Huvudmeny

Status Solaris

Startat av Ted Selander, 19 november 2011, 22:11:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: SL i Wien skrivet 19 november 2011, 22:07:02 PM
Vet någon vad som hände med Solaris bussarna hos SL?
Har försökt att hitta något här i forumet men utan lycka.

Tack på förhand

mvH Markus

De är alla återlämnade till Solaris, vidare öde okänt.

SL i Wien

Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 22:11:59 PM
De är alla återlämnade till Solaris, vidare öde okänt.

Tack för snabba svaret.

Var uppenbarligen inte en sådan stor succé!
Eftersom Stockholm nämndes som en stor kund av Solaris vid ulicka anbud in södra europa  ;)

mvH
Markus

Ted Selander

Citat från: SL i Wien skrivet 19 november 2011, 22:21:11 PM
Tack för snabba svaret.

Var uppenbarligen inte en sådan stor succé!
Eftersom Stockholm nämndes som en stor kund av Solaris vid ulicka anbud in södra europa  ;)

mvH
Markus

Nej, den leveransen gjorde ingen lycka. Keolis har dock valt Solaris som leverantör till trafiken i Angered, Göteborg (44 bussar, boggi och led)

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 22:45:43 PM
Nej, den leveransen gjorde ingen lycka. Keolis har dock valt Solaris som leverantör till trafiken i Angered, Göteborg (44 bussar, boggi och led)

Innebär detta att Solaris kan komma tillbaka i Stockholm?

----------------------------

Det har visats bilder genom länk på två Solaris ledvagnar som är SL-målade, en röd låggolv och en blå lågentré. Varför väljer man att måla dem som SL-bussar, de verkar vara demovagnar men man kunde ju ha valt vilken lackering som helst. Ska de komma hit eller är det bara nån flirt att locka Stockholmsoperatörerna att köpa?

danneh

Anledningen till att ledbussen med lågentré målades i SLs lack är ju inte konstigt egentligen. Iom att den gjordes (om jag inte missminner mig) för den svenska marknaden, framförallt Stockholm..

M

Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 22:45:43 PM
Vilket är förvånansvärt

Walter

Citat från: M skrivet 20 november 2011, 05:18:32 AM
Vilket är förvånansvärt

Varför det? Solaris funkar i många delar av landet,.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

admin

Detta är en tråd som brutits ur från en tidigare tråd, som mot reglerna lyftas i går kväll då den var över ett år gammal.

/admin

AL

Citat från: Walter skrivet 20 november 2011, 08:21:14 AM
Varför det? Solaris funkar i många delar av landet,.

Och eftersom dessa Solarisboggie och ledbussar skall rulla i Angered, är det nog säkrast att fota dem kort efter leveransen och trafikstarten. För sedan lär det gå utför fort. Angered har rykte om sig att fullständigt köra ned sina fordon innan någon ens kommer på tanken att felanmäla...  ::)

M

Citat från: AL skrivet 20 november 2011, 10:08:53 AM
Och eftersom dessa Solarisboggie och ledbussar skall rulla i Angered, är det nog säkrast att fota dem kort efter leveransen och trafikstarten. För sedan lär det gå utför fort. Angered har rykte om sig att fullständigt köra ned sina fordon innan någon ens kommer på tanken att felanmäla...  ::)
Jag är inte förvånad av att dom väljer smäckbussar till den trafiken

AL

Nope, inte jag heller!  :)

mushkot

Citat från: M skrivet 20 november 2011, 10:12:37 AM
Jag är inte förvånad av att dom väljer smäckbussar till den trafiken

Smäckbussar?

Kimsan

Jag måste fråga dem som kör solaris. Nobina har dem i för malmö-lundtrafiken och dem har enligt förarna kraftiga problem i uppförsbackar där dem tappar all kraft. Höll på att köra på en 141 från veolia på väg till malmö när han låg i bara "70km/h" uppför en backe vid Oxie. Varför gör dem det? Kan tillägga att MAN-vagnarna blåser på utan problem så det är inte gasen. Känner någon annan till detta.

danneh

Fruktansvärd trög motor.. Våra Urbino 15 här i GBG har också en del problem att komma upp för backar.

Carl Eric

Är det fel på motorn eller är de kanske strypta? Vissa Scania här i Stockholm är strypta för att spara bränsle...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!