Linje 514 för 23 år sedan

Startat av Hasse L, 24 november 2011, 09:58:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

EMK 759 - Volvo B58 / Hägglunds 1973 - SL H53 4755.

En flygbuss som blev linjevagn sista tiden, men 'ränderna gick aldrig ur'.
H53 hade väl två utgångar från början till skillnad från H43.

Jacob

Stripad inför prideparaden kanske? ;) skämt åsido, trevlig och stämningsfull bild.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Peter Rost

Trevlig bild! Och en "långmercca" till höger som "bonus". Jodå, H53 serien 4746-4755 hade dörrställning 1-1-1, vid leverans.

/Peter

Nico

Välbekant syn för undertecknad då man var 18 vid tillfället och åkte en hel del på 514 mellan Nälsta och andra kanter...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

5Växlad Wilson och Norrlandsväxel.

Troligen en reservvagn innan de fasades ut,
Spännande vagntyp att köra Arlanda med om dämparna inte var bytta till leden.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Tack för denna fina bild! Jag minns att H53:orna med regnbågsfärger ofta trafikerade dåvarande linje 510 mellan 1985 och 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Hej,

jo ränderna gick faktiskt ur just på denna buss. Den flyttades strax efter fototillfället till Täby/Norrtälje och regnbågsränderna togs bort någon gång på våren 1989, men kort senare samma år ställdes den av i Norrtälje tillsammans med många av liknande Hägglundsvagnar.

Hälsningar

Christian B

Peter Rost

Här följer lite onödigt vetande: ;D ;) Råkade komma över en bild på 4755 på Hjulmarknaden igår, där den står avställd i Norrtäljedepån i maj 1990. Den ser något mer mörkröd ut i lacken på sidorna än på bussens främre del. jag tippar att ränderna helt enkelt lackats över i rött, efter att ha studerat bilden närmare. Saknar tyvärr skanner för utläggning här.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 27 november 2011, 08:18:10 AM
Här följer lite onödigt vetande: ;D ;) Råkade komma över en bild på 4755 på Hjulmarknaden igår, där den står avställd i Norrtäljedepån i maj 1990. Den ser något mer mörkröd ut i lacken på sidorna än på bussens främre del. jag tippar att ränderna helt enkelt lackats över i rött, efter att ha studerat bilden närmare. Saknar tyvärr skanner för utläggning här.

/Peter

Trodde först att det handlade om någon bild som jag tidigare donerat till SvOF, men det var det inte. Den bild jag hade på en H53:a i Norrtäljedepån var på systervagn 4754.

Enligt mina noteringar skrotades 4755 i Hölö kring 1990-91.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.