Intresse för bussar = tabu! Intresse för lastbilar = manligt!

Startat av Robert T, 11 november 2011, 20:17:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Kom och tänka på en sak... Jag har alltid varit intresserad av allt med motor i princip, sedan barnsben. Jag gör ingen skillnad på en grävmaskin, lastbil eller buss. Det är lika intressant oavsett.

Jag råkar ju jobba med ett yrke som jag har som intresse. Visst, långt från allt är bra och kul, men så är ju ett jobb. Däremot är det mycket roligare att pyssla med sitt intresse på fritiden. Men att pyssla med bussar är tabu hos vänner, släkt och kollegor.
Samtidigt har jag kompisar som är galna i lastbilar och som byter bort sin sommarsemester mot stylingtillbehör på lastbilen dom inte ens äger, utan bara kör som anställd. Men då är det fullt normalt. De åker på lastbilsutställningar och vinner priser. Fullt normalt och socialt accepterat.
Men att åka på en bussträff blir man hånad för?

Varför ska det vara så här?  ???

bjorn_k


1896

Lastbilsförare har väl ofta samma bil hela tiden, även som anställd, till skillnad mot bussförare som byter buss varje pass, blir ju lite roligare att pynta arbetsplatsen om man inte byter ut den hela tiden.

Drängen

Och inom lastbilsgenren ska man gilla Scania, helst med V8, annars är man ingen chaufför....

Dson

Citat från: Drängen skrivet 11 november 2011, 22:53:59 PM
Och inom lastbilsgenren ska man gilla Scania, helst med V8, annars är man ingen chaufför....
Helst ska man köra 90 också och man måste tycka om att sova ute i veckorna.
Man är helt enkelt ingen chaufför om man kör distribution med en perfekt specad Volvo och gör allt man kan för att köra så snålt man kan.

SimonB

Känner igen det där. Nu är jag inte bussintresserad, men väl tågintresserad. Gillar man tåg, plåtar tåg, åker på museiarrangemang osv ses man som en tågmupp/nörd. Gillar man något så futtigt som bilar, då är det manligt och normalt.
Jag får faktiskt inte ihop det alls.

SimonB

Citat från: Drängen skrivet 11 november 2011, 22:53:59 PM
Och inom lastbilsgenren ska man gilla Scania, helst med V8, annars är man ingen chaufför....

Citat från: Dson skrivet 11 november 2011, 22:56:43 PM
Helst ska man köra 90 också och man måste tycka om att sova ute i veckorna.
Man är helt enkelt ingen chaufför om man kör distribution med en perfekt specad Volvo och gör allt man kan för att köra så snålt man kan.

Glöm sen inte att det är mycket manligare att köra sega fjärrsträckor än att köra stressad distribution i en trång stadskärna med folk och trafik överallt. Dessutom ska man helst ha en klumpig "riktig" boggie istället för en styrbar, och moderna växellådor med automatik är för mesar - Manuellt ska det vara!

JDS

Tja, så länge som ni själva resonerar så där, så lär ni väl fortsätta uppleva att omgivningen gör det!  :-*

groenis

Det är väl en tråkig historia att bli ansedd som udda bara för att vi inte gillar lastbilar och står och dreglar över den sista modellen av Volvo med 750 hästar och opticruise samt funderar över hur i rågsikt ska få dit den sexhundradetolfte ledlampan ::)

Jag tror att amerikanska filmer som Rubber duck och Nu blåser vi snuten ligger som grogrund för många som inte har upplevt dubbeltramp
tungstyrda lastbilar trånga lastkajer eller det monotona gloendet man får på längre sträckor eller den taskiga maten man dessvärre får
ibland.

Men en sak är säker mitt intresse för äldre och nyare bussar samt modelljärnvägar ska ingen varken mobba eller håna mig för,
Det är mitt intresse inte deras självklart kan det vara kul att höra en samlare av annat berätta om sitt intresse.

Så stå på er bussnördar och niträknare utan oss skulle tekniken inte gå framåt.

/Lennart

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 12 november 2011, 00:59:24 AM
Glöm sen inte att det är mycket manligare att köra sega fjärrsträckor än att köra stressad distribution i en trång stadskärna med folk och trafik överallt. Dessutom ska man helst ha en klumpig "riktig" boggie istället för en styrbar, och moderna växellådor med automatik är för mesar - Manuellt ska det vara!

På samma vis är det ju lite mer status att köra en förhållandevis enkel motorvägskörning på enbart E4 med Swebus eller Bus4you, vilket vilken nybörjare som helst klarar. Men det är lägre status att köra stadsbuss eller skolbuss på landsbygden där det gäller att hålla koll på en massa olika faktorer, svängar, linjer samt reda ut ungarnas bekymmer.

Här ser man dock en gnutta logik, då tillväxten av yngre bussförare är rätt låg när det gäller företag som mestadels kör långa motorvägslinjer.

Lars

Om man finge köra sådana bussar som visas i denna tråd är det slut på diskussionen bland vänner, kollegor och släktingar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49172.0

5783

Förstår inte ens hur man orkar bry sig om vad som är manligt eller inte. Väx upp är det bara att säga. Troligen har de komplex över något...

Bussmicke

Citat från: Robert T skrivet 11 november 2011, 20:17:23 PM

Men att åka på en bussträff blir man hånad för?

Varför ska det vara så här?  ???

För folk är puckade i allmänhet, jag skiter i vad folk tycker i allmänhet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dieselsmurfe

Citat från: Drängen skrivet 11 november 2011, 22:53:59 PM
Och inom lastbilsgenren ska man gilla Scania, helst med V8, annars är man ingen chaufför....


Där sa du nått vettigt :)

1896

Har hört lastbils förare som tycker att bussförare inte är riktiga chaufförer....  :P