Huvudmeny

Lund 2002

Startat av Ebermark, 13 november 2011, 21:21:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I oktober 2002 befann jag mig i Skåne och bland annat i Lund. På den tiden körde Arriva stadstrafiken och bussarna var lackade i Lunds egna färger. Vagnparken bestod främst av Volvo/Carrus gasbussar men även ett antal Scania och Volvo dieselbussar fanns.

Första bilden visar en dieseldriven Volvo B10BLE/Carrus City årsmodell 1997 vid Centralstationen. Bussen levererades ursprungligen till stadstrafiken i Malmö. Efter tiden i Lund lär bussen ha exporterats till Danmark.

Arriva 6455, en Scania OmniCity från 1999 fanns kvar till 2005 när Bergkvarabuss tog över stadstrafiken. Bussen flyttades därefter till Trelleborg.

Arriva 6460, en Scania MaxCi från 1998. Någon som vet vad denna buss användes till innan den hamnade i Lund och vart den tog vägen efter Lund? Enligt SBH skulle bussen ha övergått till Swebus 1998 (alltså innan trafikstart Lund), men detta kan väl knappast stämma?

Arriva 6557, en av 24 Volvo B10L/Carrus City gasbussar av 1999 års modell. Efter avslutat uppdrag i Lund såldes bussen till Polen.

Arriva 6571, en buss av samma typ som den ovan och den lär också ha exporterats till Polen efter tiden i Lund.

Arriva 6575, en Volvo B10L/Säffle 1996 som övertogs från Linjebuss 1999 (nr 3352). Export Polen efter avslutad tjänst i Lund.

Möllers

Tack för dessa bilder lund som var som bäst.

Arriva 6460 Scania Maxci kom till Lund som ny buss, sen Bergkvarabuss tror jag den hamnade i piteå lackades till Röd Svart ?
Var du aldrig i Landskrona under åren?

Calle

Alltid trevligt med lite historiska bilder!

Tonniiie

Tack för dessa underbara bilder :)

Gärna fler!