Snabbare kortbetalning på bussen?

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 november 2011, 17:22:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var ju inte så länge sedan vi diskuterade detta med att kortbetalning på bussarna tar lång tid men det tycks nu finnas en lösning.
http://www.busstidningen.se/2011/11/28/ny-betallosning-for-busstrafik-testad/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


yngrot

Kan vi hoppas att alla får del av detta positiva ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 28 november 2011, 20:01:21 PM
Kan vi hoppas att alla får del av detta positiva ??

Krävs säkert en helt ny speciell kortterminal, så bytet kommer ske när de gamla går sönder...

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 28 november 2011, 20:07:44 PM
Krävs säkert en helt ny speciell kortterminal, så bytet kommer ske när de gamla går sönder...

Jag tror nog att såväl länshuvudmän som bussbolag är rätt missnöjda med de nuvarande kortterminalerna men det finns inga som är snabbare om man skall följa dagens krav. De som berättats om och som går snabbt är av äldre modell och får inte användas i nya system. Så det blir nog inte så svårt att få genom ett sådant byte om nu detta visar sig fungera även lagligt. Det är en ren besparing eftersom det innebär betydligt färre problem med förseningar.

Här på Lars Kaggsgatan i Borås, där något geni fått för sig att dels bygga om två filer till en i varje riktning och dels ta bort hållplatsfickorna såg jag häromdagen en buss som fick stå i tre minuter på grund av två kortbetalande och som samlade ihop 15 bilar bakom sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja såna hpl är ju helt underbara  :P snacka om stress för förare när man ser så många bilar bakom . Och vilket miljösvineri det blir. Är det inte nån som kan tänka på sånt??  Är ju annars så poppis med att "tjata" miljö .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2011, 13:27:39 PM
Ja såna hpl är ju helt underbara  :P snacka om stress för förare när man ser så många bilar bakom . Och vilket miljösvineri det blir. Är det inte nån som kan tänka på sånt??  Är ju annars så poppis med att "tjata" miljö .

Håller helt med. Dessutom känner man sig som passagerare stressad i en sådan här situation och det är heller inte bra. Det kan då lätt blir att man slår in fel kod t ex.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 17:22:43 PM
Det var ju inte så länge sedan vi diskuterade detta med att kortbetalning på bussarna tar lång tid men det tycks nu finnas en lösning.
http://www.busstidningen.se/2011/11/28/ny-betallosning-for-busstrafik-testad/

Det är en förändring av ett undantag i reglerna som medger köp utan pin-kod under 200 kr. Det man framförallt haft i åtanke med det här undantaget är t ex parkeringsautomater, varuautomater m m så därför blev undantaget formulerat så att det bara skulle gälla obemannad försäljning. Det kommer enligt uppgift nu alltså att ändras så att det ska gälla alla köp under 200 kr, även med bemannad terminal. (T ex bussar och taxi har annars varit föremål för definitionstvister i det här avseendet.)

Dock ska man alltså tänka på att det blir inte på långa vägar lika snabbt som det var med gamla magnetkortsläsare utan kod. Det beror på att det undantaget som nu öppnas bara gäller undantag från själva pin-koden, inte chip-läsning och annat som också är ganska tidsödande. Men om undersökningar visat att transaktionstiden halveras med lösningen är det ändå ett stort positivt steg på vägen, även om jag i min vanliga pessimistiska anda ändå misstänker att transaktionstiden ändå kommer att upplevas som alldeles för lång.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Varför tar egentligen chip-läsning mer tid än magnetkodsavläsning? Man kan tycka att det inte borde vara någon skillnad.

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 29 november 2011, 17:24:47 PM
Varför tar egentligen chip-läsning mer tid än magnetkodsavläsning? Man kan tycka att det inte borde vara någon skillnad.

Läsning av magnetremsan är väldigt enkelt eftersom det bara är en läsning av ett magnetspår och sedan kontrolleras bara kortnumrets checksiffra och giltighetstid och sedan kontrolleras numret mot prefixlistor, spärrlistor m m för att avgöra om det är giltigt. Men när det är chipläsning är det en aktiv kommunikation med ett "intelligent" chip på kortet där man först inleder tvåvägskommunikation, talar om för chipet vilket information man vill kontrollera, ser vad chipet svarar och om chipet ställt någon fråga osv. Det finns alltså en massa regler lagrade på chipet som inte behöver vara rent rak information utan kan vara saker som ska räknas ut aktivt, så att säga.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 november 2011, 17:17:59 PM

Dock ska man alltså tänka på att det blir inte på långa vägar lika snabbt som det var med gamla magnetkortsläsare utan kod. Det beror på att det undantaget som nu öppnas bara gäller undantag från själva pin-koden, inte chip-läsning och annat som också är ganska tidsödande. Men om undersökningar visat att transaktionstiden halveras med lösningen är det ändå ett stort positivt steg på vägen, även om jag i min vanliga pessimistiska anda ändå misstänker att transaktionstiden ändå kommer att upplevas som alldeles för lång.


En halvering innebär alltså att det tar cirka 30 sekunder. Känns naturligtvis som alltför lång tid det också men det är ju ändå bättre än en dryg minut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 november 2011, 17:40:31 PM
Läsning av magnetremsan är väldigt enkelt eftersom det bara är en läsning av ett magnetspår och sedan kontrolleras bara kortnumrets checksiffra och giltighetstid och sedan kontrolleras numret mot prefixlistor, spärrlistor m m för att avgöra om det är giltigt. Men när det är chipläsning är det en aktiv kommunikation med ett "intelligent" chip på kortet där man först inleder tvåvägskommunikation, talar om för chipet vilket information man vill kontrollera, ser vad chipet svarar och om chipet ställt någon fråga osv. Det finns alltså en massa regler lagrade på chipet som inte behöver vara rent rak information utan kan vara saker som ska räknas ut aktivt, så att säga.


Även i butiker tar det längre tid om man använder chipet än magnetremsan. Men de flesta butiker föredrar ändå att man använder chipet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)