Nytt nummer av Klassiska Bussar & Spårvagnar ute nu!

Startat av K R, 24 november 2011, 21:30:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Drängen

Man kan hitta samma slarvfel i lastbilsutgåvan. Verkar som vissa journalister, när dom saknar fackkunskapen, skriver ändå, istället för att dubbelchecka. Såna här publikationer är det ju oftast kunniga entusiaster som läser, å då avslöjas ju sakfel på en gång.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 27 november 2011, 14:41:07 PM
Man kan hitta samma slarvfel i lastbilsutgåvan. Verkar som vissa journalister, när dom saknar fackkunskapen, skriver ändå, istället för att dubbelchecka. Såna här publikationer är det ju oftast kunniga entusiaster som läser, å då avslöjas ju sakfel på en gång.

Nu vet jag inte om det är den, i det här fallet förre chefen för Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm (och tidigare i Gävle) Lars Olov Karlsson (LOK), som skrivit själva artikeln som också har skrivit bildtexterna. Själva artikeln verkar väl genomarbetad som vanligt när han skriver så jag tror inte det är han som skrivit detta om det okända ursprunget utan det har gjorts på redaktionen. LOK har förutom en stor mängd järnvägsböcker också varit medförfattare till t ex "Alla våra bussar" och redaktör för "SJ Buss 75 år".

Förutom detta är biltexten också minst sagt tvetydig då den talar om bussar från 1950-talet med Boxer-kaross. Denna buss har ingen sådan men fick en Boxer-front troligen 1959 i samband med att en krockskada reparerades. Detta är ju dock ett misstag som man kan ha förståelse för.

Apropå Gamla 45an så kommer den i vinter att ställas ut på Volvos museum på Arendal. Om allt går som planerat körs den dit redan kommande vecka.
http://www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/Volvo%20Group/history/museums/pages/volvomuseum.aspx



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Kan ju även handla om felcitat/tolkning efter intervju t.ex. Men retsamt är det >:(

BG

Det är den kände Lars Olov Karlsson som är författare till SJ-texten. Det är också han som har skrivit bildtexterna.


Bengt Gustafsson

Redaktör
Klassiska Bussar & Spårvagnar
Klassiska Lastbilar

Staffan Sävenfjord

Citat från: BG skrivet 27 november 2011, 18:25:07 PM
Det är den kände Lars Olov Karlsson som är författare till SJ-texten. Det är också han som har skrivit bildtexterna.


Bengt Gustafsson

Redaktör
Klassiska Bussar & Spårvagnar

Då får jag tala allvar med honom nästa gång jag träffar honom. ;)

För övrigt tack för ditt svar - och för en (trots skönhetsfläckar) mycket trevlig tidning. Hoppas det blir ett nummer 3 också. Då finns det en gammal SJ-buss i Borås att skriva om. Inte minst om dess ursprung. :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 november 2011, 14:33:37 PM
Nu har jag köpt tidningen och visst var det en högtidsstund att bläddra i den. Jag har inte hunnit läsa den närmare ännu men har hittat en del slarv, som lätt borde kunnat kollas upp. Det innebär inte att tidningen inte är värd att köpa och läsa, men den kunde ha blivit ännu värdefullare.

När det gäller den nämnda "Gamla 45an" så hade det räckt med en googling på bussens registreringsnummer för att hitta klubbens hemsida som första hänvisning och Svensk Busshistoria som andra. Där finns alla uppgifter om bussens ursprung. Lite tråkigt när man skall slarva på det viset med researchen.



Det var en av anledningarna till att jag slutade att prenumerera på tidningen Nostalgia. När man läste en artikel i ett ämne man själv var insatt i hittade man  onödiga fel, och en gång blev det bara för mycket. Det är tråkigt att att elementär faktakoll inte förekommer även i specialiserade tidningar, men mycket var ju OK och bilderna fina.

chanel

Till Bengt
Skulle gärna se ett repotage om renoveringen av SKV-specialen i Linköping i nästa nummer. MVH Krille

BG

Citat från: chanel skrivet 27 november 2011, 22:31:49 PM
Till Bengt
Skulle gärna se ett repotage om renoveringen av SKV-specialen i Linköping i nästa nummer. MVH Krille

Det kan vara en idé. Har ni fler uppslag så hör gärna av er till bengt.gustafsson@fabas.se, eller via detta forum.

Bengt Gustafsson

Norvinge

#24
Det ligger mycket faktakontroll bakom materialet men man måste betänka att flera har det som levebröd och därigenom måste dra en gräns för hur mycet man kan dubellkolla. Ta liknelsen med en busschaufför som trots att senfärdiga resenärer som kommer springande mot bussen till slut måste stänga dörrarna och åka. Vidare måste man som skribent lyssna på fordonsägarnas egna uppgifter och utgå från att de är korrekta.

Att "googla" är ett oerhört bra hjälpmedel speciellt tack vare bussforumet och busshistoriskt register. En sak att ta i beaktning är att uppgifter på internet i allra högsta grad riskerar att bli felaktiga då faktiskt vem som helst utan stöd av korrekturläsare kan föra in uppgifter och öppna en hemsida. Hur många har inte upptäckt fel på Wikipedia? Det förekommer ju även böcker författade av erkänt kunniga som innehåller sakfel. Även felaktigheter kan hittas i bilregister och fordonshandlingar. En person som upplevt en händelse kan senare ta fel på årtionde vilket kan vara förödande i en artikel.

Om man ska dra detta till ytterligheten, vad är egentligen rätt?
Är det vad majoriteten anser?
I såfall, är det som står i bibeln eller koranen rätt?
En stor del av världens befolkning sa en gång i tiden att jorden är platt.

Kanske är det behagligast att tolerera lite misstag, fel och brister?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Erik Tannerbring

Lite misstag, fel och brister får man nog ta. Vi buss diggare får nog vara glada för det som skrivs i dessa tidningar om bussar. Vi är ju inte så bortskämda med artiklar gällande bussar!
Kan ju vara trevligt med reklam om denna hobby till allmänheten som inte läser detta forum.

yngrot

I dag kom tidningen i lådan härligt  :D får se när jag hinner läsa den förra är inte helt färdigläst än.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BengaB40

Hej! För mig har livet blivit betydligt ljusare sedan man kunnat inhandla specialutgåvorna av Klassiska Bussar och Klassiska Lastbilar, säkert likadant för många andra tunga fordons-fantaster! So please go on for ever! När det gäller det mesta om detaljer finns det ju alltid många sanningar men bara en verklighet! Vi kan väl alla, skribenter, utgivare och läsare samarbeta för att komma den så nära det är möjligt och ta det som en gemensam utmaning! Hälsn. BengaB40

v-aros

Citat från: BG skrivet 28 november 2011, 09:27:04 AM
Det kan vara en idé. Har ni fler uppslag så hör gärna av er till bengt.gustafsson@fabas.se, eller via detta forum.

Bengt Gustafsson

Hej Bengt!

Jag skulle gärna vilja se ett reportage om Scania CR76:an som blev renoverad i Drammen.
Fd. Västerås lokaltrafik 146
Mvh Micke

PS. Fick mitt ex av tidningen idag, (60:- mot faktura) Toppentidning, rekommenderas!! DS.

BG

Citat från: v-aros skrivet 29 november 2011, 14:59:41 PM
Hej Bengt!

Jag skulle gärna vilja se ett reportage om Scania CR76:an som blev renoverad i Drammen.
Fd. Västerås lokaltrafik 146
Mvh Micke


Detta är noterat!

Mvh
Bengt G