Norsk bussnostalgi 1970-80 og 90 tallet

Startat av Frank Royseland, 20 november 2011, 19:26:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frank Royseland

På siden her er det vist utrolig mye fine bilder av gamle som litt nyere busser i Sverige og også litt fra Norge. Her på berget har vi hatt busser dere ikke hadde i Sverige og vice versa........

Begynner med en spesiell buss som ikke hadde "maken" i sverige. DeltaPlan 500 er jo kjent for broderfolket, men ikke med Mercedes chassis. Denne bussen ble levert til Kjell Lindhjem Rute & Turistbusser i Larvik.
LS25510 Mercedes Benz O-303 15R WDB30130511006870 DeltaPlan 500:145738-1978 11/5 ( Foto; Delta OY )

Etter endt tjeneste hos Lindhjem, hadde bussen noen heller lugubre og useriøse, ja beryktede eiere. Tutet og kjørte med busser i tvilsom tilstand og var ofte å finne "arrestert" på Biltilsynets parkeringsplass ved Svinesund, norsk side. En gang på begynnelsen av 1990-tallet skal bussen vissnok ha totalt brent opp inne i en garasje hos et verksted i Vestfold, men dette fikk ingen til å stemme da verstedet aldri har brent ned.......

LS25510 hos siste kjente eier....

Dette var første bolk av norske busser, og det kommer mere...

Frank

Frank Royseland

Fortsetter med en Mercedes buss til. Denne gang en buss og et selskap jeg aldri hadde hørt om før bussen en gang tidlig på 1990 tallet dukker opp hos Berten O. Steen (MB importør) på Lørenskog. Der står den da plutselig, en nydelig Mercedes Benz O-303 fra 1977 og den ser helt ny og ubrukt ut. Hvilket syn :) . Den kan ikke ha kjørt mange kilometrene, og eieren må ha passet på den med kjærlighet og vaskeklut.......
Vel, herligheten ble fotografert og slik så den ut da jeg fant den første gang;

DC36484 Mercedes Benz O-303 9R WDB30110011003408 Arna Express: 1571-1977 22/3 eier Arne Lakseide fra Meistervik i Balsfjor i Troms fylke.

Ikke lenge etter at dette bildet ble tatt, fant jeg bussen igjen på Lørenskog. Da hadde den mistet sin nydelige og perfekte metellic lakkering og blitt "modernisert" med hvit som hovedfarge - forøvrig en pest og plage av en farge hva busser angår......

Om bussen var solgt eller i Oslo for modernisering, vet jeg ei, men uansett - bussen ser unektelig bedre ut da den kommer til Oslo enn når den reiser derfra.......