Linje 219 förkortade sträckning, fråga (Skånetrafiken)

Startat av Anders.o93, 10 november 2011, 14:49:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders.o93

Jag ställde denna fråga i en annan tråd för ett tag sen, men den var några veckor gammal och ingen ville svara. Så jag hoppas att det är okej att jag gör en ny tråd och ställer min fråga här. Annars så får ni skälla på mig :)

Det är ju så att linje 219 kommer att ersättas av stadsbuss på sträckan Helsingborg C-Domsten from tidtabellsskiftet 11 december, då kommer bara delen Rydebäck-Helsingborg C att trafikeras av linje 219. Detta gör att linjen kommer att avgå inifrån Knutpunkten istället för som nu ute på Järnvägsgatan. Tydligen ska den avgå från läge I enligt Skånetrafikens hemsida (se bild). Men där avgår ju även linje 230 ifrån. Detta tycker jag är lite osmart eftersom 219 avgår 3 min innan 230 ska avgå, detta gör att troligtvis kommer aldrig 230 att kunna avgå i tid eftersom bussen inte kommer att kunna köra fram förrän 219 har kört iväg.
Är detta verkligen så smart gjort?


Omnilasse

Det är väl ändå så att alla bussterminaler lider av platsbrist och då är väl detta ändå en rätt bra lösning?

3 minuter är förvisso inte så lång tid, men med den turtäthet som är på 230 undrar jag verkligen om bussarna går fulla från Helsingborg? (många stiger väl också på längs vägen?).

Normalt hinner man (om det inte är för många kontantbetalande) lasta en buss full på 3 minuter. Så någon större risk är det väl ändå inte? Det är ju inte heller någon dockningsterminal. Så visst, kanske inte helt perfekt, men om bara 219 avgår i tid bör det väl inte i normalfallet bli något problem.


Anders.o93

Citat från: Omnilasse skrivet 10 november 2011, 15:39:43 PM
Det är väl ändå så att alla bussterminaler lider av platsbrist och då är väl detta ändå en rätt bra lösning?

3 minuter är förvisso inte så lång tid, men med den turtäthet som är på 230 undrar jag verkligen om bussarna går fulla från Helsingborg? (många stiger väl också på längs vägen?).

Normalt hinner man (om det inte är för många kontantbetalande) lasta en buss full på 3 minuter. Så någon större risk är det väl ändå inte? Det är ju inte heller någon dockningsterminal. Så visst, kanske inte helt perfekt, men om bara 219 avgår i tid bör det väl inte i normalfallet bli något problem.


230 har bara en tur i timmen hela dagen. Helst i rusningstid så är bussen rätt ful redan vid Knutpunkten.
Några kontantbetalande är det knappast eftersom det är kontantfritt på Skånes bussar och tåg ;)
Men ska däremot folk betala med bankkort tar det upp lite tid.
Problemet är väl också det, kommer 219 att avgå i tid? Troligtvis kan den göra det eftersom det är första hållplatsen.
Troligtvis kommer detta att gå bra, men jag bara tycker att det verkar som lite tid.