Karlstad 1973

Startat av Bengt H, 07 november 2011, 21:06:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Som minne från ett besök i Karlstad i juli 1973 har jag några bilder

Först ut buss 126, en Volvo B655 med Säfflekaross från 1962.

Sedan 123, en Scania-Vabis CF6557 från 1961

Buss 137, en Volvo B755, Säffle från 1965

Till vänster står buss 138, också den en Volvo B755/Säffle från 1965. Till höger ser aktern på 155, den sista Volvo B58/Säffle hos Karlstads lokaltrafik. Den kom år 1967

Buss 146, en tidig Volvo B58 (chassinummer 17) från 1966. Här ser vi den orginella dörrställningen som var ett signum för Karlstad. Egentligen var det ett minne från tiden med fast konduktör. När dessa slopades behöll Karlstad påstigningen bak och betalade gjorde man till föraren vid avstigningen. Ändring till påstigning fram var uppenbarligen genomförd när denna bild togs, men jag tror att det inte var så långt innan det. En annan egenhet hos Karlstadsbussarna var att de länge höll fast vid manuella växellåor, trots att bussarna enbart gick i ren stadstrafik. Först med leveransen av Volvo B59 år 1972 kom Wilsonlådor till Karlstad. Vi kan också lägga märke till att skidstället sitter kvar, sommarmånaden till trots. I Borås plockades de alltid av efter säsongen. När sedan vintern närmade sig igen var de alltid nymålade och fina.

Två Scania-Vabis BF/Säffle fanns också, en av dem, nummer 133, passerar här. Den hade ett BF7654-chassi. Den andra, nummer 134, hade en Scania-Vabis BF5654

Peter Öden

Hej !

Som vanligt när Bengt H. kommer med sv/v bilder är dessa mycket intresssanta och trevliga.
Polisbilen på en av bilderna torde vara av 1972-års modell och hade nog B 20E-motor ??
Karlstad var väl ensam med ScV CF i detta utförande, och en detalj till, vilken bredd hade deras
CF:are ??

Mvh Peter Ö

yngrot

Instämmer till fullo mycket trevligt . Och jag som trodde vi var ensamma om skidställ bak .. hände ofta ungar åkte där bak på dem inte så bra ...

Är det fler städer som haft påstigning bak Helsingborg vet jag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 08 november 2011, 18:32:08 PM
Instämmer till fullo mycket trevligt . Och jag som trodde vi var ensamma om skidställ bak .. hände ofta ungar åkte där bak på dem inte så bra ...

Är det fler städer som haft påstigning bak Helsingborg vet jag ..

Om vi begränsar oss till tiden efter högertrafiken så hade Helsingborg påstigning i mitten. Uppsala hade påstigning längst bak på sina konduktörsvagnar. Går vi längre bak i tiden så var det många städer som hade påstigning bak.

MK

Fantastiskt kul att se gamla Karlstads bilder. Det är inte så ofta det händer på detta forum så det vore kul att få se fler.

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2011, 19:34:32 PM
Om vi begränsar oss till tiden efter högertrafiken så hade Helsingborg påstigning i mitten. Uppsala hade påstigning längst bak på sina konduktörsvagnar. Går vi längre bak i tiden så var det många städer som hade påstigning bak.

Menar du påstigning bak med konduktörsbetjänade bussar eller var det rent av många som hade påstigning bak på bussar utan konduktör?

Förutom Helsingborg och Karlstad, känner jag bara till ett bussbolag i Sverige som hade betalning vid avstigningen fram och det var Hagabussen i Sundsvall (om jag nu inte minns alldeles fel beträffande detta bussbolag som hade stadstrafiken i Sundsvalls norra delar). I Danmark var det däremot mera regel än undantag med ett sådant system. I stort sett i all stadstrafik på Jylland och Fyn steg man på baktill och betalade till föraren vid avstigningen framtill.

Citat från: MK skrivet 08 november 2011, 20:57:33 PM
Fantastiskt kul att se gamla Karlstads bilder. Det är inte så ofta det händer på detta forum så det vore kul att få se fler.

Jag kommer säkert att visa fler bilder från Karlstad framöver

bjorn_k

En fråga; Hur sjutton gör man med biljettkontrollen?? :-D

- Får jag se färdbeviset?

- Nä, jag har inte gått av än...

Ersa

Fina bilder och väldigt kul med en rejäl bildtext.
Även lite roligt med att reklamen för Kodaks färgfilm är fotad med svartvit film. ;)

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2011, 21:15:20 PM
Fina bilder och väldigt kul med en rejäl bildtext.
Även lite roligt med att reklamen för Kodaks färgfilm är fotad med svartvit film. ;)
Däremot är det reklam för ofärgat toapapper på den sista ;)