Huvudmeny

Carrus Delta

Startat av jbnilsson, 13 november 2011, 08:04:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Tillverkar Carrus i Lieto bara Volvo 9700 ?

Nån kanske vet om de byggt nån egen modell på annat chassi än Volvo de senaste åren.

Är det möjligt att de i framtiden kan bygga ''9700'' på Scania chassi? . (en ny Star-serie).
Kanske en ny jumbostar, isf på annat chassi än Volvo, då de ej marknadsför dubbeldäckare för turisttrafik.

Hur mycket är möjligt att kopiera av designen från Volvo 9700?... . Får Carrus kopiera rakt av om de bygger på annat chassi?.

Ersa

Utan att kunna svara på frågan verkar det som att Kiitokori fortfarande tillverkar specialbussar med samma front som Carrus Star och Vega. Är det Volvo, Carrus eller Kiitokori som har rättigheterna till dessa gamla karossdesigner numera?

Klickbara bilder på:
http://www.kiitokori.fi/se/tuotteet/terveyspalveluautot.html
http://www.kiitokori.fi/se/tuotteet/linja-autot/sairaankuljetusautot.html

jbnilsson

Som jag förstått det så är det fritt fram för Carrus att tillverka 9700 på valfritt chassi i framtiden, vet inte exakt datum, men inom ett par år iaf. 5 år tror jag de är bundna till Volvo.

En gissning är då att rättigheterna till designen i grunden ligger hos Carrus, men att Volvo får använda och utveckla den som de vill.

Ersa

Kiitokori i Kausala har ju under 1990-talet hjälpt till att tillverka bl.a Carrus Fifty, då kapaciteten inte räckte till i Lieto. Borde man inte i framtiden kunna vända på det, dvs att man i Lieto kan börja tillverka Kiitokoris nuvarande modeller CityStar och OmniStar Urbano/Tornado?

jbnilsson

Carrus Delta är ju en fristående firma, så ser inget hinder med att de skulle kunna samarbeta med Kiitokori. Skulle vara möjligt redan idag om det skulle vara aktuellt. De är inte bundna till just Volvo mer än med 9700 just nu?

jbnilsson

I princip skulle de t.ex  kunna börja sammarbeta på Lahden Autokori och börja bygga Omniexpress pararellt med 9700 redan nu?

M

Citat från: jbnilsson skrivet 13 november 2011, 08:54:18 AM
Som jag förstått det så är det fritt fram för Carrus att tillverka 9700 på valfritt chassi i framtiden, vet inte exakt datum, men inom ett par år iaf. 5 år tror jag de är bundna till Volvo.

En gissning är då att rättigheterna till designen i grunden ligger hos Carrus, men att Volvo får använda och utveckla den som de vill.

Nej 9700 är en Volvobuss.
Därimot står det Carrus fritt att utveckla en ny modell och karosera på valfritt chassi.

/M

M

Citat från: jbnilsson skrivet 13 november 2011, 09:29:11 AM
I princip skulle de t.ex  kunna börja sammarbeta på Lahden Autokori och börja bygga Omniexpress pararellt med 9700 redan nu?
Tror det finns en tidslimit sedan carrus såldes.

/M

Ersa

Citat från: M skrivet 13 november 2011, 10:31:15 AM
Nej 9700 är en Volvobuss.
Därimot står det Carrus fritt att utveckla en ny modell och karosera på valfritt chassi.

Men hur mycket av karossen på Kiitokori MediStar är identisk med Carrus Star?
Och vem har i så fall rättigheterna till Star? Samt Fiftyn och Vegan.

Nu är ju dagens "helbyggda Volvo" 9700 bara en utvecklad och moderniserad Delta Star, men man undrar ju ändå.

MickeW

Enligt vad jag förstod när jag var på ett studiebesök till Carrus i Lieto, så fanns det en klausul i köpekontraktet när Volvo sålde ut företaget för något år sedan till privata investerare, att Carrus karrosser finns enbart på Volvos chassier. Det var ju inte för all evighet men jag tror det var till omkring år 2015. Volvo har ju även egen tillverkning av Carrus-karossen i Polen, Indien och i syd-amerika.

Bergenga

Den nye 9700 fra 2006/2007 er nok definitivt en modell eid av Volvo, men hva med den gamle 9700? Det er jo i 2001 og 2002 bygget noen ti-talls Star 503 på Scania og to på Mercedes-Benz, og dessuten to Star 603 på Scania.
Volvo kjøpte jo Carrus i 1998, og 9700 (Star x03) kom ikke før i 2001, men man må da ha begynt utviklingen av den før 1998?
Mvh.
Øyvind Berg