Hej på mârten med Swebus 3916

Startat av Lars, 05 oktober 2007, 20:17:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Hej på mârten
är något som alla säger till varandra i Arvika i morgon för då är det Marknad i stan "Arvikamârten",
Då kommer alla hem till Arvika och äter den traditionella Kålsoppan, iår slog Lidl till med det otroliga 9 Öre per kilo för Kålhuvuden ICA o Konsom hade ingen chans med sina 90 ören kilot.

3916 går på ett av Swebus skolkörningspaket i Eda och är stationerad i Charlottenber sedan jan 2005.

Det är en Volvo Säffle B10B och enligt uppgift från Säffle karosseri så är det en buss som är byggd prototyp som senare resulterade i B7R

Lars

Här kommer några mer bilder på 3916
Jag funderar lite på vart denna buss har tjänstgjort innan den placerades i Charlottenberg.
Är det någon som kan bidraga med lite info detta?

Den är även utrustad med lågprofildäck för stadsbuss så dubbdäck var det visst lite knepigt o få fram eftersom avtalet i Charlottenberg kräver detta.

Först en bild när den tankas på Såifa i Charlottenberg

Nedan en bild av förarplatsen

Samt en bild från passageraravdelningen

Sedan fortsätter jag med tre bilder tagna med blixt, då syns reflexbanden som hela bussen är utrustad med, den lyser jättefint i mörkret när bilarna lyser på den i trafiken.
Varför är denna buss klistrad med reflexer? Är det någon som vet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 05 oktober 2007, 21:28:52 PM
Här kommer några mer bilder på 3916
Jag funderar lite på vart denna buss har tjänstgjort innan den placerades i Charlottenberg.
Är det någon som kan bidraga med lite info detta?

Jag har noterat att den varit lackerad i Jönköpings länsfärger samt att den varit placerad i Linköping. Den har enligt fordonsregistret haft 10 ägare så den har tydligen varit runt en del på olika Swebus-garage.
Kan tejpningen härröra från tiden i Jönköping. Där gjorde man ju en säkerhetssatsning på skolskjutsarna och kallade dem "värdetransporter". Jag har ett svagt minne av att man också gjorde försök att få bussarna att synas bättre genom att klistra på reflexer. Fast den torde då ha blivit omlackerad i vitt innan den tejpning gjordes.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Jag undrar om jag inte råkar ha en bild på den i Jönköping på garaget...
Hade man vetat den var udda hade man tagit fler bilder på den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 oktober 2007, 22:27:08 PM
3916 levererades ny till Interbus i Göteborg, GL-Björkö.

//Lars

Ja att den funnits i Göteborgstrakten kunde man ju se på stolsklädseln men jag tackar för informationen om var.

Bussmicke

Hittade en bild på bussen tagen i Älvsjömässan 1996 tror jag det var.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Har den vart frontalkrockad eller byggdes det bussar med nya fronten och gamla baken?

Bussmicke

//Bussmicke.

Lars

Eftersom det är ett prototypbygge så tog de nog den fram och bakdel som fanns o satte på bussen

Lars

Igår såg jag till att denna buss kom in på verkstad, den är kall invändigt på vintern och särskilt på förarplatsen. Detta har inte lösts på 11 år verkar det som men känner igen värmeproblemet från H50..........

Lars

Ska meddela vår mekaniker detta, detta problem visar sig i våra nya Säffle B12M där det finns ett vattenfilter som måste rengöras mer än ofta, det är stort som en fingerborg

Lars

En sak till den har ju datastyrt elsystem med C90 för värmen o bussen tror att det är varmare än det verkligen är och de jagar nu datafiler som passar till bussen då detta tydligen skiljer sig från övriga Säffle av samtid. Över 50 km/h slutar defrostern att blåsa mm

Lars

Carrus 9700 har ett mycke större filter och där fungerar det jättebra mellan servicarna

yngrot

Ja se där Säffle förnekar sig inte kalla bussar underligt när bussen är byggd i Sverige hade det vart spanskbygge hade man inte vart så förvånad.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina