En tur till Öckerö

Startat av Bengt H, 15 november 2011, 20:46:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 1 december 1968 var vi några som köpte spårvägens julkort som, till skillnad från de flesta andra biljetter, även gällde på linjen på öarna i Öckerö kommun. Linjen följde med spårvägens övertagande av Linjebuss Hisingelinjer som skedde den 1 april samma år.

För att komma dit åkte vi med linje 24 till Lilla Varholmen varifrån färjan över till Öckerö går. Linjen var tursatt med en av de från Linjebuss övertagna bussarna, samma som vi såg fotograferad före avgång från Eketrägatan i ett tidigare inlägg.

Tack vare att Staffan och Gunnar har påmint mig har jag plockat fram MfSS nummer 1/69, där jag kunnat friska upp minnet av turen. Från denna tidskrift har jag kopierat kartan över linjen

Väl över på Öckerö mötte den fortfarande Linjebussmålade 341. Bussen saknade helt skyltning. Enligt föraren behövdes det inte eftersom alla ändå frågade om vart bussen skulle gå.

Vid ändstationen på Hälsö, där vi fick föraren att skylta bussen.

Föraren hade för övrigt rätt. Trots att bussen var skyltad, frågade resenärerna "Den går väl till färjan?" eller "Går den till Röd?"

På banken mellan Hälsö och Öckerö

När vi passerade BP-tappen på Öckerö var det dags för tankning

Vid Hönö Klåva

Och, till sist: Faktiskt hittade jag det gamla julkortet som jag åkte på denna dag

Staffan Sävenfjord

Trevliga bilder. Var det inte bussföraren på Öckerö som fällde skärmmössan ännu närmare nästippen - om det nu var möjligt - när såg era kort?

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2011, 22:30:58 PM
Trevliga bilder. Var det inte bussföraren på Öckerö som fällde skärmmössan ännu närmare nästippen - om det nu var möjligt - när såg era kort?

Så stod det i MfSS, så det måste ju vara sant. Jag vill minnas att den där båtmössan gick både fram och tillbaka under samtalens gång. En färgstark och trevlig person som var mycket tillmötesgående mot oss ynglingar som kom dit och gästade, något som bland annat bevisas av skyltningen dagen till ära och fotostoppen efter linjen.

yngrot

Ang bussen på bild 1 är det nån special spec från Linjebuss??  De hade väl som standard strålkaster som den som syns på övriga bilder ??  Även blinker verkar ju annorlunda var väl normalt  den varianten med 2 hoppande på varan som satt som den andra bussen men en storlek större??   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: yngrot skrivet 15 november 2011, 23:29:53 PM
Ang bussen på bild 1 är det nån special spec från Linjebuss??  De hade väl som standard strålkaster som den som syns på övriga bilder ??  Även blinker verkar ju annorlunda var väl normalt  den varianten med 2 hoppande på varan som satt som den andra bussen men en storlek större??   

Hela Linjebuss serie Volvo B58-60T / Säffle nr. 38-65 från 1967, där de av GS övertagna bussarna ingick, såg i alla fall ut så.
Hade för mig att även Helsingborg och Karlstads kommunala bussbolag haft Säfflebussar med denna front, men hittade bland mina sparade bilder endast bussar med sådant strålkastararrangemang som den äldre Säfflebussen på skärgårdsbilderna har.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Verkligen ett charmigt bildreportage!
Är det en Vick´s inhalator mannen på bild 1 har el bara en cigg?

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 16 november 2011, 15:54:48 PM
Verkligen ett charmigt bildreportage!
Är det en Vick´s inhalator mannen på bild 1 har el bara en cigg?

/Gunnar

Det är nog en inhalator. Skärgårdsluften kunde ibland slå till överraskande mot storstadsbor.  :)

Är inte mannen för övrigt väldigt lik fd radiomannen Magnus Banck, som stod på sin höjdpunkt just vid denna tid. I dag är det väl ingen som kommer ihåg honom och han rycktes också bort alltför tidigt, endast 42 år gammal och hårt märkt av sjukdom. Han gjorde till och med succé som grammofonsångare, vilket i dag låter helt otroligt när man hör hans prestationer på området.
http://www.youtube.com/watch?v=_IlWWgaBFlw

(Ursäkta avvikelsen)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.