UL höjer priserna för SMS biljett.

Startat av Robert T, 22 november 2011, 14:04:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

http://ul.se/sv/Nyheter/Justerade-priser-pa-SMS-biljetter-inom-regiontrafiken/

Men inte ett ord står om ombordköp med betalkort på bussen. Det kommer ju i så fall bli billigare än SMS och vem köper i så fall SMS biljett?  ::)

Jag skulle gärna vilja veta hur UL tänkte här.

Ersa

Min tanke är SMS-biljetter är en "nödfallsbiljett" som gott kan kosta lite extra. Om SMS-biljetten kostar för lite så har man ju genast 30-40 mobiler på rad bland de påstigande, och det finns inte en chans att man som förare ska hinna kontrollera att ingen av dem är falska. SMS-biljetter är en enligt min åsikt en rätt misslyckad idé från politiker, som måste kasta in något som kan ersätta kontanta enkelbiljetter för att inte resenärerna ska bli sura. Sedan blir samma politiker väldigt upprörda när det kommer fram att fusket bland SMS-biljetterna är stort. Men snälla, vad trodde ni själva? ::)

Nej, högsta prioritet vore är att utöka antalet ställen där man säljer busskort (motsvarande SL:s remsor) och se till att dessa inte blir för dyra. Alla nattöppna mackar, medelstora kiosker och alla små affärer ute i byarna bör kunna sälja busskort. I Norrtälje och Nynäshamns kommuner har nästan alla landsbygdsresenärer en SL-remsa i bakfickan, och de köper nya remsor i god tid trots att de ofta har över 10 km mellan sina inköpsställen. Varför kan inte vara samma sak i Uppland, att nästan alla UL-resenärer ha något slags 10-resorskort i plånboken som vana?

När jag berättar för kollegorna i Umeå att man lätt kan lasta 50 resenärer på 4-5 minuter tror de inte sina öron. Uppe hos dem får de ombord ibland neråt 5-10 st resenärer på samma tid om alla krånglar på med kontokort-enkelbiljetter eller felaktiga SMS.

AO

Värt att fundera över är ju hur UL tänkte när man installerade de kortläsare man har på bussarna som tar otroligt lång tid att köpa biljett med. Jänmför man med de som man använder i Umeå och Gävle tar det ju säkert tre gånger så lång tid med UL apparater.

Ersa

Citat från: AO skrivet 22 november 2011, 14:33:09 PM
Värt att fundera över är ju hur UL tänkte när man installerade de kortläsare man har på bussarna som tar otroligt lång tid att köpa biljett med. Jänmför man med de som man använder i Umeå och Gävle tar det ju säkert tre gånger så lång tid med UL apparater.

Här blir jämförelsen lite skev. Kortläsare som du kan köpa en biljett snabbt och utan koder är på väg ut pga nya lagar och bankregler. Swebus Express tvingades att koppla ur sina äldre snabba kontokortläsare i bussarna mellan den 31 dec 2010 och 1 jan 2011, och ersatte dem med långsamma bärbara kontokortläsare, och då bara på linjerna 866 och 867. De snabba kortläsare i Umeå, Gävle och även Östersund som du nämner har knappast lång tid kvar idag innan de tvingas bort av samma säkerhetsregler.

AO

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:38:22 PM
Här blir jämförelsen lite skev. Kortläsare som du kan köpa en biljett snabbt och utan koder är på väg ut pga nya lagar och bankregler. Swebus Express tvingades att koppla ur sina äldre snabba kontokortläsare i bussarna mellan den 31 dec 2010 och 1 jan 2011, och ersatte dem med långsamma bärbara kontokortläsare, och då bara på linjerna 866 och 867. De snabba kortläsare i Umeå, Gävle och även Östersund som du nämner har knappast lång tid kvar idag innan de tvingas bort av samma säkerhetsregler.

Det låter ju fantastiskt bra, eller inte.... Trisst, kändes som att betalningen med kontokort var ett väldigt smidigt sätt att betla och som verkligen kunde vara framtiden. Men om det ska ta så lång tid så är ju det ett betydligt sämre alternativ än SMS-biljett.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:38:22 PM
Här blir jämförelsen lite skev. Kortläsare som du kan köpa en biljett snabbt och utan koder är på väg ut pga nya lagar och bankregler. Swebus Express tvingades att koppla ur sina äldre snabba kontokortläsare i bussarna mellan den 31 dec 2010 och 1 jan 2011, och ersatte dem med långsamma bärbara kontokortläsare, och då bara på linjerna 866 och 867. De snabba kortläsare i Umeå, Gävle och även Östersund som du nämner har knappast lång tid kvar idag innan de tvingas bort av samma säkerhetsregler.

I Jämtland har nytt biljettsystem driftsatts så antar att kortläsaren då allt byttes. Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten kommer samtidigt under kvartal 1 nästa år att byta ut varenda liten kabelbit till biljettsystemet och allt annat. Större skärmar och förhoppningsvis bättre och snabbare system, och alla måste byta busskort.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 november 2011, 14:49:07 PM
I Jämtland har nytt biljettsystem driftsatts så antar att kortläsaren då allt byttes. Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten kommer samtidigt under kvartal 1 nästa år att byta ut varenda liten kabelbit till biljettsystemet och allt annat. Större skärmar och förhoppningsvis bättre och snabbare system, och alla måste byta busskort.

