När det börjar skymma - några vardagsbilder från SL-trafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 17 november 2011, 11:50:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep med bilder tagna då det börjar skymma. Först Råstavagn 3753 vid Naturhistoriska riksmuséet på väg mot Tensta centrum.

Sedan en av Frihamnens MAN-vagnar, 7486, på linje 40 mot Stora Lappkärrsberget.

En av Frihamens Scania Omnicity/biogasbussar på linje 62 lastar resenärer vid Fridhemsplan.

Keolis 4756 på högtrafiklinje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset.

Keolis 4760, som tillsammans med 4759, numera är förstärkningsvagn i innerstaden och märkt "f" vid inventarienumret. Här får bussen göra ett inhopp på linje 52 mellan Fridhemsplan och Nybroplan.

Sluligen Keolis 3257, som tidigare i år flyttades från Råsta till Gubbängen. Här trafkerar bussen Söderortslinje 153 från Fridhemsplan mot Bredäng.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Trevligt men Scania måste tjäna stora pengar på den lilla luckan under föraren som är borta på många vagnar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 17 november 2011, 12:02:20 PM
Trevligt men Scania måste tjäna stora pengar på den lilla luckan under föraren som är borta på många vagnar

Tack! Jag har också noterat att många Scania Omni, oavsett bussbolag och depå saknar den lilla luckan under föraren.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 november 2011, 11:50:56 AM

Keolis 4760, som tillsammans med 4759, numera är förstärkningsvagn i innerstaden och märkt "f" vid inventarienumret. Här får bussen göra ett inhopp på linje 52 mellan Fridhemsplan och Nybroplan.

En mer korrekt benämning är "flexbuss". Det bör vara Hornsbergs flexen! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 17 november 2011, 12:36:56 PM
En mer korrekt benämning är "flexbuss". Det bör vara Hornsbergs flexen! :)

Tack, ja, "flexbuss" var den korrekta benämningen.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kvarne

Fina bilder Norrortsmicke!

Mig veterligen gick 3257 via Nyboda innan den hamnade i Gubbängen!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 17 november 2011, 12:02:20 PM

Ja, den luckan lossnar alldeles för lätt när man måste plöja igenom snövallar på vintern, dessutom om man skulle råka slå i vänster framhörn i nån refugkant så trycks hörnet bakåt lite och luckan får dålig passform och lossnar lätt.

//Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Kvarne skrivet 17 november 2011, 12:51:38 PM
Fina bilder Norrortsmicke!

Mig veterligen gick 3257 via Nyboda innan den hamnade i Gubbängen!  :)

Tack!

Ja, nu när du nämner det så har jag en notering om att några vagnar mellanlandade i Nyboda i somras innan de flyttades vidare till Gubbängen. Andra vagnar som mellanandade var väl 3158-60, men dessa han väl gå i trafik för Nyboda lite längre tid innan de flyttades vidare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 november 2011, 16:14:48 PM
Tack!

Ja, nu när du nämner det så har jag en notering om att några vagnar mellanlandade i Nyboda i somras innan de flyttades vidare till Gubbängen. Andra vagnar som mellanandade var väl 3158-60, men dessa han väl gå i trafik för Nyboda lite längre tid innan de flyttades vidare.

3158-3160, 3256, 3257 kom till Nyboda(Söderort) för något år sedan, de var inte i Råsta så länge. I samma veva kom även 3254 från Handen till Nyboda. Samtliga dessa vagnar samt 3255 (som kom direkt till Nyboda när den gick till Stockholm) flyttades till Gubbängen tillsammans med 3258 från Råsta. Det är möjligt att 3258 mellanlandade i Nyboda men i så fall var den inte där särskilt länge.

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 november 2011, 20:33:06 PM
3158-3160, 3256, 3257 kom till Nyboda(Söderort) för något år sedan, de var inte i Råsta så länge. I samma veva kom även 3254 från Handen till Nyboda. Samtliga dessa vagnar samt 3255 (som kom direkt till Nyboda när den gick till Stockholm) flyttades till Gubbängen tillsammans med 3258 från Råsta. Det är möjligt att 3258 mellanlandade i Nyboda men i så fall var den inte där särskilt länge.

/Måns

Fint, tack för dessa uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael