De nya bussarna gör förarna sjuka

Startat av homer, 15 november 2011, 21:42:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Vet inte om länken tar er dit jag vill, men ni får pröva

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_mina#  ( bläddra till sidan 6 )


jag vet inte om jag har några belägg för mina teorier, men det känns som om Nobina arbetar "med" facket i sådana här frågor för att försöka lösa problemet medans Keolis alltid överklagar allt, jag hoppas jag har fel, men under årens lopp har de varit en del artiklar i samma stil...

AL

Det framgår dock inte vilka kravspecifikationer som ställts av trafikhuvudmannen i Stockholms län beträffande bussklasstyper, antal sittplatser etc för det avtal som gäller i detta område, och som kan ha haft avgörande betydelse för operatörens beställning av fordon för verksamheten.

Att Nobina skulle vara mer intresserad än t ex Keolis att lösa problem genom samförstånd med facket är dock inte sant. Det finns åtskilliga exempel runt om i landet där Nobina gjort sig ett betydligt sämre namn genom att inte vilja lösa problem alls.


Cyklisten

Vad!? Har man köpt nya bussar med normalgolv? (Omniline) ;D

Cero

Alltid lika fascinerande när denna typ av frågor kommer upp i den här branschen. Man pratar genom "facket". Varför pratar inte chefer och medarbetare med varandra? Det gör man i andra branscher och det löser en hel del problem på tidigt stadium. Kanske dags för facket att ta över verksamheten och chefsskapet så kapar man ett led.

För övrigt bör man ha samma problem i Botkyrka. Eller är förarna annorlunda konstruerade där. ;)


Bussföraren

Keolis har fått ett problem i stil med Fjollorna?

Skavda armstöd beror f.ö på otillräcklig bredd på förarplatsen än längden.

yngrot

Tyvärr ett växande problem när man vill ha fler platser för resenärer i dessa låggolvsbussar då blir förarplatsen mindre på längden och även bredden har krympt titta bara på 8900 där är det knappt föraren får plats särskilt de som är långa och ingen stans att ha en egen väska med sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Tidningsartikeln"Vi tog in en ergonom för att titta på bussarna och fann en del saker som kunde förbättras"

Det kan jag tänka mig. De enda SL-bussar jag kört med något ergonomiska förarplatser som man inte blir helt sjuk, sönderslagen eller skev av att sitta på i några timmar skulle vara Keolis förra Norrtälje-Vegor (57xx), samt Nobinas nuvarande B9S (00xx). Hygglig stol och bra rattställning. Samt knappar man kan nå utan att behöva ta lös bältet och sträcka sig långt.
Att motorljudet inne i en B9S påminner om en gammal 50-talsbuss med frontmotor så att man har svårt att föra ett samtal med en person på första stolsraden, och att fjädringen i framvagnen smäller, skramlar och rasslar är en annan sak, men det kan man ändå leva med om man får en bra stol och en ergonomisk sittställning i övrigt.

Jag vet inte hur dessa OmniLink är att köra, men de äldre Omnis jag kört tidigare blev jag inte så imponerad över att jag aldrig kunde dra upp ratten så långt att jag kunde nå den om jag ville sitta det minsta tillbakalutad. Samma sak i alla Vest V10 & V25 byggd på Scania.

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)

Cero

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 22:54:50 PM

En tokig idé! Varför inte kalla in en ergonom tidigare? Ungefär vid tidpunkten när bussar byggs? ;)

Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?

Ersa

Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 23:15:55 PM
Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?

Ren science fiction!

homer

Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 22:26:24 PM
Alltid lika fascinerande när denna typ av frågor kommer upp i den här branschen. Man pratar genom "facket". Varför pratar inte chefer och medarbetare med varandra? Det gör man i andra branscher och det löser en hel del problem på tidigt stadium. Kanske dags för facket att ta över verksamheten och chefsskapet så kapar man ett led.

För övrigt bör man ha samma problem i Botkyrka. Eller är förarna annorlunda konstruerade där. ;)



förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.

att det skulle som de står i artikeln finnas förare som är nöjda är väl en sanning med modifikation, finns finns de förare som tycker bussarna är helt ok att köra men som ändå måste böja sig fram för att nå dörrknapparna och som inte kan vrida stolen för att väggen bakom är för nära stolen.


de bästa vore givetvis om man från företagets sida skapadade nån form av förargrupp med X antal förare som kan vara med och utforma bussen.

ett väldigt lyckat exempel är SL 54XX OCH 56XX samt boggie varianten H47 där förarna fick vara med och utforma som dessutom är en buss som än idag är omtyckt av alla förare som kört dem, vilket borde vara i stort sett samtliga förare hos SL

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 16 november 2011, 07:51:58 AM
förstår inte vad du menar, skulle varje enskild förare gå till Keolis VD för att få de gjort? vitsen med facken är väl att det är en samlad röst som kan företräda förarna.

att det skulle som de står i artikeln finnas förare som är nöjda är väl en sanning med modifikation, finns finns de förare som tycker bussarna är helt ok att köra men som ändå måste böja sig fram för att nå dörrknapparna och som inte kan vrida stolen för att väggen bakom är för nära stolen.


de bästa vore givetvis om man från företagets sida skapadade nån form av förargrupp med X antal förare som kan vara med och utforma bussen.

ett väldigt lyckat exempel är SL 54XX OCH 56XX samt boggie varianten H47 där förarna fick vara med och utforma som dessutom är en buss som än idag är omtyckt av alla förare som kört dem, vilket borde vara i stort sett samtliga förare hos SL

Men vad jag förstått är väl Keolis inne på detta nu och att man vill förändra sättet som man beställer bussar på så att det blir bättre lokalt förankrat; det är ju givetvis inte vidare praktiskt för Keolis heller att riskera att få bygga om bussarna efter olika synpunkter när de väl är beställda. Riskerar ju både att störa trafiken och förstås generera extra kostnader. Sedan är det väl ett särskilt problem när man beställer till ett nytt trafikområde - man har ju inte riktigt någon lokal part att förhandla med i ett sådant tidigt skede. Men det går säkert att lösa.

Nu  blev det väl lite olyckligt med SL att man fastnade så detaljerat i krav på 55 sittplatser. Utan trång förarplats hade man ju nästan blivit tvungen att beställa uteslutande ledbussar och då hade ju merkostnaden blivit rätt väsentliga. Nu har ju SL frångått denna fixering vid platsantal i de senare upphandlingarna, så kanske även det gör situationen något enklare framöver...

Jens

Detta visar ju bara än en gång att man inte skall försöka uppfinna allt för mycket speciallösningar eller tillägg utan i första hand utgå från hur fordonstypen fungerade när den konstruerades och välja modell efter det, även om det innebär att man inte alltid får exakt likadant som man varit van vid innan.

Sen är det inte orimligt att tro att vi nordbor måste vara lite mer omsorgsfulla i valet och har mindre att välja på eftersom en majoritet av centraleuropéer är både något kortare och har redan från bilkörkortet fått lära sig en mer upprätt och rattnära körställning än många tillämpar här.

yngrot

Citat från: Cero skrivet 15 november 2011, 23:15:55 PM
Kanske redan när bussmodellen konstrueras? 8) Kanske skulle tillverkarna ta med sig erfarenheter från tidigare modeller när nya tas fram och ta med det som var bra och förbättra det som var dåligt? Eller hur tänkte jag nu...?



Detta är ju något som är på g genom ett europeiskt projekt med framtidens förarplats men lätt är det inte för nere i EU så har de andra krav tyskar tycker till och med att den förarplats som finns i 8900 är för stor !!!  Men vi svenskar vill ju ha plats både för oss själva samt jacka och någon väska där fram men det är svårt på de nya trånga.. Men vilket bolag beställde Ommni med en större förarplats än vanligt till S-L trafiken??  Det går ju om man tar bort 2 säten bakom föraren för det är ju de 2 som förstör förarplats på längden ..  Sen vore det ju väldigt lyckat om alla kunde göra som Volvo med satelliter för där når man alla knappar lätt ..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Tänk... och jag som inte alls gillar konstruktionen med satelliter...  ;D

Ett annat aber som väl gärna glöms bort i sammanhanget är väl att man utomlands (rätta mig om jag har fel) inte behöver svänga på förarstolen i samma omfattning? Det innebär i så fall en viss orsak till varför det fungerar med lite trängre förarplatser nere på Kontinenten. Att majoriteten av centraleuropéer skulle vara kortare än folket i Norden vet jag inte riktigt om det finns empiriska belägg för?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Ofta behöver de inte vrida stolen .. men visst finns det en del korta och en del långa. När jag var ner i Dresden på förarplatsprojektet fanns en förare på 200cm i Dresden och han tycket som vi från Sverige att platsen var för trång..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina