Borås CR 76

Startat av Peter Öden, 22 november 2011, 16:55:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Denna buss torde väl vara känd av många men hoppas det inte gör något att den kommer igen.
Kanske Staffan vet när den hamnade i Malmö och där erhöll 254 istället för en CR 76 med samma nummer
som förolyckades, om den blev krockad eller brunnen.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Det var 1974 den såldes till Malmö och ersatte den krockade nr 254 där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 22 november 2011, 16:55:57 PM
Hej !

Denna buss torde väl vara känd av många men hoppas det inte gör något att den kommer igen.
Kanske Staffan vet när den hamnade i Malmö och där erhöll 254 istället för en CR 76 med samma nummer

Mvh Peter Ö

Mats har redan svarat på dina frågor. Det var alltså den enda CR76 som Stadsbussar i Borås hade och det blev därför en lite udda buss som många förare inte gillade att köra. Det var också den enda i Borås vid den tiden med bakmotor och automatlåda. På bilden, som är tagen under bussens sista tid i Borås, går den på sin vanliga linje. På den tiden gick linje 2 mellan Dammsvedjan och Sjöbo.

Tack för bilden. Den kan man inte se för mycket av och det finns inte alltför många bilder på den bussen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 22 november 2011, 16:55:57 PM
Hej !

Mvh Peter Ö

En trevlig bild på en i Borås udda vagntyp. På bilden ser man också den fina stensättningen som fanns på Södra torget då. Den torde vara från när torget i mitten av 30-talet ordnades för att husera stadsbussarna. På refugerna var det en mindre stentyp än på körbanorna och de var i två olika nyanser där den mörkare utgjorde en inramning av refugen. Breda kanstenar gjorde det extra gediget. Trots många års trafik med tunga bussar var även körbanorna släta och fina hela tiden och jag har inget minne av att de knackades om någon gång. Underarbetet var nog lika gediget utfört som ytan. Notera också plattformstaket till höger. 

På ett av taken i bakgrunden ser vi Allmäncos stora neonskylt som i mörker växelvis visade namnet "Allmänco" med "A & O". &-tecknet anas mitt under namnet. Bakom Flamenska huset – det gula trähuset bakom bussen – ser man bygget av det hus som ersatte Sandwalls gamla bryggeri. Bryggeriet spred på sin tid en tydlig maltdoft över torget.

Skyltarna med linjenummer på lyktstolpen är en för sin tid vanlig portlykta, en sådan med husnumret på. Normalt var de moterade så att hållaren satt på ovansidan. På Södra torget var de dock vända tvärt om så att hållaren satt nedtill.

yngrot

Härligt denna buss försökte jag åka med så ofta jag kunde den gick ofta till Trandared Hulta på förstärkning och då valde jag den kördes ofta av en Andersson som var en av de få som gilla denna vagn
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johnny

Hur kommer det sig att man hade bara en buss av denna typen. Det är väl inte så rationellt med ett udda fordon i en flotta av stadsbussar?
???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 26 november 2011, 11:11:18 AM
Hur kommer det sig att man hade bara en buss av denna typen. Det är väl inte så rationellt med ett udda fordon i en flotta av stadsbussar?
???

Enligt vad jag hört var det verkstadschefen, som var Scania-fantast, som drev genom detta köp när det nu råkades finnas en udda CR76 över för att utvärdera om man skulle övergå till Scania inför framtida inköp. Bussen kom till Borås först några månader efter det högertrafiken införts. Sedan togs ju beslut om att Volvo skulle bygga sin bussfabrik i Borås (invigd 1977) och därför blev det Volvo igen, fram till 1995. Dock med två undantag: två Scania L113 van Hool Alizée som inköptes i början av 1990-talet.

Bakmotorbussar ansågs inte heller gå speciellt bra ihop med Borås backiga struktur utan det föredrogs mittmotorbussar och då fanns ju i stort sett bara Volvo att välja på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Många förare gilla inte denna udda vagn dessutom 2 växlad var inte lyckad i Borås ..  synd för den var skön att åka med
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina