H32 Allhelgonahelgen 1967

Startat av Gunnar D, 04 november 2011, 15:16:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Linje 48E med H32 74199 på Norra Begravningsplatsen 4 nov 1967.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Intressant, hette bussarna 7xxxx och numrerades om till att 7:an försvann sedan?
Eller hette buss 4199 hela tiden från start?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jimmy

Hej.
Underbar bild! Om Gunnars datering stämmer (och om mina anteckningar stämmer) så är detta faktiskt en bild från premiärdagen av linje 48E.

Då var körvägen så här: slinga Torsgatan – Karlbergsvägen – Sankt Eriksgatan – SANKT ERIKSPLAN – Torsgatan – Torsplan – Solnabron – Solnavägen – Karolinska Vägen – Solna Kyrkväg – allmän väg genom grind 3 (nuv Stora Gravkorets väg) – allmän väg (nuv Stora Gravkorets Väg) – slinga allmän väg (nuv Aftonstjärnans väg) – allmän väg (nuv Solregnsvägen) – allmän väg (nuv Stora Gravkorets väg) (NORRA BEGRAVNINGSPLATSEN).

Någon gång under perioden 1968-1992 så ändrades körvägen till: SANKT ERIKSPLAN – osv – Solna Kyrkväg – slinga Stora Gravkorets väg – Aftonstjärnans väg – Solna Kyrkväg (NORRA BEGRAVNINGSPLATSEN).

Och skulle någon veta när det skedde (vilket är högst otroligt), ja då blir i alla fall jag glad!

Jimmy

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2011, 20:35:27 PM
Intressant, hette bussarna 7xxxx och numrerades om till att 7:an försvann sedan?
Hette o hette... jag skrev av id-skylten som satt på linjenummerluckan ovanför föraren  :)

Citat från: Jimmy skrivet 04 november 2011, 20:43:12 PM
Hej.
Underbar bild! Om Gunnars datering stämmer (och om mina anteckningar stämmer) så är detta faktiskt en bild från premiärdagen av linje 48E.
Jag erinrar mig nu att jag läste i tidningen att linje 48E skulle köras denna dag som var Alla Helgons Dag 1967.    Så jag tog bussen ut dit och denna bild blev min första på Büssing i högertrafik!
Tack för linjebeskrivningen!

Mvh Gunnar

Bussmicke

26 år senare var jag där för första gången, långtifrån lika diggabel buss, frågan är om detta kan vara i närheten av din bild?
Vet ju inte om man körde åt samma håll genom området 1967.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Max W

Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2011, 20:35:27 PM
Bussar inköpta av SL byggda för högertrafik fick registreringsnummer A 74xxx och vagnsnumren var 4-siffriga. Man "slopade" bara 7:an.
Bussar inköpta av Stockholms Spårvägar hade regnummer A75xxx och vagnsnumren var bestod på samma sätt som ovan av de 4 sista siffrorna i regnumret.
1972 byttes som vi väl alla vet registreringssystemet helt och hållet för alla motorfordon till 3bokstäver+3 siffror.
/Max

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2011, 03:28:39 AM
26 år senare var jag där för första gången, långtifrån lika diggabel buss, frågan är om detta kan vara i närheten av din bild?

Kul att se denna bild men nog inte på samma plats iaf.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Max W skrivet 07 november 2011, 08:32:18 AM
Bussar inköpta av SL byggda för högertrafik fick registreringsnummer A 74xxx och vagnsnumren var 4-siffriga. Man "slopade" bara 7:an.

På den dåliga bilden ovan ser jag våren 1971 vilken buss jag kör.
Kärt barn har många namn (nu var väl H32 inte något "kärt" barn men iaf) men huvudsaken är att vi förstår varandra!  :)

Mvh Gunnar

Max W

Det klart vi förstår varandra!! Det är bara ambitionen att öka på bredden av kunskap som driver mig att kommentera och "komplettera" eller "rätta till".
Det var också kul Gunnar att få se skylten ovanför förarplatsen "H32 74269". De vita vagnsnumren på utsidan av bussarna var dock som tidigare nämnts de 4 sista siffrorna.
Ett minne från den första tiden med H-trafik dyker just nu upp i mitt minne.
Vi var ute på jobb och låg bakom en H 34. På verkstaden hade man förväxlat "luckorna" på vilka regnumret satt mellan två vagnar. Rätt 4-siffrigt vagnsnummer men ett annat registreringsnummer. Givetvis rapporterade vi upptäckten så verkstaden fick åtgärda det hela och byta bakstycke när resp. vagnar kom in efter morgonrusnigen.
/Max

Gunnar D

Citat från: Max W skrivet 07 november 2011, 11:15:47 AM
Ett minne från den första tiden med H-trafik dyker just nu upp i mitt minne.
Vi var ute på jobb och låg bakom en H 34. På verkstaden hade man förväxlat "luckorna" på vilka regnumret satt mellan två vagnar. Rätt 4-siffrigt vagnsnummer men ett annat registreringsnummer. Givetvis rapporterade vi upptäckten så verkstaden fick åtgärda det hela och byta bakstycke när resp. vagnar kom in efter morgonrusnigen.
/Max

Rolig händelse! Dock vill jag tidsmässigt förlägga denna händelse till perioden hösten 72 - våren 73 eftersom de utvändiga vita fyrsiffriga vagnsnumren på H23-H35 började dyka upp under denna period inför att de nya regnumren skulle komma vilket väl för H34 var första halvåret -73.
Här går vi in på detaljer!  ;)

Mvh Gunnar

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2011, 03:28:39 AM

Jag har för mig att nån (Max?) skrev om detta förr. Att men vänstertrafikens tid körde man åt andra hållet, man att man vände körriktning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Då slapp man ju ändra på hållplatslägena.

Gunnar D

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 13:10:22 PM
Jag har för mig att nån (Max?) skrev om detta förr. Att men vänstertrafikens tid körde man åt andra hållet, man att man vände körriktning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Då slapp man ju ändra på hållplatslägena.

Gällde inte det inlägget linje 183 på Skogskyrkogården?

/Gunnar

Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2011, 09:08:03 AM
Gällde inte det inlägget linje 183 på Skogskyrkogården?

Så var det nog, ja! Tack för kompletteringen. :)