räkning. Vilka vagnar det blir där återstår det att se.
I branschen i 40 år