Nya spårvagnar till Nkpg?

Startat av virtual1, 23 november 2011, 15:34:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

I Sthlm rullar det nu en som det verkar sprillans ny vagn på 7:an med Norrköpings färgsättning, inventarienummer: 1 - snabb blick verkar ge att det är av samma modell som M06:orna, nån som vet mer?

Kristian

Jag läste någonstans att SL övertog en order på spårvagnar från Bombardier som först var ämnade för Norrköping, vagnarna levereras därför Norrköpingsgula och målas/tejpas om i Stockholm.

the0fiskis

jag förstog det som när norköping bestälde så lade dem till några för stockholm fick för det skulle gå fortare
men vet ej om det stämmer  :)

Stefan P

Hej 

Det jag har hört så lånades in spårvagnar ifrån Norrköping och ett ställe i Tyskland för att få trafiken att fungera tills man fick sina egna vagnar leverade.

mvh Stefan P

Omnilasse

Citat från: Stefan P skrivet 23 november 2011, 16:34:17 PM
Hej 

Det jag har hört så lånades in spårvagnar ifrån Norrköping och ett ställe i Tyskland för att få trafiken att fungera tills man fick sina egna vagnar leverade.

mvh Stefan P

Jo, det stämmer. Men de vagnar man nu har fått är SL:s beställning (genom den lösningen som nämndes ovan att man fick ta Norrköpings "plats" i kön, som därmed utökade beställningen med motsvarande antal vagnar - eller rättare att SL fick gå före i orderboken, mot att man valde samma specifikationer som Norrköping - så att hela serien inklusive SL:s blev med samma specifikationer. Dessa får initialt nummmer 1-6, och är i Norrköpings färger. Däremot kommer de att folieras. 2 har redan blivit det - i den nya härliga mer stockholmsanknytna blåa spårvägsfärgen.

Vagnarna från Frankfurt är redan på väg tillbaka, och de vagnar man hyrt från Norrköping kommer alltså att återgå efter nyår.

tågluffaren

Citat från: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 22:23:33 PM
Jo, det stämmer. Men de vagnar man nu har fått är SL:s beställning (genom den lösningen som nämndes ovan att man fick ta Norrköpings "plats" i kön, som därmed utökade beställningen med motsvarande antal vagnar - eller rättare att SL fick gå före i orderboken, mot att man valde samma specifikationer som Norrköping - så att hela serien inklusive SL:s blev med samma specifikationer. Dessa får initialt nummmer 1-6, och är i Norrköpings färger. Däremot kommer de att folieras. 2 har redan blivit det - i den nya härliga mer stockholmsanknytna blåa spårvägsfärgen.

Vagnarna från Frankfurt är redan på väg tillbaka, och de vagnar man hyrt från Norrköping kommer alltså att återgå efter nyår.

Hur många vagnar har levererats till SL?

the0fiskis

Citat från: tågluffaren skrivet 24 november 2011, 07:28:30 AM
Hur många vagnar har levererats till SL?
1-5 tror ja

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)