Nobina 4109 vid värsta backen

Startat av Joakim Wahlberg, 14 november 2011, 22:32:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Fast det heter Värsta Backe iof ::)


Nobina 4109 med förare från Björcks Busstrafik i Nykvarn. notera att extraljusen flyttats neråt. Detta är helt klart mycket mer turistbuss än bussarna på 676. Fällbara säten som är bekväma! Gratis tidning brukar finnas också, bättre än internet.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

bjorn_k

*gillar* Precis (eller iaf näst intill) såhär ska det se ut på en landsbygdslinje! :)

Danne B.

Knasig placering av extraljusen...!

Varför har man dom där nere? Att ha dom på taket/upptill ger ju klart bättre ljus och mindre risk för stenskott.

//Danne

Bussmicke

Att ha ljusen där var det knäppaste jag sett.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 15 november 2011, 11:33:09 AM
Knasig placering av extraljusen...!
Varför har man dom där nere? Att ha dom på taket/upptill ger ju klart bättre ljus och mindre risk för stenskott.

Takmontering ger ju effekten att man får bort alla skuggor på en ojämn backig väg. Så gärna gott om lampor där nere, men minst två på taket för att komplettera.

Lamporna på bussen ovan lär ju istället skapa ännu högre skuggor.

P.Ek

Trevligt!

Hur länge kan denna tänkas vara kvar i Nykvarn? Skulle gärna vilja ha en bild på den  ;)

Joakim Wahlberg

Jo, är alltid ett nöje att åka ut till Nykvarn för att få åka dessa... Mycket skönare än dem OmniLink (som visserligen är bekväma dem med) och B10BLE vi har ut till Enhörna.

Citat från: P.Ek skrivet 15 november 2011, 15:09:25 PM
Trevligt!

Hur länge kan denna tänkas vara kvar i Nykvarn? Skulle gärna vilja ha en bild på den  ;)
Bussen är väl 13 år nu? Ålderskravet/gränsen är väl 16 år i Södertälje (har jag för mig), så 3 år till om inget oförutsett händer skulle jag tippa på... Även Nobina 4108 finns kvar där ute. Men jag har ingen koll såklart, någon som jobbar på Nobina vet säkert bättre.
En fråga till, undrar var dessa bussar underhålls, i Björcks egna garage, eller i Södertälje? (om det inte är en hemlighet alltså)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussföraren


P.Ek

Någon som vet när och var och på vilken linje (779 & 782 kanske?) 4108/4109 kör på i nuläget?

Måns Johannesson

Denna vagn lär väl drabbas av lågentrékrav den med, eller har den rullstolslyft så den får rulla några år till? Södertälje nämns ju inte alls i SL:s listor över vilka områden som har kvar höggolvsbussar efter årsskiftet och av dessa skall ju alla få ersättningsvagnar innan sommaren med undantag av Täby som får vänta till nya avtalet (januari 2013).

/Måns

Ersa

#10
Citat från: Måns Johannesson skrivet 15 november 2011, 21:14:16 PM
Denna vagn lär väl drabbas av lågentrékrav den med, eller har den rullstolslyft så den får rulla några år till? Södertälje nämns ju inte alls i SL:s listor över vilka områden som har kvar höggolvsbussar efter årsskiftet och av dessa skall ju alla få ersättningsvagnar innan sommaren med undantag av Täby som får vänta till nya avtalet (januari 2013).

Pssst! Det finns inga höggolvsbussar (4 meter höga turistbussar) i SL-trafik... bara normalgolvade. ;)

Rullstolslyft kan eventuellt innebära att bussen får dispens att fullfölja ett nuvarande avtal ut, om den klarar ålderskravet på 16 år. Men i och med ett nytt avtal är det tack och adjö med dem. Oavsett om bussen bara är ett år gammal och har Euro5-motor och all tänkbar utrustning inkl rullstolslyft.

Inget gnäll, bara ren fakta om på vilken nivå SL sätter kraven.

Joakim Wahlberg

Citat från: Måns Johannesson skrivet 15 november 2011, 21:14:16 PM
Denna vagn lär väl drabbas av lågentrékrav den med, eller har den rullstolslyft så den får rulla några år till? Södertälje nämns ju inte alls i SL:s listor över vilka områden som har kvar höggolvsbussar efter årsskiftet och av dessa skall ju alla få ersättningsvagnar innan sommaren med undantag av Täby som får vänta till nya avtalet (januari 2013).

/Måns
Fast Södertälje har väl bara 4108-09 kvar? Eller är 5196-5198 (eller vad dem hette) tillbaka? Dessa var väl borta förut? Såg en vid Östertälje igår, ej i trafik.
Södertälje nämns inte så mycket, tyvärr. Den saknar rullstolslyft f.ö.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 15 november 2011, 23:00:22 PM
Pssst! Det finns inga höggolvsbussar (4 meter höga turistbussar) i SL-trafik... bara normalgolvade. ;)

Rullstolslyft kan eventuellt innebära att bussen får dispens att fullfölja ett nuvarande avtal ut, om den klarar ålderskravet på 16 år. Men i och med ett nytt avtal är det tack och adjö med dem. Oavsett om bussen bara är ett år gammal och har Euro5-motor och all tänkbar utrustning inkl rullstolslyft.

Inget gnäll, bara ren fakta om på vilken nivå SL sätter kraven.

De sista normalgolvade bussarna köptes till SL området för snart 10 år sedan så scenariot ovan kan nog inte inträffa

bjorn_k

Dispens eller inte... Jag köper den för en krona sen när den är "värdelös" :)

Måns Johannesson

Tja Ersa, du får kalla dem vad du vill men jag tänker inte kalla dem normalgolvade med tanke på hur ovanliga de är i SL-trafiken. Normalgolv i SL trafiken är lågentré. I SL dokument kallas de höggolvsbussar medan andra bussar kallas låginstegsbussar.

Det är inte heller tal om ett nytt avtal här utan frågan är om dessa vagnar kan överleva på dispens ute i periferin med rullstolslyft men jag antar att det inte blir så utan de ersätts nog snart med låginstegsvagnar. De enda höggolvsbussar med lyftanordning jag känner till är Keolis 1255-1266 i Handen. I övrigt försvinner de sista högolvsbussarna med införandet av det nya avtalet i Täby januari 2013.

När det gäller 5196-5198 (samt 4917, 4981, 5199-5201, 5389) fanns de för några veckor sedan i Kallhäll (enligt CBR), antar att de är kvar där. Då Kallhäll inte anges ha några högolvsbussar kvar efter årsskiftet torde det dyka upp något som ersätter snart, alternativt är uppgifterna i CBR inaktuella eller vagnarna är övertaliga (sedan ersättningstrafiken upphörde)

/Måns