Huvudmeny

KEO 3223...

Startat av Ulf Berlin, 13 november 2011, 13:31:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...finns f n på Lidingö då 6105 och 6106 tydligen är"långtidssjukskrivna".
Här står den vid Ropsten den 12e november./Ulf

Dörrbroms

Jaha titta: tut-bussen.

Den har/hade en egenskap att tuta och blinka med varningsblinkersen när man ryckte ur huvudströmnyckeln. Ingen kunde nånsin förklara varför och jag har sett den stå och blinka dagar i sträck till allmän munterhet. Om jag inte minns fel så kom jag till slut fram till att det styrdes av nån av förarlampknapparna. Det är iofs nåt år sen så det kan vara fixat nu, men j***ar vad man hoppade till de första gångerna.

BadTab

Det där med tutandet är rätt vanligt på volvo med samma elsystem (BEA 2). Det är en varning för att den tror att p-bromsen inte är ansatt. Så med största sannolikhet så var givaren för den funktionen kass.. Har fått byta ett gäng såna..

Dörrbroms

Skulle vara en rimlig orsak till varningstutet. Men genom tända eller släcka expeditionslampan (eller nåt) så försvann det så undrar hur ledningarna är dragna inne i den egentligen...

yngrot

Inget förvånande den är ju byggd i Säffle..  :P  på våra 8500 tjuter summer ofta när en dörr är öppen då får man trycka snabbt på knappen så det blir tyst 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Nä, 6106 körde jag häromdan och 6105 ska vara utsläppt efter en renovering. Att 3223 rullar på ön beror på att Täbygaraget har lånat en MAN i utbildningssyfte (dom kör 73:an dagtid åt oss med våra bussar) och vi fick denna så länge. Det sägs att det handlar om 1 v.

För mig är det ju nostalgi förstås, nu har vi 8 Örebrobussar på lilla Lidingö. Dessa var ingen favorit i Örebro direkt, men jämfört med MAN är den rena drömmen  ;)

Dörrbroms

Stämmer. Jag fick en genomgång av 7472, en MAN A21, häromdan. Alltid roligt att få lära sig nåt nytt innan man råkar ut för den. Tyckte den verkade tyst och smidig det lilla man hann känna på den på minituren runt rampen. Elmanövrerad innerspegel kändes lite överdrivet dock. Och reglagen var fundamentalt annorlunda än på våra vanliga vagnar.

Jag övertog en MAN på linjen för några år sen och kom inte ens iväg från hpl utan hjälp. :-/

<rant>
Det är nåt jag kan tycka är stressande: att köra omkring i full fart med folk i en maskin man inte behärskar och måste fumla omkring bland reglagen innan man (eventuellt) hittar rätt. Rent livsfarligt ibland. Häromåret körde jag en ny sorts Scania en regnig kväll, och efter ett tag gjorde folks blöta kläder att vindrutan började imma igen och jag kunde bara inte hitta defrostern i mörkret. Inget torkpapper heller, så till slut måste jag stanna på en starkt trafikerad motorväg och tända alla lampor och prova mig fram i dunklet bland alla rattar. Bilarna bakom fick flytta på sig för jag såg inte ett dyft!
Inom flyget får man bara köra en flygplansmodell i taget, just för att inte glömma bort vilken man sitter i och inte hitta eller ta fel bland reglagen under landning.

Tips: en intressant bok i ämnet är "j***a skitsystem!" (http://javlaskitsystem.se/) som iofs handlar om datorsystem men kan överföras till vår komplicerade arbetsmiljö.
</rant>

Mikael T Nilsson

Kul! Tack för denna diggabla bild. Volvobussar har ju under årens lopp tillfälligt förekommit i Lidingötrafiken. Allt från gamla SL H3 6301 (om jag minns rätt, hittar inte min bild just nu) till Keolis 46xx-vagnar under 2010.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 november 2011, 11:44:02 AM
Kul! Tack för denna diggabla bild. Volvobussar har ju under årens lopp tillfälligt förekommit i Lidingötrafiken. Allt från gamla SL H3 6301 (om jag minns rätt, hittar inte min bild just nu) till Keolis 46xx-vagnar under 2010.

Ja,Volvovagnar har aldrig varit vanliga(eller långvariga)därute.
Under"Solarisdebaclet"vintern 2010-11 var"alltid" några stycken utlånade från Täby och i januari fanns
några 444x-vagnar på ön och bl annat 4448 som här kommer den 17 januari 2011./Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 november 2011, 16:40:42 PM
Ja,Volvovagnar har aldrig varit vanliga(eller långvariga)därute.
Under"Solarisdebaclet"vintern 2010-11 var"alltid" några stycken utlånade från Täby och i januari fanns
några 444x-vagnar på ön och bl annat 4448 som här kommer den 17 januari 2011./Ulf

Tack för dessa uppgifter, och för den fina bilden!

Här kommer en bild på Volvobuss 4627, tagen på Lidingö i december 2010.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Bussen som omnämns i urprungsinlägget sågs precis på linje 627 mot Sollentuna station...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 19 november 2011, 12:08:11 PM
Bussen som omnämns i urprungsinlägget sågs precis på linje 627 mot Sollentuna station...

Inte konstigt alls, den skulle stanna 1 v och gjorde det. Den veckan har gått och 3223 är hemma. Vilket 7472 borde vara också då. Tillbaka på ön.

Carl Eric

Citat från: buskörare skrivet 19 november 2011, 12:20:02 PM
Inte konstigt alls, den skulle stanna 1 v och gjorde det. Den veckan har gått och 3223 är hemma. Vilket 7472 borde vara också då. Tillbaka på ön.

Läste inte hela tråden när den kom utan reagerade bara på bussen i fråga när jag passerade med 676...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!