Info om interimsskyltar 1950 önskas

Startat av Englund, 29 november 2011, 22:45:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Englund

Hej, frågar här på detta forum då det verkar vara många som har koll på det mesta. Frågan rör interimsskyltar och har inte så mycket med just bussar att göra mao.

Har sett en registreringsskylt på ett fordon som var fotat 1950. Jag har förstått att skylten var röd med vita tecken. Men vad sitter under själva registreringsnumret, ett ljust fält är synligt. Är detta någon form av påklistrad lapp eller liknande? Det ljusa fältet syns bara på den främre skylten. Skylten är sexkantig med en trubbig spets nedtill, under vilka år användes denna form av skylt? Går det med hjälp av registreringsnumret (A1863) avgöra vem som tog in fordonet i Sverige och vad som sedan hänt med det?

Informationen är för att få ett modellprojekt att bli så korrekt som möjligt och jag är mycket tacksam för alla svar.

/Stellan Englund

Drängen

Antar att det är ett svartvitt foto du sett?. Bilhandlarna hade "grönplåtar", (det har dom även idag), för tillfälliga körningar, till å från besiktning t.ex. Förr stod det AH på grönplåtarna, vilket betydde Automobilhandlare. Formen på dom skyltarna var ungefär som du beskriver. Interimskyltarna var röda, och satt på tills bilen fått sitt nummer från Länsstyrelsen. (Slänger in en Brasklapp, AH kan ha funnits på röda plåtar också)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 30 november 2011, 18:01:22 PM
Antar att det är ett svartvitt foto du sett?. Bilhandlarna hade "grönplåtar", (det har dom även idag), för tillfälliga körningar, till å från besiktning t.ex. Förr stod det AH på grönplåtarna, vilket betydde Automobilhandlare. Formen på dom skyltarna var ungefär som du beskriver. Interimskyltarna var röda, och satt på tills bilen fått sitt nummer från Länsstyrelsen. (Slänger in en Brasklapp, AH kan ha funnits på röda plåtar också)

Fast grönplåt - eller saluvagnsskylt som det egentligen heter - har svart text på grön botten. Men jag tror ändå du är på rätt spår. Jag har för mig att innan dessa infördes så använde bilhandlare just röda interimsskyltar med ett texttillägg. Jag vet inte när grönskyltarna kom men det borde varit i slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet.

Englund

Ja, jag har endast sett dessa skyltar på svartvita foton. Har från annan källa fått det bekräftat att den var röd med vita tecken på, ev kan det ha stått AH på de röda skyltarna men jag har inte sett det i bild alls. Var det stora bokstäver eller var det mycket mindre? Den vita lappen under regnumret kan ha varit någon form av kvitto som skulle ha fästs på skylten. Vissa bilder visar på vit lapp fram och andra bilder visar lapp baktill. Om det var egalt var den satt vet jag inte. Skylten ska ha utfädats av polisen för en månad i taget och var högst tillfällig. Regnumret ska ha varit påmålat.

Tackar för svaren, de skänker lite ljus på mina funderingar.

/Stellan