Huvudmeny

Bussbrand Nynäsvägen

Startat av Peter Öden, 03 november 2011, 19:40:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vid c:a 19-tiden i kväll brann det kraftigt ur motorrummet på en 3-axlig Neoplan, troligen i mörkblå färg.
Platsen var på Nynäsvägen vid Hökarängen i södergående körfält. Vet någon ev. vilken buss det kan vara ??

Mvh Peter Ö

Calle

Tråkigt, hoppas ingen kom till skada...

I Göteborg brann buss nr 239 för ett tag sedan. Bussar med brandrisk har utrustats med "hål för brandsläckning i motorrum"...

Barve

Citat från: Peter Öden skrivet 03 november 2011, 19:40:10 PM
Hej !

Vid c:a 19-tiden i kväll brann det kraftigt ur motorrummet på en 3-axlig Neoplan, troligen i mörkblå färg.
Platsen var på Nynäsvägen vid Hökarängen i södergående körfält. Vet någon ev. vilken buss det kan vara ??

Mvh Peter Ö

Kollegan som jag delar bärgaren med var på plats och hämtade bussen som var en 4-axlig megaliner
Det hade tagit eld i motorn på den.

Niclas Rosenius

Citat från: Barve skrivet 04 november 2011, 12:02:00 PM
Kollegan som jag delar bärgaren med var på plats och hämtade bussen som var en 4-axlig megaliner
Det hade tagit eld i motorn på den.

Blev det stora skador på den?

Var väl troligen en av Starlight bussar?

//Niclas

Barve

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 november 2011, 12:22:52 PM
   Blev det stora skador på den?

Var väl troligen en av Starlight bussar?

//Niclas

Tror dom fick stopp på det rättså fort vet inte exakt hur stor skadan vart!
Vad han sa så var det nått roadracing team som äger den.

/Barve

Niclas Rosenius

Citat från: Barve skrivet 04 november 2011, 14:22:47 PM
Tror dom fick stopp på det rättså fort vet inte exakt hur stor skadan vart!
Vad han sa så var det nått roadracing team som äger den.

/Barve

Okej. Tackar för ditt svar.

//Niclas

mil

undrar om det inte är PUM326 som är den drabbade

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 04 november 2011, 16:39:56 PM
undrar om det inte är PUM326 som är den drabbade

Det låter troligt. Fd Swebus 3484 (för Malmö-Trelleborg) > Hugós Buss > Hammarö Forshaga Kil Buss.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2011, 21:31:51 PM
Det låter troligt. Fd Swebus 3484 (för Malmö-Trelleborg) > Hugós Buss > Hammarö Forshaga Kil Buss.
Var det inte en sån utan godsrum?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

mil

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 november 2011, 08:04:55 AM
Var det inte en sån utan godsrum?

Dessa är ju ombyggda till husbussar/racingbussar men från början hade den väl ej godsutrymme var ju ingen mega som hade det har jag för mig

Martin Maltkvist

Citat från: mil skrivet 05 november 2011, 09:43:37 AM
Dessa är ju ombyggda till husbussar/racingbussar men från början hade den väl ej godsutrymme var ju ingen mega som hade det har jag för mig
Hmm jag vill minnas att ett antal Megaliner hade det, bl.a Froggys gamla och den som gick längs E4 Norrlandskusten. Det låter osannolikt i mina öron att dessa skulle vara byggda utan godsrum när det enklaste vore om de hade sånt från fabrik.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 november 2011, 21:45:41 PM
Hmm jag vill minnas att ett antal Megaliner hade det, bl.a Froggys gamla och den som gick längs E4 Norrlandskusten. Det låter osannolikt i mina öron att dessa skulle vara byggda utan godsrum när det enklaste vore om de hade sånt från fabrik.

Froggy brukade köra med släpvagn. Megaliner med godsrum känner jag inte heller till att det skulle ha levererats till Sverige, däremot hade hade de stort bagageutrymme bakom bakaxeln à la Skyliner. De tre bussarna som gick för Swebus Malmö-Trelleborg hade dock inte sådant men bussarna byggdes om av Sebastian Hugó när han köpte dem och fick ett motsvarande bagageutrymme. Jag vet inte om Sebastian fortfarande är aktiv här men om han är det kan han berätta bäst själv.

Fredrik Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 november 2011, 21:45:41 PM

Ja, Froggys var utan bagageutrymme. Den rullar nu hos Starlight.

//Fredrik