Falun busstation

Startat av Peter Öden, 04 november 2011, 18:00:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild visar en Volvo B 65508 Hägglund från 1961 hos Lundvalls i Bjursås.
Bilden är tagen under 70-talets senare hälft vid den gamla busstationen.

Jag kan tillägga att SBH:s Ulf Rådeström har var varit mig behjälplig vid scanningen
av mina bilder.

Mvh Peter Ö

1896

Denna bild får jag inte riktigt ihop, var det vanliga hållplatser vid avstigningshållplatserna på "Baksidan" på -70 talet ?  ???

bilomnibussen

Hej! Har ett svagt minne av att det såg ut sådär och att Lundvalls utgick från den stolpen som också är märkt Lundvalls. Vi på GDG utgick från andra sidan, närmast godsingången. Utanför GDG hade Rydevalls hållplats. Hur det var med Wasatrafik kommer jag inte ihåg.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Den där bussen på bilden, den tidigare förevisade Larvikaren samt den lilla, i Småland eller Skåne bevarade Hägglundaren gick i trafik här under min tid vid GDG.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Den lilla "Hägglundaren" som avses är AFN 791 Volvo B 61505 x3 ch.nr 3715 Hägglund från 1959.
Bussen ägs av en privatperson i Klagstorp.
Den har vid ett flertal tillfällen varit med på "Pärlrallyt" i Helsingborg som brukar äga rum i augusti månad.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 08 november 2011, 20:15:30 PM
Hej !

Den lilla "Hägglundaren" som avses är AFN 791 Volvo B 61505 x3 ch.nr 3715 Hägglund från 1959.
Bussen ägs av en privatperson i Klagstorp.
Den har vid ett flertal tillfällen varit med på "Pärlrallyt" i Helsingborg som brukar äga rum i augusti månad.

Mvh Peter Ö

Dessförinnan var den museibuss hos Ljungskilebuss och stod ofta parkerad i Gössäter på Kinnekulle, där fru Ljungskilebuss drev Blå Pensionatet. Bussen användes då ofta för att transportera pensionatsgäster till och från stationen i Hällekis.