Huvudmeny

Uppsala 2002

Startat av Ebermark, 13 november 2011, 20:42:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Här kommer några bilder från Uppsala i september 2002. Tyvärr har jag dålig lokalkännedom om Uppsala (detta var och är enda gången jag varit i staden) så jag har ingen koll på exakt var bilderna är tagna.

Först ut några Neoplan
146 med två okända i släptåg:

273:

276:

381:

Sedan en Volvo och två Scanior
300:

574:

628:

Hoppas bilderna uppskattas!

MartinMartin

Trevligt! Säga vad man vill men en del var bättre förr!

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 13 november 2011, 20:47:26 PM
Trevligt! Säga vad man vill men en del var bättre förr!

Tur att vi har olika smak. Scaniorna var väl inget fel på men volvo bussarna och neoplan bussarna var/är bedrövliga. Volvo bussarna körde jag dock i slutet av deras karriär på GUB så vet inte hur dom var när dom var nya. Men fina bilder.

JB

Citat från: Hakasi skrivet 13 november 2011, 20:42:57 PM
Här kommer några bilder från Uppsala i september 2002. Tyvärr har jag dålig lokalkännedom om Uppsala (detta var och är enda gången jag varit i staden) så jag har ingen koll på exakt var bilderna är tagna.

Då är det ju tur att det finns Uppsalabor på forumet...

Först ut några Neoplan
146 med två okända i släptåg:

Vaksalagatan, korsningen med Kungsgatan.

273:

Ser ut som Kungsgatan, precis innan korsningen med Bäverns gränd

276:

Vaksalagatan/Kungsgatan igen.

381:

Skulle tro Dragarbrunnsgatan, korsningen med Bäverns gränd.

Sedan en Volvo och två Scanior
300:

Dragarbrunnsgatan, korsningen med Smedsgränd

574:

Troligtvis Kungsgatan

628:

Dragarbrunnsgatan, alldeles innan korsningen med Bangårdsgatan.

virtual1

Tack för trevliga bilder, men ändå blir jag lite besviken, alla dessa (?!) rullade väl 2006 också då jag började plåta i Uppsala, hade nog
hoppats på att du fångat sånt som gick ur tiden innan 2006 med...

Ebermark

Citat från: virtual1 skrivet 13 november 2011, 21:05:14 PM
Tack för trevliga bilder, men ändå blir jag lite besviken, alla dessa (?!) rullade väl 2006 också då jag började plåta i Uppsala, hade nog
hoppats på att du fångat sånt som gick ur tiden innan 2006 med...

Ja du, var bara på genomresa och bytte tåg så de flesta bilderna jag har är från centralstation och där olika Swebus-bussar (bland dessa bilder finns det rätt många gamla bussar). Bilder därifrån kommer en annan dag. Vill minnas att jag tyckte stadsbussarna var rätt tråkiga så det blev inte så många sådana bussar på minneskortet. Dessutom var jag tvungen att ransonera bilderna eftersom jag inte hade så mycket minne. Ett 32 MB-kort kostade runt 1000 kr på den tiden och rymde bara ca 60 bilder  :)

virtual1

Citat från: Hakasi skrivet 13 november 2011, 21:34:40 PM
Ja du, var bara på genomresa och bytte tåg så de flesta bilderna jag har är från centralstation och där olika Swebus-bussar (bland dessa bilder finns det rätt många gamla bussar). Bilder därifrån kommer en annan dag. Vill minnas att jag tyckte stadsbussarna var rätt tråkiga så det blev inte så många sådana bussar på minneskortet. Dessutom var jag tvungen att ransonera bilderna eftersom jag inte hade så mycket minne. Ett 32 MB-kort kostade runt 1000 kr på den tiden och rymde bara ca 60 bilder  :)

De ser jag fram emot =) - och det var absolut ingen kritik mot dig, du kunde ju inte skåda framåt i tiden fyra år för att veta vad som skulle rulla då, men det känns som det var lite 'otur' på det sättet bara...

Jacob

Underbara bilder Hakasi! Precis såna bilder jag efterlyste för några dagar sen, bl.a nybilder på bussarna levererade 2001-2002. Stort tack! har du fler GUB-bilder från 2002, tveka inte att lägga ut!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Hakasi skrivet 13 november 2011, 21:34:40 PM
Ja du, var bara på genomresa och bytte tåg så de flesta bilderna jag har är från centralstation och där olika Swebus-bussar (bland dessa bilder finns det rätt många gamla bussar). Bilder därifrån kommer en annan dag. Vill minnas att jag tyckte stadsbussarna var rätt tråkiga så det blev inte så många sådana bussar på minneskortet.

Visst har du rätt i att stan är rätt tråkig när det gäller stadsbussarna. Jag har nog aldrig varit ett dugg nyfiken på GUB:s bussar trots att jag bott i närområdet sedan 2003. Idag nio år efter att du knäppt bilderna det ju knappt något man höjer på ögonbrynen åt dem. Lite kul är det ju att se Scaniorna, men de var det ju inte direkt länge sen man såg rulla på gatorna.

Så även jag ser fram mot Swebusbilderna, för när det gäller UL-bussar har det ju verkligen hänt saker mellan 2002 och 2011. :)

Jacob

Ser nu att du fått med en av Uppsalas fortfarande aktiva burksamlare på bilden med GUB 300 :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussfanatikern

GUB 574 under sitt sista år i Uppsalatrafiken, den hamnade ju hos ETT i Eskilstuna runt 2003 om jag inte minns fel. Undrar om den fortfarande finns kvar där?