En bild från Gullmarsplan

Startat av DEB, 08 november 2011, 18:50:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: D_E_B skrivet 10 november 2011, 22:00:37 PM
Jaså, är det så lovande? I ett dokument som SL har lagt ut står det nämligen att enbart 9 st höggolvsbussar (1255 - 1264?) kommer finnas kvar vid årsskiftet.

"Normalgolv" är nog det rätta ordet?  :)
Högt golv i form av gamla bussar från Swebus Express är en helt annan sak än lågbyggda SL-linjevagnar. Här är det däremot "höggolv" i vanlig linjetrafik (UL):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49127.0

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2011, 22:12:09 PM
"Normalgolv" är nog det rätta ordet?  :)
---

Visst är det så, men det har varit svårt att få det acccepterat i en kultur där valen ofta bara är två (lång/kort, röd/blå, plus/minus).
Det kommuniceras mycket på frengelska, och på något sätt blir det tydligare med high floor, low floor och low entry.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 10 november 2011, 22:31:03 PM
Visst är det så, men det har varit svårt att få det acccepterat i en kultur där valen ofta bara är två (lång/kort, röd/blå, plus/minus).
Det kommuniceras mycket på frengelska, och på något sätt blir det tydligare med high floor, low floor och low entry.

Lite kulturkrock blir för oss som kommer från en miljö norröver där allt var "normalgolv" och man räknade antal trappsteg fram istället för att tala om lågentré. Vissa linjer var det krav på lågbyggda linjevagnar med max tre trappsteg (t.ex Setra UL och Carrus Fifty & Star 302), andra linjer var det okej med fyra eller fler trappsteg (t.ex Setra GT-HD, HDH och Carrus Star 502 & 602).

Att kalla en lågbyggd linjevagn med normalgolv och minimalt bagageutrymme för "höggolv" kommer alltid kännas fel för mig, speciellt om en rejält hög Neoplan, som i länken innan, står intill. Jag har till och med (i skämtsam ton) fått höra att en medelhög Setra GT-HD kallats "liten lågbyggd skolbuss" av en turistbussförare. Sen kallar en SL-resenär en mycket lägre Setra UL surt för "hög turistbuss". Det beror väl vad man jämför med, antar jag.