Kortvagn på linje 625 mot Söderhall (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 29 november 2011, 16:43:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Idag dök en kortvagn upp på linje 625, som oftast trafikeras med boggievagnar. Bilden är tagen i samband med turen 15:33 från Danderyds sjukhus idag.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Dvs "bara" 41-46 st sittplatser i kortvagnen till skillnad från 55xx-boogivagnarnas 47-48 st och ledvagnarnas 55 st.
Variationen ovan beror på utförande och huruvida några stolar plockats bort under åren.

Kul med bild på favoritlinje 625 iaf! :)

Bussföraren

5245 är väl inte en "vanlig" kort 2 axling?

Tycker det ser ut som en 13,5 m buss med långa axelavståndet.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 29 november 2011, 18:24:57 PM
5245 är väl inte en "vanlig" kort 2 axling?
Tycker det ser ut som en 13,5 m buss med långa axelavståndet.

Stämmer bra det. Alla "kortvagnar" av 2001 års modell som kommit till Norrtälje från UL-trafiken har ungefär denna längd och axelavstånd. Och därför är det idag rätt meningslöst att bråka om busslängden, då de flesta bussar har omkring 50 st stolar oavsett om de är korta, långa eller har led.

AO

Blev dessa nå uppfräschade inuti vid flytten? Ny klädsel? Ny förarstol? Kan inte minnas jag sett några interiörbilder, någon som har några?

Ersa

Citat från: AO skrivet 29 november 2011, 23:24:57 PM
Blev dessa nå uppfräschade inuti vid flytten? Ny klädsel? Ny förarstol? Kan inte minnas jag sett några interiörbilder, någon som har några?

Nytt svart tyg på förarstolen inkl svart nackstödstyg med broderad Nobinalogga. Nya gråa gardiner, ny blå takmatta och nytt blått tyg på passagerarstolarna (blev riktigt bra på "UL-Arlandastolarna"). Samt eftermontering av bälten i de UL-vagnar som saknade sådana. (Detta skedde dock ej på 55xx-vagnarna)

Sen verkar det finnas vissa variationer bland UL-vagnarna. 5245 har t.ex inte fått de röda gardinerna utbytta till nya gråa. Än iaf.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2011, 17:58:11 PM
Dvs "bara" 41-46 st sittplatser i kortvagnen till skillnad från 55xx-boogivagnarnas 47-48 st och ledvagnarnas 55 st.
Variationen ovan beror på utförande och huruvida några stolar plockats bort under åren.

Kul med bild på favoritlinje 625 iaf! :)

Roligt att du uppskattade bilden!  :) Där ser man, då är det inte alltför stor skillnad mellan kortvagnen i fråga och boggievagnarna som oftast trafikerar linjen. Det förklarar saken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 november 2011, 07:57:22 AM
Där ser man, då är det inte alltför stor skillnad mellan kortvagnen i fråga och boggievagnarna som oftast trafikerar linjen. Det förklarar saken.

Ja. Dessvärre lär det ta många år innan folk i allmänhet lär sig detta. Tills dess får man nog räkna med att de flesta där ute tror att en ledvagn kan ta uppåt dubbelt så många resenärer som en kort- eller boggivagn. Men sedan lågentrékravet kom får man räkna med stående resenärer i många mil. Man kan inte få både lågentré och sittplatsgaranti på ett billigt sätt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 30 november 2011, 12:15:57 PM
Ja. Dessvärre lär det ta många år innan folk i allmänhet lär sig detta. Tills dess får man nog räkna med att de flesta där ute tror att en ledvagn kan ta uppåt dubbelt så många resenärer som en kort- eller boggivagn. Men sedan lågentrékravet kom får man räkna med stående resenärer i många mil. Man kan inte få både lågentré och sittplatsgaranti på ett billigt sätt.

Nej, ekvationen lågentré med generöst antal sittplatser går tyvärr inte ihop.
Vänliga hälsningar,

Mikael