äntligen en 8700 här :)

Startat av reseguiden86, 01 november 2011, 13:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Ja mer parten av trafiken på bland annat Borås-Fristad är oftast volvo 8500 men idag på den turen jag åker hem efter arbetet så var det en 8700. Kan vara gott med variation då jag tycker att 87:erna accelererar snabbare än 85:erna, eller kanske bara jag som uppfattar det så?

Nu hann jag bara ta ett kort och det var när den var på väg att svänga ner mot Hedagården i Fristad. Taget vid Fristad skolans hållplats.



Nu så var det förmodligen bara ett undantagsfall dom körde det pga att det är 85:erna som är prioritet här. Men tycker dom har bekvämare körning än 85:erna i alla fall så det var ju en bra början på eftermiddagen  :D

Ps: tagen med mobilkameran så inte den bästa kvalitén men bättre det än låta bussen komma undan ;)

yngrot

ja det stämmer att 8700 är piggare och axar bättre än 8500 . Dessutom är det bättre värme och A-C i 8700.  Men enligt avtal ska det väl vara 8500 på linje 150..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Lövdahl

Citat från: yngrot skrivet 01 november 2011, 21:57:25 PM
ja det stämmer att 8700 är piggare och axar bättre än 8500 . Dessutom är det bättre värme och A-C i 8700.  Men enligt avtal ska det väl vara 8500 på linje 150..

Skrivs det verkligen avtal på exakt vilken bussmodell som skall användas?
Det som skulle kunna avgöra är ju antalet sittplatser?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2011, 21:58:53 PM
Skrivs det verkligen avtal på exakt vilken bussmodell som skall användas?
Det som skulle kunna avgöra är ju antalet sittplatser?

Detta har varit uppe förut och då var beskedet till varför det ska gå 8500 att dessa är kameraövervakade vilket inte 8700 är. Dessutom tillhör linje 150, tillsammans med 159 och 404, de "tunga" linjerna där det ofta behövs en större 8500, men direkt avgörande ska vara detta med krav på kameraövervakning.

Björn Lövdahl

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 november 2011, 22:18:35 PM
Detta har varit uppe förut och då var beskedet till varför det ska gå 8500 att dessa är kameraövervakade vilket inte 8700 är. Dessutom tillhör linje 150, tillsammans med 159 och 404, de "tunga" linjerna där det ofta behövs en större 8500, men direkt avgörande ska vara detta med krav på kameraövervakning.

Okej, det har jag missat, men då är det avtal på att det ska gå fordon som är kameraövervakade, inte att det just ska gå en 8500 :)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2011, 22:27:27 PM
Okej, det har jag missat, men då är det avtal på att det ska gå fordon som är kameraövervakade, inte att det just ska gå en 8500 :)

Det finns å andra sidan bara "stora" 8500 och "små" 8700 att välja på... Och som sagt, på bl a den nämnda linjen är 8500 ofta önskvärd även bortsett från kamerakravet.

Calle

Bullriga 8700... Här har man inte lyckats med ljudisoleringen.

yngrot

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 november 2011, 22:18:35 PM
Detta har varit uppe förut och då var beskedet till varför det ska gå 8500 att dessa är kameraövervakade vilket inte 8700 är. Dessutom tillhör linje 150, tillsammans med 159 och 404, de "tunga" linjerna där det ofta behövs en större 8500, men direkt avgörande ska vara detta med krav på kameraövervakning.



Jo detta stämmer att det är kamerakrav  borde jag ju skrivit från början men inte altid huvet är med  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina