Bussar i Stockholm i april 1992, del 1 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 november 2011, 12:05:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I slutet av april tog jag kameran och åkte inte så långt från min dåvarande bostad i Jordbro utan bara till en av Jordbros förorter. Stockholm hette den visst. Där tog jag en rejäl promenad.

CSM096.


CXE911, fd GDG 2588.


LJR115, fd Ringarums Busstrafik.


EFT161, fd Buss-Bengt i Nybro. Samma regnummer har i dag Byberg & Nordin 38 från 2010.


MHZ525: Larssonbuss i Kumla i samarbete med Vingresor och EuroDisney.


OSP380. Södertörns Trafik AB hade samma ägare som Södertälje Trafik AB och samma design.


Jodå, det blir SL-bussar så småningom också i den här bildserien. Det är ju inte så ofta vi ser sådana på Bussnack.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Det har garanterat diskuterats förr, men kan någon ändå kort förklara vad Nymans var för något, samt kopplingen till Swebus?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2011, 12:20:45 PM
Det har garanterat diskuterats förr, men kan någon ändå kort förklara vad Nymans var för något, samt kopplingen till Swebus?

Nymans var en av mina gamla arbetsgivare  ;D

Nyman & Schultz drev resebyrå och annan verksamhet inkl turistbussar, bussdelen blev sedan Nymans turistbussar och köptes sedan av GDG (Drevs som GDG/Nymans) som byggde den stora anläggningen i Älvsjö, när Swebus bildades levde Nymans kvar som ett varumärke på delar av turistbussarna, Sthlm (sedermera tillsammans med uppköpta Interbus och Wasatrafik)

Ersa

Tack för info. Finns rättigheterna till varumärket kvar hos Nobina idag, eller följde det med till Strömma?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2011, 12:30:04 PM
Tack för info. Finns rättigheterna till varumärket kvar hos Nobina idag, eller följde det med till Strömma?

Nymans Turistbussar är i dag en bifirma till Nobina. Så Nobina har alltså rättigheterna till varumärket.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Ja, tillsammans med Stockholms Turistbussar, Skolturen, Flygturen och Swebus Continent om jag kommer ihåg rätt, några gamla namn och några nya.

Det bolag som en gång organisationsnummermässigt var Nymans Turistbussar är väl idag Strömma Buss.

Walter

Citat från: Bussföraren skrivet 08 november 2011, 12:25:04 PM
Nymans var en av mina gamla arbetsgivare  ;D

Nyman & Schultz drev resebyrå och annan verksamhet inkl turistbussar, bussdelen blev sedan Nymans turistbussar och köptes sedan av GDG (Drevs som GDG/Nymans) som byggde den stora anläggningen i Älvsjö, när Swebus bildades levde Nymans kvar som ett varumärke på delar av turistbussarna, Sthlm (sedermera tillsammans med uppköpta Interbus och Wasatrafik)

Och det som en gång var SJ resebyrå blev väl Nyman & Schultz resebyrå samtidigt?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Undrar angående lacken på 3321 som ser lite annorlunda ut, är det rester av någon tidigare lack som syns?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 09 november 2011, 08:09:20 AM
Och det som en gång var SJ resebyrå blev väl Nyman & Schultz resebyrå samtidigt?

SJ Resebyrå såldes 1989 till Nyman & Schultz och bytte namn till Ticket. Ticket togs över av företagsledningen 1991. Som jag förstår skrifterna levde Nyman & Schultz också kvar under eget namn och såldes 1993 till American Express. I dag går de under namnet American Express Travel.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Walter skrivet 09 november 2011, 08:09:57 AM
Undrar angående lacken på 3321 som ser lite annorlunda ut, är det rester av någon tidigare lack som syns?

Ingick inte den i en serie som var speciellt avdelade för Scania i samarbete med företagets 100-årsjubileum? De flesta var väl helvita en tid efteråt men hur såg de ut under jubileumsåret?

M.v.h.
Ola