Och söder om detta stora område kommer X-Trafik, Dalatrafik, Upplands Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Värmlandstrafik, Karlstadsbuss och Tåg i Bergslagen att byta till det gemensamma systemet BIMS som säkerligen innebär en säkrare (men långsammare?) hantering av chipförsedda bankkort.

http://bims.dalatrafik.se/

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:53:57 PM
Och söder om detta stora område kommer X-Trafik, Dalatrafik, Upplands Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Värmlandstrafik, Karlstadsbuss och Tåg i Bergslagen att byta till det gemensamma systemet BIMS som säkerligen innebär en säkrare (men långsammare?) hantering av chipförsedda bankkort.

http://bims.dalatrafik.se/

Ja har från säkra källor att BIMS är långsammare än nuvarande system tyvärr. Både gällande Bankkort och vanliga busskort. :(

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 22 november 2011, 20:56:30 PM
Ja har från säkra källor att BIMS är långsammare än nuvarande system tyvärr. Både gällande Bankkort och vanliga busskort. :(

Visst är det tråkigt, men samtidigt naturligt att man försöker förhindra rån och bedrägerier. Kontanta kassor kan rånas, SL-remsor går att trycka upp egna kopior av, SMS går att förfalska, kontokort kan skimmas och länsas.

Vi går mot en utveckling där chipkort blir det bästa, säkraste och snabbaste alternativet att betala sin resa på i kollektivtrafiken. Laddade och klara innan man kliver ombord.

Robert T

Var väl någon som hackade kontaktlösa korten i något län?

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 22 november 2011, 21:32:19 PM
Var väl någon som hackade kontaktlösa korten i något län?

Det var det gamla franska biljettsystemet i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland som faktiskt fungerat väldigt bra, måste jag säga. Det introducerades 2001-01-01 och ska enligt tidigare inlägg ersättas med ett helt nytt system nu mer än 10 år efteråt.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:26:58 PM
Min tanke är SMS-biljetter är en "nödfallsbiljett" som gott kan kosta lite extra. Om SMS-biljetten kostar för lite så har man ju genast 30-40 mobiler på rad bland de påstigande, och det finns inte en chans att man som förare ska hinna kontrollera att ingen av dem är falska. SMS-biljetter är en enligt min åsikt en rätt misslyckad idé från politiker, som måste kasta in något som kan ersätta kontanta enkelbiljetter för att inte resenärerna ska bli sura. Sedan blir samma politiker väldigt upprörda när det kommer fram att fusket bland SMS-biljetterna är stort. Men snälla, vad trodde ni själva? ::)

Nej, högsta prioritet vore är att utöka antalet ställen där man säljer busskort (motsvarande SL:s remsor) och se till att dessa inte blir för dyra. Alla nattöppna mackar, medelstora kiosker och alla små affärer ute i byarna bör kunna sälja busskort. I Norrtälje och Nynäshamns kommuner har nästan alla landsbygdsresenärer en SL-remsa i bakfickan, och de köper nya remsor i god tid trots att de ofta har över 10 km mellan sina inköpsställen. Varför kan inte vara samma sak i Uppland, att nästan alla UL-resenärer ha något slags 10-resorskort i plånboken som vana?

När jag berättar för kollegorna i Umeå att man lätt kan lasta 50 resenärer på 4-5 minuter tror de inte sina öron. Uppe hos dem får de ombord ibland neråt 5-10 st resenärer på samma tid om alla krånglar på med kontokort-enkelbiljetter eller felaktiga SMS.
Är ju bättre med 30-40 mobiler på rad jämfört med 30-40 på raken som vill betala med kontokort. Med dom betalterminaler som finns på bussarna i Örebro så tar varje köp minst 1 ½ minut och tänk dig den försening som 40 kortköp skulle innebära.
Dom som reser på förfalskade biljetter får man låta biljettkontrollanterna klämma åt i stället.
SMS biljetter skall givetvis var dyrare än värdekort/remsor för att passagerna skall gå över till värdekort men priset för en SMS biljett skall absolut inte överstiga vad en kontokortsbiljett kostar.

lil-sis


Lars

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:53:57 PM
Och söder om detta stora område kommer X-Trafik, Dalatrafik, Upplands Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Värmlandstrafik, Karlstadsbuss och Tåg i Bergslagen att byta till det gemensamma systemet BIMS som säkerligen innebär en säkrare (men långsammare?) hantering av chipförsedda bankkort.

http://bims.dalatrafik.se/
Tyvärr är BIMS ännu mer försenat, sista datumet för införande var nu i November men nu är allt framflyttat till påsk 2012

BIMS skulle första gången körts igång på Karlstadsbuss hösten 2006 men det är något som gör att tillverkaren inte får det storslagna systemet till att fungera i verkligheten.
Dessutom så var inte detta med kontokortkoppling med i systemet då ordet "kontantstopp" ännu inte införts i det värmländska språket när BIMS projektet gick av stapeln.
Det som prioriterades var internetförsäljning och automater på strategiska ställen runt länet samt ombord på tågen.
Däremot skulle ombordförsäljning förekomma men med dyrare biljettpris än vid förköp.

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:18:46 PM
Visst är det tråkigt, men samtidigt naturligt att man försöker förhindra rån och bedrägerier. Kontanta kassor kan rånas, SL-remsor går att trycka upp egna kopior av, SMS går att förfalska, kontokort kan skimmas och länsas.

Vi går mot en utveckling där chipkort blir det bästa, säkraste och snabbaste alternativet att betala sin resa på i kollektivtrafiken. Laddade och klara innan man kliver ombord.
Chipkort är vad som har använts i Värmland ända sedan 1990 och det fungerar utmärkt än idag i väntan på BIMS