Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka

Startat av Fredde, 04 november 2011, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Setra Tok

Det är inte raketforskning att förstå att en buss med bra sajpade vinderdäck med ett mönster på över Ca 12 mm tar sig fram utan problem. Att påstå att det inte blir någon skillnad mot vanliga rull som fortfarande många puckon använder även på vintern är LÖGN! Har åkt på Michi XDW Ice Grip på driv o Michi Coach vinterdriv modellen på framaxeln i flera år. Det är i princip aldrig halt medans andra bussar oftast lokaltrafik bussar står o slirar o spinner o glider omkring. Har dom 2 senaste "extrem" vintrarna knappt fått Abs att slå till eller antispinnen att jobba!

Men bra däck kostar pengar o det är där skon klämmer! Skönt o köra buss där ordern till Gummimakarn är lägg på det bästa som finns o få tag i! Ingen diskussion det bästa ska det va.

Nico

Möjligt, men oaktat busstyp man kör och däckstyp som sitter på så beror mycket även på var man sedan kör sin buss och under vilka förhållanden som då råder... Är det t.ex. som det var i vintras i stora delar av SL-området, med nästan glansis på många ställen och dessutom i valkar samt dåligt sandat/snöröjt, så blir det nog lite marigt alldeles oavsett vilka däck som sitter påmonterade.

Att lokaltrafikbussar sedan har sina problem är en annan sak, men att starta och stanna vid blankpolerade och osandade hållplatser som kanske angörs av 10 turer eller mer per timme (och dito korsningar med en mängd annan trafik som ser till att glätta underlaget inte att förglömma) är något som även med bra däck ger lite andra förutsättningar än att bara köra rakt fram på en bra underhållen vinterväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 02:35:11 AM
Det är inte raketforskning att förstå att en buss med bra sajpade vinderdäck med ett mönster på över Ca 12 mm tar sig fram utan problem. Att påstå att det inte blir någon skillnad mot vanliga rull som fortfarande många puckon använder även på vintern är LÖGN! Har åkt på Michi XDW Ice Grip på driv o Michi Coach vinterdriv modellen på framaxeln i flera år. Det är i princip aldrig halt medans andra bussar oftast lokaltrafik bussar står o slirar o spinner o glider omkring. Har dom 2 senaste "extrem" vintrarna knappt fått Abs att slå till eller antispinnen att jobba!

Men bra däck kostar pengar o det är där skon klämmer! Skönt o köra buss där ordern till Gummimakarn är lägg på det bästa som finns o få tag i! Ingen diskussion det bästa ska det va.

Uppgiften om att det inte ger någon större skillnad kommer från SL och operatörernas erfarenheter från förra vintern. Då bland annat Arriva använde Michi Ice Grip. Även Nobina använde rätt kraftiga vinterdäck förra säsongen på sina håll. Däremot inte sagt att det inte gör någon skillnad alls; vägegenskaperna blir säkerligen bättre och det påverkar nog även bromssträcka etc. Men Problemet är ju att bussarna lätt riskerar att fasta vid hållplatser och vid trafikljus etc där det ju ofta bli halt som en skridskobana och där verkar det inte ha hjälpt att ha bra däck. Men som sagt, givetvis gör det ju skillnad i övrigt.

Setra Tok

Ovan text gäller även totalt blanka skogsvägar, hala hållplatser o korsningar. Jag har inte bara kört E4 o byggt min uppfattning/erfarenhet! Tvärtom är det mest skola/linje. O det är alltid lika kul när folk kommer fram o frågar varför den här bussen inte verkar ha några problem med halka! Gå ut o kolla däcken svarar man bara.... Men när dom stora bolagen inte byter däck vintertid förens mönsterdjupet går under 5 mm förstår jag att det blir problem!

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 05 november 2011, 08:02:42 AM
Uppgiften om att det inte ger någon större skillnad kommer från SL och operatörernas erfarenheter från förra vintern. Då bland annat Arriva använde Michi Ice Grip. Även Nobina använde rätt kraftiga vinterdäck förra säsongen på sina håll. Däremot inte sagt att det inte gör någon skillnad alls; vägegenskaperna blir säkerligen bättre och det påverkar nog även bromssträcka etc. Men Problemet är ju att bussarna lätt riskerar att fasta vid hållplatser och vid trafikljus etc där det ju ofta bli halt som en skridskobana och där verkar det inte ha hjälpt att ha bra däck. Men som sagt, givetvis gör det ju skillnad i övrigt.

Det är inte så svårt att räkna ut att inte ens de allra bästa däcken hjälper om de sitter på en helt ny Volvo B9S med sidmotor och ständigt krånglande antispinnsystem. Vissa B9S tar ju sig inte ens upp i en vanlig backe på vissa grusvägar sommartid utan att fastna och stå och spinna med höger drivhjul. Inte heller pusher-ledvagnar som driver på "släpet" är ju det mest optimala vintertid. Speciellt inte i förortsmiljö i t.ex Täby och Danderyd där resurserna för vinterväghållning ständigt verkar minska år efter år.
Men i landet där tillgänglighet och lågentré är den nya extremistreligionen, (inte helt olikt statsreligionen i vissa länder i Mellanöstern), får man helt enkelt räkna med att det blir problem när man sätter in fel bussmodeller på fel vägar. Man kan inte kombinera:
1: Extrem tillgänglighet med låga bussar, 2: Tillräckligt många sittplatser, samt, 3: Bra väggrepp på bussarna trots ständigt minskat vägunderhåll.

Jag gissar redan nu att även denna vinter kommer SL-trafiken i Norrtälje kommun att klappa ihop helt vissa dagar, medan UL-busstrafiken kommer att fungera rätt hyggligt på landsbygden i Uppsala och Östhammars kommuner samma dagar. Som förra vintern när UL 806, 809 och 808 rullade på helt utan inställda turer, medan SL 639 och 677 havererat ihop helt. Måste ha sett lustigt ut i bytespunkterna Edsbro och Långhundra-Åby vägskäl. Samtidigt rullade de tvåaxliga normalgolvade skolbussarna runtom i Norrtälje kommun på utan större bekymmer.

Nico

Citat från: Setra Tok skrivet 05 november 2011, 10:27:03 AM
Ovan text gäller även totalt blanka skogsvägar, hala hållplatser o korsningar. Jag har inte bara kört E4 o byggt min uppfattning/erfarenhet! Tvärtom är det mest skola/linje. O det är alltid lika kul när folk kommer fram o frågar varför den här bussen inte verkar ha några problem med halka! Gå ut o kolla däcken svarar man bara.... Men när dom stora bolagen inte byter däck vintertid förens mönsterdjupet går under 5 mm förstår jag att det blir problem!

Visserligen, men det är ändå fortfarande skillnad på var man kör sin "skola/linje". Däcken är som sagt en viktig faktor till bra och säker framkomlighet, men absolut inte den enda. Om det rör sog om normalhalka så har man givetvis en klar fördel om man har så bra däck på som möjligt.

Att däremot försöka få igång en ledad gasbuss på ren tjock och valkig glansis, och i uppförsbacke på t.ex. Hantverkargatan i Stockholm, hade man nog gått bet på om man inte hade haft snökedjor. I det läget är man helt i händerna på de som ska halkbekämpa mm. alldeles oavsett däck i övrigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

Det är ju allmänt känt! Att när ett bussbolag bara specar en buss efter THM`s krav. Och då väljer den enklaste och billigaste utrustningen. Så blir det ju därefter. Nej det borde vara lagkrav på vinterdäck, på alla tunga fordon. Med ett mönsterdjup på minimum 5mm på stödaxel och minst 7mm på driven. Samt att kättingar finns. Men sen så kommer ju nästa lilla problem. Att hålla med förare som kan framföra en buss eller lastbil. För som det är nu på många håll runt om i vårt avlånga land. Så har man för lite kunskap. Där det finns många som kan vrida på en ratt. Men inte framföra ett tungt fordon korrekt. På mitt jobb blev vi bara sena 1 eller 2 gånger med våra leveranser, under förra vintern. Pga av snön och halkan. Å det pga av att extremt mycket snö.  8)

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 05 november 2011, 10:48:16 AM
Men sen så kommer ju nästa lilla problem. Att hålla med förare som kan framföra en buss eller lastbil. För som det är nu på många håll runt om i vårt avlånga land. Så har man för lite kunskap. Där det finns många som kan vrida på en ratt. Men inte framföra ett tungt fordon korrekt. På mitt jobb blev vi bara sena 1 eller 2 gånger med våra leveranser, under förra vintern. Pga av snön och halkan. Å det pga av att extremt mycket snö.  8)

1: Bussbranschen (i form av samhället) har ju inte råd att utbilda sina förare så att de kommer upp på samma nivå som en vanlig lastbilsåkare. Yrkeskompetensbeviset man har börjat med är ju en bra början, men lär knappast leda till någon vidare kvalitetshöjning. Vad skulle det kosta om man hade som minikrav att alla bussförare i hela Sverige skulle tvingas ha ett "Trafikkort" som förr? Dvs att BECEDE-behörighet med manuell låda samt tekniskt kunnande blir ett absolut krav för att köra en buss tyngre än 3,5 ton? Snacka om att hälften av landets bussförare skulle försvinna över en natt. Och vem ska då köra?

2: Bussföretagen och depåerna är för stora, samt fyllda med märkligt designade lågentréfordon som ändå inte är konstruerade för att kunna ha snökedjor. Då måste vi börja om från början och bygga helt nya bussar, vilket handikapporganistationerna kommer att rasa mot.

Rickson

Kan ju nämna att jag har en lång backe här utanför som SL-bussarna blir stående i varje vinter. Förra vintern blev två ledbussar ståendes och det var smått kaotiskt i backen då ingen kom förbi. Det hela slutade med att en servicebil fick komma ut med en gubbe som backade ner båda bussarna och vände dem genom att vänsterbacka in "släpet" på vår infartsväg och sedan köra ut igen åt höger. Under tiden stod Bussförarna uppflugna i varsin snödriva huttrandes o fipplandes med sina mobiler...

