Två BL-bussar som gjort sitt [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 november 2011, 20:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

De båda sista f d Lundabussarna som Borås Lokaltrafik hade i trafik, 043 och 045, rullade sina sista turer i mitten av juni och har sedan inte använts. I augusti kom så de båda ersättande MAN-bussarna men "lundensarna" blev kvar ytterligare en tid. Den 2 november såldes de dock till Skrotfrag i Agnesberg och avregistrerades samma dag. Förmodligen är det dock hos Skrotfrag i Ulricehamn de slutar sina dagar, liksom ett större antal MaxCi gjort tidigare. Här följer mina sista bilder på de nämnda bussarna.

043 på Lilla Brogatan den 15 juni.

045 på Järnvägsgatan den 15 juni.

043 svänger in på Sven Eriksonsgatan den 15 juni.

043 och 045 undanställda hos Borås Lokaltrafik den 25 september.

yngrot

Dessa är väl ingen som saknar ..  värre med MaxCi som vi var många som gillade.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Möllers

yngrot

Inte trist de var mest till besvär krångla rätt mycket. De var dåliga redan när de kom från Lund..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 november 2011, 20:39:16 PM
De båda sista f d Lundabussarna som Borås Lokaltrafik hade i trafik, 043 och 045, rullade sina sista turer i mitten av juni och har sedan inte använts. I augusti kom så de båda ersättande MAN-bussarna men "lundensarna" blev kvar ytterligare en tid. Den 2 november såldes de dock till Skrotfrag i Agnesberg och avregistrerades samma dag. Förmodligen är det dock hos Skrotfrag i Ulricehamn de slutar sina dagar, liksom ett större antal MaxCi gjort tidigare. Här följer mina sista bilder på de nämnda bussarna.

Jag kan nu bekräfta att Ulricehamn tycks ha blivit "slutstation" för dessa båda - jag såg en av dem inne hos Skrotfrag där igår.

vraket

Bernt Talbrant

yngrot

Dessa var säkert bra när de var nya men när de kom till B-L så var de redan då i princip slut..  och så skitiga de var invändigt jisses  värre har jag inte sett, städpersonalen fick verkligen jobba i sitt anletes svett där för att få dem någorlunda rena. Inte så bra med så ljus inredning som det är i dessa .. underhållet var verkligen eftersatt på dessa sista tiden de rulla i Lund

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:49:27 AM
Dessa var säkert bra när de var nya men när de kom till B-L så var de redan då i princip slut..  och så skitiga de var invändigt jisses  värre har jag inte sett, städpersonalen fick verkligen jobba i sitt anletes svett där för att få dem någorlunda rena. Inte så bra med så ljus inredning som det är i dessa .. underhållet var verkligen eftersatt på dessa sista tiden de rulla i Lund

Det var säkert mycket jobb men de blev faktiskt riktigt fina innan de sattes i trafik i Borås.

Från början fanns fyra bussar av denna typ i Borås men 042 och 044 togs ur trafik tidigare på grund av motorras.

yngrot

Jo de vart fina men vilket jobb de hade . Kul du hade interiörbild