Transport 2011 - VDL Jonckheere JSD-140/460 + VDL Kusters MidEuro

Startat av Bergenga, 06 november 2011, 17:08:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Og så var turen kommet til VDL, som hadde tre busser innendørs og en liten utendørs.

Jeg tar først en som allerede var levert til kunde, nemlig Moss Turbiler (MTBuss) #2. Tidligere var det sånn at fabrikatet het Jonckheere, mens modellen het SH, men nå har det såvidt jeg har forstått blitt sånn at fabrikatet heter VDL og modellen heter Jonckheere. Dette eksemplaret er en VDL Jonckheere JSD-140/460 for å være helt nøyaktig.
Dette er etter min mening den flotteste modellen fra VDL, og det er dumt at den nok etter hvert er på vei ut til fordel for en ny modell som passer bedre til VDLs nye profil. Før den tid kommer det nå uansett flere busser til Norge. Blant annet kommer det i løpet av vinteren til å dukke opp seks stykker som skal gå på strekningen Bergen-Haugesund-Stavanger, i et nytt forsøk på å etablere Bus4You også i Norge.

BD 72221 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.

Den lille var også en buss som egentlig var solgt til kunde, men den var ikke levert ennå. VDL Kusters er VDL sin minibusspåbygger, og de har to modellserier; MidEuro og MidCity. Mens MidEuro er en vanlig type minibuss så er MidCity som navnet tilsier en variant med lavt gulv. Begge modellene bygges på Mercedes-Benz Sprinter og VW Crafter, som jo i utgangspunktet er det samme skallet.
Eksemplaret på messa var solgt til Gjerdrum Turbil.

DN 73504 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Mvh.
Øyvind Berg