Sju bilder på en av de nio...

Startat av Mattias, 06 oktober 2007, 05:11:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

Inspirerad av Janne Rickmans bildserier på Scania´s CK modeller följer jag upp med några bilder (premiär på nya forumet, hoppas bilderna syns) på Scania CL 113, som var efterföljaren till de relativt framgångsrika helbyggda landsorts och linjebussarna Scania CK 112/113, byggda på Scanias K-chassi.
1990-1991 lanserades Scania CL 113, byggd på det modifierade L-chassit, med motorn lutad 60 grader jämfört med K-chassit, för att kunna erbjuda ett 15 cm lägre golv. Tyvärr blev CL 113 ej någon större framgång hos Scania, endast 9 stycken tillverkades, varav en endast fungerade som prototyp och aldrig såldes.

1992 levererades denna CL 113 till Weidermans Buss i Kumla. Weidermans Buss var för övrigt det bolag som fick den första levererade CK 112, reg nr.ABS 380, karossnummer 0001. Hos Weidermans fick den inv nr 14.

Förarplaten i denna CL 113 årsmodell -92, med karossnummer 0007. Här manuellt växlad,med CAG. CL 113 fanns också med helautomatisk växellåda,GA 781 R.

Sedan hösten 2003 tillhör bussen Trafikcenter/Scantec vid Ytongbanan i Kvarntorp utanför Kumla där den används som övningsbuss vid bla. halkkörning.

"Systern", ALY 785, fd. Söne Buss i Mariestad, identisk sånär som på fronten (MaxCifront) finns för övrigt till salu hos Busscentrum, bilder finns på länken.
http://www.busscentrum.se/9519.htm

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Andreas Ljungqvist

Tack för dessa trevliga bilder, nu är snart alla dessa dokumenterade.. Vi har sett en i Ötraf lack och jag visade en som Kristianstad komun kör skolbuss med för ett halvår sedan... Den sistnämda kör jag en repris på.. Kuriosa är att detta var min skolbuss på 1990-talet och det var en dröm att åka i den.. Rullar på än idag..

Esbjörn

Busslink hade tre av de nio i trafik i Sörmland.
Två av dessa - 2383 och 2575 - flyttades från Sörmland till Sundsvall, där de fick rulla fram till sommaren 2005.

Nicklas Vasa

Aldrig sett förr....     Känns orginellt....

Jona

Citat från: Esbjörn skrivet 06 oktober 2007, 09:40:37 AM

Busslink hade tre av de nio i trafik i Sörmland.
Två av dessa - 2383 och 2575 - flyttades från Sörmland till Sundsvall, där de fick rulla fram till sommaren 2005.

Tack för detta esbjörn, Fin bussmodell och tuff färg. Dom där har jag sett vid sundsvallsbesök, men aldrig fotat. Tror dokk jag kan fått nöjet och åka en av dom. För visst stog den ena på bussgaraget i Matfors en period?
Kan svära på att jag åkt den på Matforslinje nämligen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Esbjörn

De hörde normalt sett hemma i Njurunda, men som du ser på bilderna är det Timrålinjer som är skyltade...kan mycket väl ha rullat i Matfors också.

Janne Rickman

ALY 785 som provbuss hos Swebus Uppsala.

Busslink 2575 i Katrineholm

/Janne

Esbjörn

Citat från: Esbjörn skrivet 06 oktober 2007, 12:48:14 PM
De hörde normalt sett hemma i Njurunda, men som du ser på bilderna är det Timrålinjer som är skyltade...kan mycket väl ha rullat i Matfors också.

Jag har ju till och med bild på 2575 på en Matforslinje...hmmm flera bilder.
2575 rullade nog normalt i Matfors inser jag nu.

OSkar000

Intressanta bilder på en minst sagt ovanlig buss.

Bidrar med två bilder på Östra Ryds Busstrafiks CL113 som jag tog i våras.

bjalle

Jag har bara bilder på redan visade men visar igen

Nicklas Vasa

Har någon av dessa gått som demo buss hos Wasatrafik i Falun ? Tycker mig känna igen reg "DNC 285" Wasatrafik hade ju en 4014 ett tag, men den försvann lika fort....

bjalle

DNC285 har varit demobuss hos Scania i Katrineholm
Sen hade Ödåkra buss den innan den kom till Kristianstads Kommun

Nicklas Vasa

Så den kan ha gått i Falun en kort period.....?

bjalle

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 15:36:00 PM
Så den kan ha gått i Falun en kort period.....?

Är väl inte helt omöjligt eftersom det var en Demobuss.

Andreas Ljungqvist

Nu har ju snart alla visats, kom igen ska vi inte se om alla 9 kan komma upp...  ;D