Även om det finns många duktiga och intresserade bussförare så verkar, åtminstone kollektivtrafiken i Stockholm, ha blivit något av ett genomgångsyrke. Folk från hela världen sätts in att köra utan vare sig erfarenhet eller egentligt intresse, med moderna fordon som är inte är konstruerade för att ta sig fram i vårt klimat. Lägg sedan en bristande snöröjning på allt detta så kan det väl inte bli mer än kaos.

Att få förarna till att börja lägga på kättingar själva på busstorgen är väl knappast genomförbart som läget ser ut. Så det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta utifrån det läge som råder i kollektivtrafiken vore kanske (utöver BRA däck såklart) onspot på bussarna, med en rejäl varningslampa och summer så de inte glöms på, och en utbildning där förarna praktiskt får öva på att köra fast och ta sig loss??

Ersa

Citat från: Rickson skrivet 05 november 2011, 12:01:17 PM
Att få förarna till att börja lägga på kättingar själva på busstorgen är väl knappast genomförbart som läget ser ut. Så det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta utifrån det läge som råder i kollektivtrafiken vore kanske (utöver BRA däck såklart) onspot på bussarna, med en rejäl varningslampa och summer så de inte glöms på, och en utbildning där förarna praktiskt får öva på att köra fast och ta sig loss??

På alla bussar jag kört som har haft onspot och/eller diffpärr, från 1987 till 2002 års modeller har strömbrytaren för onspot alltid varit en återfjädrande brytare där kejdjorna fälls in så snart brytaren släppts, eller möjligtvis efter en förinställd tid. På samma vis fungerar ju strömbrytaren för boogiaxelns tryckminskning på Volvobussar efter 2002 års modell, fast då att trycket utjämnas igen när hastigheten överskrider c:a 35-40 km/t.

Strömbrytaren för diffspärren var oftast återfjädrande på samma vis om det gällde tätorts- eller förortsbussar (Scania CN113CLB + MaxCi samt Carrus Vega) men var mestadels en vanlig fast (ej återfjädrande) brytare som även hade en extra tvåfingrars-säkerhetsspärr när det gällde landsbygdsbussar (Carrus Star).

Robert T

Onspot i Uppland röstades ner av företagsledningen med anledning att väghållaren ska hålla vägen farbar, det är inte vårt problem.

yngrot

Ja vad säga mer än Ersa har rätt i väldigt mycket .. Tyvärr finns ju många förare idag som kommer från länder där de aldrig hört talas om snö eller halka ..
men det stora felet är ju bussar av typ B9s med motor på sidan hur tänkte de där ?? Inte alls uppenbarligen .. Men ge mig en MaxCi med bra däck så kan jag köra utan större problem och en B10M på landet ..
När jag körde stadsbuss försökte jag alltid stanna utan att låsa hjulen men hur lätt var det när vissa kolleger öpnna dörrn och kana med låsta bakhul dörrbromsen slog ju till..även starta utan hjulspinn  kör man så brukar man komma långt sen fanns ju som sagt kedjor att lägga på yttre driven ..-.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

När det blir glansis ute så ombeds vi att INTE stanna på hållplatser som är i uppförslut.

Men så har vi alla trafikljus i uppförslut och köra mot rött hur som helst fungerar ju inte heller.

Jag har iofs bara behövt hjälp en gång sedan dec 2008 och det var i januari 2009, roligast var i vintras när jag körde om stillastående bilar i Siviabacken :D

Jens

Här i Jönköping har jag sett att Keolis verkar ha fått på riktiga mönstrade däck på framaxeln på några av dom korta MAN A78:orna i år. Dom har ju verkat glida omkring lätt i halkan tidigare så man får hoppas att det gör det hela bättre.

UglyJazz

Jag slår vad om att det på varje depå i Storstockholm finns max två(2), möjligen tre (3) förare som vet hur man lägger på kedjor, och dessa orkar och vill nog inte köra dygnet runt i femtiofaldigt klonad upplaga... Troligen har bara en av dem någonsin satt på kedjor, och de andra bara sett det göras.

Om man gav tusan i att stanna i hjulspåren på hållplatserna precis där folk står, och istället ställer sig sjuttio cm ut från trottoaren fyra meter före eller efter hållplatsen, så skulle man oftast komma iväg utan hjulspinn.

Jadå, jag vet att folk blir sura och halkar i hjulspåren, men då känner de ju själva att det är halt ute... SURPRIIISE!!!

Förresten hjälper inte kedjorna på det tunna islager som vanligen finns på vägen därnere. Mot det hjälper bara fingertoppskänsla och driving skills, men dessa skills sugs snabbt upp av lastbilsåkarna som till skillnad från de flesta bussåkare, har förstånd att uppskatta sin personal.

De åkare som förstår att det inte är en buss för 1,2 eller 4,7 millar som är kapitalet, utan att det är personalen som är den verkliga tillgången, den åkaren har kommit långt...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...