Brokig samling på Eketrägatan

Startat av Bengt H, 13 november 2011, 15:31:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 1 december 1968 stod jag vid bussterminalen Eketrägatan för att åka till Lilla Varholmen. Målet var Öckerö och den av spårvägen nyligen övertagna trafiken därute. Jag vill minnas att man detta år i samband med julhandeln kunde köpa ett särskilt billigt dagskort, möjligen kostade det bara fyra kronor. Utrustad med ett sådant gällde det att ta sig till trafikområdets ytterkanter.

Nåväl, på Eketrägatan stod då B44 nr 323, som var en av de bussar som tidigare under året övertagits från Linjebuss tillsammans med deras Hisingelinjer. Den har redan målats om i spårvägens färgsättning men något tycks ha hänt med linjenummerskylten. Det är den bussen som ska ta mig till Lilla Varholmen. Ännu så längen går den kvar på sin tidigare hemmalinje, men den ska snart tillsammans med de övriga B58/Säffle som övertogs, föras över till en nyinrättad flygbusslinje mellan stadens centrum och Torslanda flygplats. Därefter ser vi B35 nr 298 på linje 30 till Svartedalen, B43 445 på linje 31 till Vågmästarplatsen, en VBK-karosserad B42 nr 39 som ska gå på 32:an över Älvsborgsbron till Klippan och längst bort B43 420 som antagligen står till förfogande för att vid behov kunna förstärka 24:an.

Gunnar D

En bra blandning sannerligen!
Du har ingen bild på vänsterbuss i högertrafik? Om det nu gick sådana.

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Trevlig bild i vanlig ordning! Jag minns att du på sin tid skrev någonstans om den där uftlykten till Öckerö. Var det möjligen MfSS?

Så här såg systervagnen 324 ut som flygbuss i Göteborg nästan åtta år senare. En viss standardskillnad mot i dag, dock inte till det bättre. Fast man slapp lågentré.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 november 2011, 16:21:28 PM
En bra blandning sannerligen!
Du har ingen bild på vänsterbuss i högertrafik? Om det nu gick sådana.

/Gunnar

Såvitt jag känner till körde man inga vänsterbussar i högertrafik motsvarande den trafik med högerbussar som förekom innan dagen H. Det fanns några linjer som hade hållplatser med refuger som gjorde det möjligt, varav linje 33 var en. Troligen hade man tillräckligt antal högerbussar tillgängliga vid omläggningen. Överhuvudtaget gick omläggningen till högertrafik mer smärtfritt än vad planeringen, åtminstone i de värre scenarierna, förutsatte. Bland annat var det mycket ovanligt med rena dispensbussar, det vill säga bussar med dörrar på fel sida som stannade vid hållplatser utan särskilda skyddande refuger. Regler för sådana fanns framme och de skulle vara utrustade med särskild skylt som skulle blinka vid stopp. Jag såg bara en sådan buss och det var en som gick mellan Sälens by och högfjället. Högertrafiksomläggningen var egentligen ett fantastiskt bra exempel på ett mycket välplanerat projekt där väl knappast något gick fel.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2011, 16:23:47 PM
Trevlig bild i vanlig ordning! Jag minns att du på sin tid skrev någonstans om den där uftlykten till Öckerö. Var det möjligen MfSS?

Det hade jag nästan helt glömt bort. Det stämmer att jag skrev något om Öckeröbesöket i en dåtida MfSS.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 13 november 2011, 23:18:12 PM
Såvitt jag känner till körde man inga vänsterbussar i högertrafik motsvarande den trafik med högerbussar som förekom innan dagen H. Det fanns några linjer som hade hållplatser med refuger som gjorde det möjligt, varav linje 33 var en. Troligen hade man tillräckligt antal högerbussar tillgängliga vid omläggningen.

Det hade jag nästan helt glömt bort. Det stämmer att jag skrev något om Öckeröbesöket i en dåtida MfSS.

Jag dök ner i arkivet och saxar ur MfSS 4-5/67 (nov-67) ur " ..dagen H Göteborgskt":
"Vänsterbussar trafikerar linjerna 30, 31, 32, 33, 55 och 82. Vänsterbussarna kommer att fortlöpande tas ur drift allteftersom B35 och B39 blir klara för högertrafik"

Läste även din intressanta artikel om Öckeröbesöket i MfSS 1/69!

Mvh Gunnar

yngrot

Trevligt hur länge rulla dessa Flygbussar?? Har inget minne av dem från min tid i Gbg
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2011, 11:39:32 AM
Trevligt hur länge rulla dessa Flygbussar?? Har inget minne av dem från min tid i Gbg
De rullade fram till dess att Landvetter flygplats invigdes i okt 1977. Då lades Torslanda-linjen 110 ned. Jag tror att Luftfartsverket hyrde några av de gamla flygbussarna och använde dem ett tag på "plattan" i Landvetter.

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 november 2011, 09:18:54 AM
Jag dök ner i arkivet och saxar ur MfSS 4-5/67 (nov-67) ur " ..dagen H Göteborgskt":
"Vänsterbussar trafikerar linjerna 30, 31, 32, 33, 55 och 82. Vänsterbussarna kommer att fortlöpande tas ur drift allteftersom B35 och B39 blir klara för högertrafik"

Mvh Gunnar

Minsann, har du inte rätt! Även jag gjorde en dykning i arkivet, närmare bestämt den äldsta negativpärmen och till bilder daterade den 3 november 1967, alltså precis två månader efter dagen H och från en Göteborgstur. Där fanns en bild från linje 32 på väg över Älvsborgsbron mot Klippan. Det syns tydligt att det är högertrafik och att bussen är högerstyrd och en B35. Inga B35 var omställningsbussar, så det är alltså frågan om en vänsterbuss i högertrafik!

Bara för att utnyttja tillfället att visa en bild på en spårvagn, så visar jag en bild från den hållplats på Hisingen där linje 32 då hade sin norra ändstation. Bräcke som också var slutpunkt på linje 15, skyltades linje 5, Bräcke - Centralstationen

Gunnar D

Tack för dessa bilder, Bengt!

Här är en bild på B44 323 (som här fått invnr 5) på linje 154 vid Aprilgatan i maj 1977.

Mvh Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 15 november 2011, 08:04:55 AM

Här är en bild på B44 323 (som här fått invnr 5) på linje 154 vid Aprilgatan i maj 1977.

Mvh Gunnar

Det är nog första gången som jag ser en bild på en B44 på en annan linje än en tidigare linjebusslinje eller flygbussen. Tack för den!