Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka

Startat av Fredde, 04 november 2011, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: UglyJazz skrivet 06 november 2011, 13:09:30 PM
Förresten hjälper inte kedjorna på det tunna islager som vanligen finns på vägen därnere. Mot det hjälper bara fingertoppskänsla och driving skills, men dessa skills sugs snabbt upp av lastbilsåkarna som till skillnad från de flesta bussåkare, har förstånd att uppskatta sin personal.

Menar du att lastbilsåkare anställer fd busschaufförer? Här i kring är man förevigt stämplad som efterbliven busschaufför om man en gång jobbat som det.

UglyJazz

Det är inte katastrof ÖVERALLT, men jag håller med i princip.

Där jag tidigare jobbat blev man paria om man tidigare jobbat på SL Buss, Busslink, Linjebuss och Swebus. Det röda bolaget var som du säger inte något man tog upp som en merit.

Men det är inte lika illa överallt...
Låt hoppet leva vidare...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 21:28:28 PM
Finns det inte också en regel om att de skall sättas på om väder och väglag kräver det. I varje fall är jag rätt säker på att man måste ha på "kjettinger" om man kör i "kolonnekjøring", vilket är ganska vanligt vintertid på de vägar som går över fjällen (vilket många vägar i Norge gör). Det är  förstås mest lämpligt om föraren kan lägga på dem men man kan ju också tänka sig att någon följer med som kan göra det.

Efter några år i Norge så har man blivit van vid kjetting, den regel om kjetting jag känner till förutom lagen att de ska finnas i bussen är att jag själv avgör när det är dags att sättta på dem, men åker jag i diket utan att satt på kjetting och det är halkigt kan jag få böter om polisen kommer fram till att jag inte använt kätting.
Sen ska dom naturligtvis sättas på om polisen beordrar även om det är torr asfalt.

Lars

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 07 november 2011, 22:19:40 PM
Här sitter kjettingen på

Här också. Dessutom kombinerat med dubbdäck.

Det var alltså den 20 april och vi skulle lämna Hurtigruten för att göra en bussutflykt från Harstad. Det snöade rejält när vi kom dit och bussföraren hade därför gått upp ett par timmar tidigare för att byta till dubbäck samt sätta på kjetting. Men det kändes tryggt på de isiga och snöiga vägarna, där inte ens dubbdäck hjälpte särskilt mycket,
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2011, 22:34:27 PM
Här också. Dessutom kombinerat med dubbdäck.

Fina bilder på en fin Carrus Star, Staffan. Snökedjor passar riktigt bra på en landsbygdsbuss av denna storlek. Men att få på samma snökedjor på ett lågentréfordon av tätortsmodell som går i SL-trafik idag blir inte lika enkelt. Hjulhusen på en Volvo B9S och övriga Säffle 8500 är inte alls designade för att snökedjor ska få plats i dem.

Knut

Om hjulhusen icke har plats til disse solide kedjorne med broddar, lika dom på fotot, så kan man bruke lenkekedjor som er av typ lika hurtigkedjor til personbil
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niclas Rosenius

Mycket handlar om körteknik i halkan. Man kan skriva en lång lista hur man skall göra och inte göra.

Men nu är ju verkligheten lite annorlunda med en massa privat bilister och en stor mängd med yrkesutövande fordonsförare. När det kommer nederbörd på våra gator/vägar i form av snö, pressas snö ihop allt för snabbt och blir som en hård hinna med ett tunt islager på toppen. När sedan våra snöröjare skall ut och ploga är det för hårt ihop pressat så maskinerna inte riktigt klarar av att få bort snö och is.

Gatorna blir spåriga vart efter alla fordon kör och sedan har ju gatumiljön i våra städer krymt pga alla fartdämpande åtgärder så det blir ju inte lättare att hålla en jämn fart och för dom stackare som plogar med alla konstiga olika hinder i vägen som skall få bort allt på så kort tid som möjligt är inte så lätt.

Precis som för järnvägen så är våra gator för trafikerade nu för tiden jämfört för många år sedan, det är en sak som glöms bort hela tiden när folk klagar på att det inte går att ta sig fram.

Men som sagt en buss med diffspärr skulle inte va så dumt att ha i halkan och dessutom en bra halkutbildning skadar inte heller.

//Niclas

the0fiskis

Vet inte om det förekommer i Stockholm men i Dalarna och norr ut (antar ja) att hyvlar vägen för få bort is/hård snö

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

Niclas Rosenius

Citat från: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 14:12:51 PM
Vet inte om det förekommer i Stockholm men i Dalarna och norr ut (antar ja) att hyvlar vägen för få bort is/hård snö

Det gör man här med i Uppsala men det finns begränsade tillgångar på vlghyvlar och det tar tid att hyvla alla gator...

//Niclas

lil-sis

Bara jag som funderat på att investera i en hyvel och köra isriv i Uppsala?  ;D
Men kommunen är väl för snåla för att betala en för att köra dygnet runt under vinterhalvåret...

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 23 november 2011, 14:12:51 PM

Förra vintern (eller om det var för 2 år sen) hyvlade man bla en väg på Ingarö, men det har även förekommit på andra håll...

the0fiskis

Citat från: lil-sis skrivet 23 november 2011, 20:22:37 PM
Bara jag som funderat på att investera i en hyvel och köra isriv i Uppsala?  ;D
Men kommunen är väl för snåla för att betala en för att köra dygnet runt under vinterhalvåret...
nacka komun inte snåla det betalade för en snörjare att köra 25 timmar på ett dyng  :-X