Mercedes-Benz i SL-land

Startat av tågluffaren, 08 november 2011, 09:31:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Hur många finns det som går i SL-trafik och vart är de placerade? Såg Nobina 5930 i Solna igår.

Vart tog Botkyrkas vägen?

Andreas91

Vad jag har förstått (stämmer det ej, så får någon annan svara) så finns det endast ett fåtal Citaro hos Nobina Lunda i Spånga. Jag har minne av att dessa Citaro - bussar flyttades från Botkyrka då Keolis tog över. Gissar på att dessa är de enda Citarobussarna som finns kvar i reguljär SL-trafik, men det är bara en känsla.

bjorn_k

6234 MB Medio. Såg den utanför Nobinas HK/CTL i Västra Skogen i förmiddags. Aldrig sett innan, vad används den till?

Mikael Ringmarck

Vad jag vet finns det tre stycken Mercedes i SL-trafik och det är Nobina Lundas 5930-5932.

MrX

Citat från: bjorn_k skrivet 08 november 2011, 15:33:34 PM
6234 MB Medio. Såg den utanför Nobinas HK/CTL i Västra Skogen i förmiddags. Aldrig sett innan, vad används den till?

Ska användas i vinter på trafiken ut till Tyresö Brevik, framförallt när vägarbetet kommer igång i full fart där ute. Anledningen till att den var på HK var att ett gäng förare var på besök på Trafikledningen

Walter

De som fanns i botkyrka i 54-serien har återlämnats till Evobus.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Är det någon som kan ha någon teori om varför Citaron inte blivit en större succe i Sverige? De är ju väldigt sällsynta i jämförelse med MAN. Citaro är väl trotts allt den mest sålda stadsbussen i världen.

Carl Eric

Citat från: AO skrivet 08 november 2011, 18:52:27 PM
Är det någon som kan ha någon teori om varför Citaron inte blivit en större succe i Sverige? De är ju väldigt sällsynta i jämförelse med MAN. Citaro är väl trotts allt den mest sålda stadsbussen i världen.

Keolis har ju främst kört med Volvo och Scania i Stockholm, hur det ser ut i resten av Sverige har jag ingen större koll på men de finns väl i Lund?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

#8
Jo Nobina Lund har några Citaro som främst går på linje 166 S Sandby - Lund - Staffanstorp. Samt Bergkvarabuss som har nästan uteslutande Citaro i Lunds stadstrafik. Blekinge har väl också ganska många Citaro?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussföraren

Citat från: AO skrivet 08 november 2011, 18:52:27 PM
Är det någon som kan ha någon teori om varför Citaron inte blivit en större succe i Sverige? De är ju väldigt sällsynta i jämförelse med MAN. Citaro är väl trotts allt den mest sålda stadsbussen i världen.

Väldigt sällsynta är väl att ta i

Det har ju trots allt sålts nästan 400 Citaro

bjorn_k

Citat från: MrX skrivet 08 november 2011, 16:31:12 PM
Ska användas i vinter på trafiken ut till Tyresö Brevik, framförallt när vägarbetet kommer igång i full fart där ute. Anledningen till att den var på HK var att ett gäng förare var på besök på Trafikledningen
Den kanske vore nåt att titta på för 648 och liknande "lågtrycks"-linjer på landsbygden? Fanns ju plats för snökedjor i hjulhusen också :)

Kimsan

Lunds stadtrafik kör med runt 50 gas och en diesel Citaro, Bergkvara precis som Blekingetrafiken

virtual1

Citat från: AO skrivet 08 november 2011, 18:52:27 PM
Är det någon som kan ha någon teori om varför Citaron inte blivit en större succe i Sverige? De är ju väldigt sällsynta i jämförelse med MAN. Citaro är väl trotts allt den mest sålda stadsbussen i världen.

Finns ju massor i Sverige! Bortsett från de som nämnts i Skåne så har ju du en drös i Skövde, ett antal
en bit norröver (Piteå bl.a.) - egentligen bara i Sthlm som man dissar dem numer...

virtual1

Citat från: bjorn_k skrivet 08 november 2011, 15:33:34 PM
6234 MB Medio. Såg den utanför Nobinas HK/CTL i Västra Skogen i förmiddags. Aldrig sett innan, vad används den till?

Amvändes till skoltrafik utanför Skaraborg, men Nobina kanske har tappat den trafiken? Har för mig att jag sett den här
på Busmarket tidigare i somras f.ö.!

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 08 november 2011, 21:55:17 PM
Amvändes till skoltrafik utanför Skaraborg, men Nobina kanske har tappat den trafiken? Har för mig att jag sett den här
på Busmarket tidigare i somras f.ö.!

Efter Skövde hamnde den i Björknäs och ny Tyresö. Syskonet hamnade i Umeå och står nu på NNT i Gävle.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!