Kan man gå till Finland?

Startat av tågluffaren, 22 november 2011, 23:28:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Japp, frågan är lika knäpp som den låter  ;) Men till helgen funderar jag på en resa till Haparanda (kanske med Tapanis) och tänkte ta tillfället i akt att ta en promenad över till Tornio på finska sidan. Av Googles gatvyer är det en vanlig gångväg och bara att knalla. Men funkar det i praktiken? Är vägen öppen? (Jag avser givetvis Kraningatan och inte E4an).

Lulebjörnen

Det fungerar alldeles utmärkt att  promenera över gränsen. Det står affärer och köpcentrum i  princip ända på det som var gamla gränslinjen. Kraningatan är relativt nybyggd för den lokala trafikens behov och för att avlasta E4:an.
Men även E4:an har fått en delvis ny sträckning över gränsen sen nåt åt tillbaka och den gamla sträckningen används delvis för gång och cykeltrafik.

Det är c:a 10 minuters rask promenad från busstationen i Haparanda till centrala Torneå och det är som sagt bra ordnat med modern infrastruktur över gränsområdet för att överleva en promenad.

Var beredd på att  locals pratar finska redan i  Haparanda om man behöver fråga om nåt - i övrigt är dom vänligt sinnade  ;)...

Muk

Det finns flera olika vägar att gå om man vill till Finland och det är inga som helst problem att ta sig över. Jag brukar alltid gå över till Torneå när jag är i Haparanda. Det är bara vintertid som det kan bli problem om det kommer mycket snö. Gångbanor prioriteras inte i norra Sverige heller.  :D

Patrik

Citat från: tågluffaren skrivet 22 november 2011, 23:28:45 PM
Japp, frågan är lika knäpp som den låter  ;) Men till helgen funderar jag på en resa till Haparanda (kanske med Tapanis) och tänkte ta tillfället i akt att ta en promenad över till Tornio på finska sidan. Av Googles gatvyer är det en vanlig gångväg och bara att knalla. Men funkar det i praktiken? Är vägen öppen? (Jag avser givetvis Kraningatan och inte E4an).

På lördag är jag (och Hörvalls) i Haparanda...  :)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

tågluffaren

Citat från: Patrik skrivet 23 november 2011, 11:16:52 AM
På lördag är jag (och Hörvalls) i Haparanda...  :)

Jag planerar att vara i Hapis 10:35-17:10. Ser du någon med ljusgrön jacka och röd axelväska får du gärna komma fram och säga hej  :)

Patrik

Citat från: tågluffaren skrivet 23 november 2011, 11:51:16 AM
Jag planerar att vara i Hapis 10:35-17:10. Ser du någon med ljusgrön jacka och röd axelväska får du gärna komma fram och säga hej  :)

Ska försöka komma ihåg det.
Vi ska vara med två bussar till IKEA mellan ca kl 11-18, vart bussarna parkeras vet jag dock inte.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

scaniaolsson

Gjorde själv den promenaden i början av augusti i år.
Vi ställde bilen "hos Ingvars", lunchade där och tog sedan en promenad över till Torneå.
Väl där var vi in en sväng på stora köpborgen Rajala.

Kan klart rekommenderas, kom också bara ihåg att trots avståndet på ett par hundra meter så rusar klockan fram en timme när du kommer över till Finland.
På Rajala fanns dubbla klockor med både svensk och finsk tid, men det ska nog inte tas för givet.

Ha en go tur.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Bussmicke

Förra året var jag i Haparanda och gick till Tornio tre gånger samma dag

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

tågluffaren

Citat från: scaniaolsson skrivet 23 november 2011, 20:19:59 PM
Gjorde själv den promenaden i början av augusti i år.
Vi ställde bilen "hos Ingvars", lunchade där och tog sedan en promenad över till Torneå.
Väl där var vi in en sväng på stora köpborgen Rajala.

Kan klart rekommenderas, kom också bara ihåg att trots avståndet på ett par hundra meter så rusar klockan fram en timme när du kommer över till Finland.
På Rajala fanns dubbla klockor med både svensk och finsk tid, men det ska nog inte tas för givet.

Ha en go tur.

Scaniaolsson

Skall åka buss 100 från Haparanda till Luleå, den utgår väl från Tornio? Det är väl 17:35 svensk tid från Haparanda som gäller?

Accepterar butikerna i Rajala svenska kronor eller är det euro som gäller?