Ståplatser från Lund till Hörby på linje 2

Startat av Shoffer, 26 november 2011, 19:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Shoffer

Vad gäller med när det är ståplatser på linje 2 från Lund till Hörby?
Vem är ansvarig om det händer något?

bjorn_k

Är det en buss som inte FÅR ha stående passagerare så ska föraren inte köra med "överfullt"... Då lär han "åka dit"...

Shoffer

Finns det någon buss som får ha ståplatser utanför tätort?

Carl Eric

Man måste skilja på vad bussen är registrerad för och vad trafikhuvudmannen kräver. Om jag minns rätt så är det Lysekils busstrafik som kör på SkåneExpressen 2 och enligt SBH så är deras bussar registrerade för 20 stående: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=53495

Men jag vet inte om Skånetrafiken tillåter det...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Shoffer skrivet 26 november 2011, 19:14:45 PM
Finns det någon buss som får ha ståplatser utanför tätort?

Nästan alla regionbussar är registrerade för ståplatser så det är aldrig olagligt. Det vara ett avtalsbrott gentemot länsbolaget men nästan alla länsbolag medger att bussarna tar stående upp till det antal som bussen är godkänd för. Ofta är det så många att det knappt praktiskt går att få in fler.

Shoffer

Min sambo åkte hem i torsdagseftermiddag och då stod hon framme vid föraren och då fråga föraren hur många som stod upp.

Håkan 62

Då resandet har ökat kraftigt på Ske 2, kommer det att bli fler turer både morgon o eftermiddag.
Till tidtabellskiftet försvinner även spetsvändningarna i Lund på eftermiddagarna, så att förseningarna
skall förhoppningsvis minska något.
Om det är stående på någon tur, eller turen är mer än 10 min sen, rapporteras alltid detta till trafikledningen
och sen vidare till Skånetrafiken.