Bussar i Karlskrona i april 1992 (del 2 av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 oktober 2011, 17:38:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

NDW755


NXL482


NMN163


OHE074


OHP980


LAB143, fd GDG Biltrafik 1353

Och här i GDG-version (reprisbild)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Muk


Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2011, 17:38:31 PM

NXL482


Oj,ledvagnar i Blekinge kan inte ha varit vanligt?
Även denna vagn har(lustigt nog)fått oranga dörrar.
Var detta någon slags"gimmick"av SWE i Blekinge,för gamla omlackerade
(från SJ-oranga)Alpusar kan det vara förståeligt men även flera andra vagnar fick uppenbart detta?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2011, 17:37:40 PM
Oj,ledvagnar i Blekinge kan inte ha varit vanligt?
Även denna vagn har(lustigt nog)fått oranga dörrar.
Var detta någon slags"gimmick"av SWE i Blekinge,för gamla omlackerade
(från SJ-oranga)Alpusar kan det vara förståeligt men även flera andra vagnar fick uppenbart detta?/Ulf

Jag skulle nog betrakta färgen som mer röd än orange och samma som i det röda bandet runt karossen. Det är i varje fall inte samma som SJ Buss gamla.

Jag trodde först att detta ingick i Blekingetrafikens designprogram men Linjebuss hade ju inte detta arrangemang. Fördelen med enfärgade dörrar, vilket även SL Buss hade, är att det underlättar lagerhållningen. Den röda randen på karossidan har en tendens att hamna på lite olika höjd på olika vagnar och behöver man då byta dörr så gäller det ju att hitta en med randen i samma höjd som övriga karossen. Eller eventuellt lackera om dörren, vilket ju inte heller är det lättaste.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2011, 17:57:01 PM
Jag skulle nog betrakta färgen som mer röd än orange och samma som i det röda bandet runt karossen. Det är i varje fall inte samma som SJ Buss gamla.

Jag trodde först att detta ingick i Blekingetrafikens designprogram men Linjebuss hade ju inte detta arrangemang. Fördelen med enfärgade dörrar, vilket även SL Buss hade, är att det underlättar lagerhållningen. Den röda randen på karossidan har en tendens att hamna på lite olika höjd på olika vagnar och behöver man då byta dörr så gäller det ju att hitta en med randen i samma höjd som övriga karossen. Eller eventuellt lackera om dörren, vilket ju inte heller är det lättaste.

Det är nog rimligt som du säger. Varken Linjebuss eller Bergkvarabuss hade det. Däremot hade Karlskrona Turistbuss ontario samma röda färg på dörren.