Nobina Uppland "tar över" Neoplan och MAN bussar från Swebus

Startat av Robert T, 10 november 2011, 14:52:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Enligt obekräftade uppgifter har Nobina i Uppland tagit över tre Neoplaner och två MAN från Swebus.

Denna gick på linje 773 i morse:


Bilden tagen genom vindrutan på Nobina 4900, därav en något lägre kvalitet.  ;)

Tydligen ska man ha börjat stripa av några bussar.

Ersa

Bra att kunna omfördela resurserna inom koncernen. Vad man än känner för Neoplan är dessa bussar nog bekvämare än de gamla SL-ledvagnarna, så nog duger de fram till sommaren 2012. Pendlarna på 899:an lär säkert inte heller ha nåt emot att dessa bussar nu försvinner från deras linje.

Men kunde man inte i första hand ha använt de återstående fyra 56xx? Dessa avyttrade Swebus lite oväntat istället för att överföra dem till Nobinas UL-trafik. Dvs 5604-5605 & 5608-5609. De har ju alltid fungerat bättre än de yngre MAN och Neoplanerna.

Möllers

Hade dom inte tagis bort ifrån trafik nu Neoplans Swebus? fick höra det innan.

Jacob

När jag besökte depån stod 6223 och 6177 på Nobinarampen båda skyltade 773 UPPSALA. På Swebusramoen stod en avstripad 6220, ska denna också bli UL-buss? Vilka är isåfall den sista Neoplanen och den andra MANnen?

Men trevligt värre med såna fina bussar i UL-trafik!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

homer


Jan

I branschen i 40 år

Knut

Citat från: homer skrivet 10 november 2011, 19:02:07 PM
vad är de som gör att dem inte gillas av Swebus?
Swebus sätter bort all kjøring til andre selskaper. Snart er det bare et navn på lik linje med "Eurolines" eller Nor-Way.
Mange selskaper som kjører under samme flagget

Ersa

Citat från: homer skrivet 10 november 2011, 19:02:07 PM
vad är de som gör att dem inte gillas av Swebus?

Det rör sig om gamla MAN och Neoplan. Felmeddelanden i mängder, krångel och ständiga verkstadsbesök. En 5-6 år gammal Neoplan som dessa är dessvärre mer eller mindre slut. Jag skulle inte bli förvånad om det blir skeppning österut till Ryssland sensommaren 2012 för dessa.

Citat från: Jacob skrivet 10 november 2011, 17:17:10 PM
Men trevligt värre med såna fina bussar i UL-trafik!

Jo, javisst. Jättetrevligt...

Martin Maltkvist

Citat från: Knut skrivet 10 november 2011, 19:29:18 PM
Swebus sätter bort all kjøring til andre selskaper. Snart er det bare et navn på lik linje med "Eurolines" eller Nor-Way.
Mange selskaper som kjører under samme flagget
Det låter litegrann som Y-Buss då.
Hur kommer det sig att Swebus valt denna strategi?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Lövdahl

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 november 2011, 21:00:39 PM
Det låter litegrann som Y-Buss då.
Hur kommer det sig att Swebus valt denna strategi?

Troligen en kostnadsfråga...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Greger Larsson

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 november 2011, 21:00:39 PM
Det låter litegrann som Y-Buss då.
Hur kommer det sig att Swebus valt denna strategi?

Y-Buss? Där kör väl de två ägarföretagen i princip all ordinarie trafik? Franchiselösningen tillämpades på sträckan Umeå-Luleå men den trafikeras ju inte längre.

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 november 2011, 22:12:45 PM
Troligen en kostnadsfråga...

Swebus har ju inte köpt en enda buss sedan leveransen av OmniExpresserna för över 1½ år sedan. Är 2011 det första året då Swebus inte köpte en enda buss? Sedan dess har iaf de äldsta MAN- och Neoplanarna hamnat "på fallrepet" och måste därför ersättas med något nyare. Och då kanske det blev billigare att leja in nya och gamla samarbetsbolag för mer fasta körningar.